مدیرکل استاندارد خوزستان از بازرسی 367 مکان تفریحی و 619 وسیله بازی و توقیف 34 وسیله غیراستاندارد در پارک‌ها و شهربازی‌های استان ابتدای سال تاکنون خبر داد.
کد خبر: ۱۶۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ 20 January 2016

رضا هدشتی زاده در خصوص رعایت اجباری مقررات استاندارد از سوی شهربازی‌ها اظهار کرد: تجهیزات تفریحی مستقر در پارک‌ها، شهرهای بازی، زمین‌های بازی و مراکز تجاری و تفریحی مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند و نظارت بر این تجهیزات از سوی سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود.

وی افزود: نظارت بر تجهیزات تفریحی مطابق با دستورالعمل‌های سازمان ملی استاندارد در سه مرحله ساخت، نصب، حین بهره‌برداری و بازرسی‌های دوره‌ای هر سه ماه یک‌بار از وسیله تفریحی، توسط شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده در این زمینه و با نظارت عالیه سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود.

مدیرکل استاندارد خوزستان ادامه داد: تجهیزات تفریحی به رده‌های سبک، نیمه‌سنگین و سنگین تقسیم‌بندی شده‌اند که در هر رده، زیررده‌هایی شامل تجهیزات مستقر در زمین‌های بازی مانند تاب، سرسره، الاکلنگ و تکان‌دهنده‌های فنری و تجهیزات مستقر در پارک‌های محله‌ای و شهرهای بازی سرپوشیده و روباز از جمله سازه بادی، ترامپولین، تجهیزات مکانیکی نیمه‌سنگین و سنگین قرار دارند.

دهدشتی‌زاده گفت: هدف از این تقسیم‌بندی، نظارت دقیق‌تر و بازرسی‌های تخصصی‌تر بر هر وسیله با تهیه چک‌لیست‌های مجزا برای هر وسیله است و تایید صلاحیت شرکت‌های بازرسی نیز بر اساس همین تقسیم‌بندی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: مواردی که در بازرسی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، بسیار گسترده و تخصصی است که جهت مطالعه تفصیلی موارد باید به استانداردهای مربوطه مراجعه کرد.

مدیرکل استاندارد خوزستان با اشاره به مواردی که باید در بازرسی وسایل تفریحی مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: این موارد در زمین‌های بازی، شامل کف‌پوش مناسب با خاصیت ارتجاعی متناسب با ارتفاع وسیله‌ای که روی آن قرار دارد، استحکام ساختاری وسیله، اتصالات پیچی، پوسیدگی، لبه‌های تیز و برنده و فاصله‌هایی که احتمال گیرافتادن کودک در آن‌ها است، بررسی خواهند شد.

وی با اشاره به تعداد اماکن تفریحی در خوزستان گفت: 533 مکان تفریحی در استان وجود دارد که از این تعداد، از ابتدای سال تاکنون 367 مکان و 619 وسیله بازی بازرسی شده است.

دهدشتی‌زاده ادامه داد: در بازرسی‌های انجام‌شده در این مدت، 34 مورد به دلیل مشکلات موجود، از سوی اداره‌کل توقیف شده است.

وی عنوان کرد: نماینده معرفی‌شده از سوی شهرداری به‌عنوان مسئول استانداردسازی، وظیفه کنترل اتمام مهلت گواهینامه بهره‌برداری وسیله را بر عهده دارد که در پایان مدت اعتبار، از بهره‌برداری وسیله جلوگیری کرده و طی نامه‌ای مورد را به اداره کل استاندارد استان اعلام می‌کند. همچنین عقد قرارداد با بهره‌برداران منوط به اخذ تاییدیه‌های لازم از اداره‌کل استاندارد استان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار