وقتی روزنامه تایمز از ایران به عنوان «مقصد گردشگری» نام می‌برد، سهم همدان از این مهم، با فرصت‌سوزی و غفلت از قافله جهانی جا مانده است.
کد خبر: ۱۵۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰ 05 January 2016

وقتی روزنامه تایمز از ایران به عنوان «مقصد گردشگری» نام می‌برد، سهم همدان از این مهم، با فرصت‌سوزی و غفلت از قافله جهانی جا مانده است.

به گزارش فارس ، گردشگری این روزهای همدان به قدری در سکوت سپری می‌شود که شاید بهترین زمان برای معرفی ظرفیت‌های همدان به شمار می‌رفت.

با وجود اینکه بارها از گردشگری به عنوان اولویت توسعه یاد شده است اما گویا چندان هم در اولویت نبوده است به طوری که اکنون چندین ماه است، گردشگری همدان چراغ خاموش بوده و مسکوت مانده است.

استاندار همدان در ابتدای ورود به همدان بارها توسعه همدان را منوط به توجه به گردشگری دانست اما پس از استعفای مدیرکل میراث فرهنگی، چنان بی‌تفاوت بوده که تاکنون نسبت به معرفی مدیرکل جدید اقدام نشده است.

همه ما می‌دانیم هتل‌ها از وجود گردشگری پویا و رونق گردشگری ارتزاق می‌کنند که در این حال دگرگون و نامتعادل گردشگری، صنعت هتل‌داری نیز در رکود خواهد بود.

اما نکته دیگری که در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است اینکه در آغاز سال نو میلادی روزنامه تایمز 16 مقصد گردشگری را برای ایام تعطیلات سال نو معرفی کرده که ایران یکی از این مقاصد است اما باید دید همدان از این موضوع سهمی دارد یا نه؟

قرار بود با توسعه گردشگری همدان علاوه بر جذب سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی، پا را فراتر گذاشته و میزان گردشگران خارجی در همدان را نیز افزایش دهیم اما گویا این مسئله هنوز در حد جذب گردشگر داخلی نیز محقق نشده است.

نام «همدان» همچنان در بین شهرهایی که در گردشگری حرف‌هایی برای گفتن دارند، دیده نمیشود که این مسئله در وهله نخست به نحوه مدیریت مدیران مرتبط با این حوزه برمی‌گردد، چراکه تبلیغات و جذب گردشگر در این حوزه مدیریت قوی را می‌طلبد.

همدان با بیش از ‌یک‌هزار و 800 اثر شاخص تاریخی و توریستی ظرفیت این را دارد که بتواند نه در سطح ملی بلکه در عرصه بین‌المللی نمود یافته و هویت تاریخی 3 هزارساله خود را به جهانیان بشناساند.

وقتی از «گردشگری» به عنوان اولویت توسعه همدان یاد می‌شود، پس چرا استاندار همدان که خود تأکید زیادی روی این موضوع دارد، پس از گذشت سه ماه از استعفای مدیرکل میراث فرهنگی، هنوز اقدام به معارفه مدیر جدید نکرده و این اداره‌کل بی‌هدف و بلاتکلیف مانده است.

فرصت‌های گردشگری یکی پس از دیگری می‌سوزد و این فرصت‌سوزی‌ها اجحافی در حق تاریخ کهن این دیار است که سال‌ها در برابر ناملایمتی‌ها مقاومت کرده و سرافراز چشم به آینده دوخته است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص سهم همدان از سهم جذب گردشگری ایران اظهار کرد: جذب گردشگر خارجی و سهم همدان در این موضوع بستگی به این دارد که ما چقدر برای معرفی استان تلاش کنیم.

علی خاکسار با بیان اینکه برنامه خوبی در حوزه تبلیغات داریم، بیان کرد: با حمایت استانداری و بخش خصوصی می‌توانیم تبلیغات در این حوزه را پیش برد.

وی تصریح کرد: امیدواریم به موقع و قبل از تعطیلات نوروزی بتوان، تبلیغات را انجام داد تا کسانی که قصد سفر به ایران را دارند همدان را به عنوان «مقصد گردشگری» انتخاب کنند، تبلیغات در حوزه گردشگری اثرگذار است و معرفی استان به عنوان بسته سفر در آژانس‌ها باید در اختیار گردشگران قرار گیرد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با تأکید بر اینکه هنوز در تبلیغات کاری نشده است، افزود: در سال‌های اخیر تبلیغات تنها در حد سنتی بوده است که بر این اساس منتظر اعتبار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت کارگروه گردشگری امیدواریم بتوانیم طی سال‌های آینده با اعتباری که جذب می‌شود، کارهای مهم‌تری انجام شود، با جذب اعتبار در همه حوزه‌ها اعم از محصولات چاپی، فضای مجازی، سایت‌های اینترنتی و ساخت کلیپ از آثار و جاذبه‌ها می‌توان ورود کرد.

خاکسار با تأکید بر اینکه وقت زیادی برای تبلیغات تا نوروز نداریم، اضافه کرد: استفاده از هر روز برای گردشگری حیاتی است و فرصت در این زمینه را باید غنیمت دانست، امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی و حمایت بخش دولتی بتوانیم به اهداف مهمی دست یابیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار