معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی:
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر تالاب کجی نمکزار آخرین مقاومت‌های خود را می‌کند که در صورت ادامه خشکسالی؛ خشک خواهد شد و با پوکی خاکهای سطح تالاب شهرهای اطراف را تحت تاثیر ریزگردها قرار خواهد داد.
کد خبر: ۱۶۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴ 23 January 2016

بهمن مودی، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به اینکه خشکسالی 17 سال است که دامن استان را گرفته، اظهار کرد: فراز و نشیب‌های خشکسالی در این سال‌ها حیات وحش را در فشارهای قرار داده است که قابل تامل است.

وی با بیان اینکه سه اصل غذا، آب و امنیت باید در حیات وحش رعایت شود، افزود: اگرهر کدام از این عناصر نقض شود حیات وحش باید تخلیه شود؛ با خشکسالی رویش مرتع دچار مشکل شده و به دنبال آن غذا وجود نخواهد داشت و حیوان مجبور به مهاجرت می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: مهاجرت حیوانات یا کوتاه مدت و از بخشی به بخش دیگر منطقه است و یا خشکسالی به حدی گسترده است که منطقه را تخلیه کرده و به امید موقعیت بهتر با استفاده از تجربه خود به منطقه‌ای دیگر مهاجرت می‌کند.

مودی با بیان اینکه اگر حیات وحش منطقه را تخلیه کند خطر برای آنان بسیار جدی می‌شود، تصریح کرد: مهاجرت به سایر زیستگاهها به تبع آن کاهش امنیت و در نتیجه افزایش شکار غیر مجاز و افزایش تلفات در اثر حوادث جاده‌ای و بیماری‌ها را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه در اثر خشکسالی تولید علوفه متوقف می شود و در نتیجه حیوانات گیاه‌خوار ضعیف شده و حیوانات گوشت‌خوار به آنان به راحتی حمله می‌کنند، بیان کرد: با وفور غذایی برای حیوانات گوشت‌خوار زاد و ولد آنان تصاعدی رشد کرد و بعد از اینکه حیات وحش منطقه را تخلیه و یا طعمه آنان به اتمام رسید این حیوانات گوشت‌خوار با نزدیک شدن به جوامع انسانی از احشام و دام و طیور مردم تغذیه خواهند کرد.

مودی با بیان اینکه خشکسالی‌های چندین ساله و کاهش نزولات آسمانی تاثیر مستقیمی بر دبی چشمه‌ها و آبشخورهای طبیعی حیات وحش استان داشته است، گفت: اداره محیط زیست در تامین آب و علوفه حیات وحش نقش ایفا می‌کند و هر سال با هزینه کردن بخشی از اعتبارات خود در بحث ته زنی چاه‌های کم عمق و سطحی، لایه روبی و لوله گذاری چشمه های مستعد و احداث آبشخور و آبرسانی با تانکر نسبت به تأمین آب وحوش اقدام می‌‌کند.
 
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال گذشته 500 میلیون تومان اعتبار سازمانی به حوزه خشکسالی استان تخصیص یافت، افزود: امسال تاکنون هیچ اعتباری به این بخش اختصاص نیافته است.

وی با بیان اینکه منطقه نایبندان طبس که زیستگاه منحصر به فرد یوزپلنگ ایرانی است بخشی از آن درگیر خشکسالی است و در طول سال در این منطقه توزیع علوفه انجام می‌شود، عنوان کرد: منطقه حفاظت شده مظفری در فردوس و پناهگاه ربات شور در فردوس و بشرویه در وضعیت وخیمی قرار دارد و دچار خشکسالی مفرط شده اند.

 

مودی افزود: اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان برای تأمین آب‌ گونه‌های جانوری با تانکر به این منطقه آبرسانی می‌کند و در طول سال در این مناطق علوفه توزیع می‌شود.

 

وی  در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خشکسالی بر 22 آب‌بند، تالاب و آبگیر استان تاثیر گذاشته، تصریح کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان تبدیل به تالاب فصلی در سالهای خشک شده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر تالاب کجی نمکزار آخرین مقاومت‌های خود را می‌کند که در صورت ادامه خشکسالی به کف خشک تبدیل خواهد شد و با پوکی خاکهای سطح تالاب شهرهای سربیشه، نهبندان و حتی بیرجند را تحت تاثیر جریان ریزگردها قرار خواهد داد.

به گفته وی در سال گذشته با حفر دو رشته کانال به اعتبار 70 میلیون تومان آبهای متفرقه به بستر تالاب کجی نمکزار هدایت شد و این از مهمترین اقدامات تاثیرگذار بوده است و در حال حاضر با بارندگی های روزهای گذشته تالاب آبگیری شده است.

مودی یادآور شد: در سالیان گذشته در فصل زمستان شاهد حضور پرندگان مهاجر در این تالاب بوده ایم که گاهی برخی از پرندگان در این تالاب تولید مثل هم داشته اند اما در سال جاری حضور پرندگان مهاجر به صورت محسوس کاهش یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار