مسئولان مدعی ارائه‌ برترین خدمات ممکن هستند و مردم نظر دیگری دارند؛
به گفته رئیس سازمان امداد و نجات، استقرار تیم های امدادی در مسیرهای مختلف بسیار چشمگیر بوده، به گونه‌ای که وی مدعی شده در مسافت کمتر از 200 کیلومتری میان همدان و اراک، 100 اکیپ امداد و نجات مستقر بوده‌اند؛ یعنی به طور میانگین در هر 2 کیلومتر یک اکیپ. با این حساب چگونه می‌شود اکیپ های مستقر را ندید؟!
کد خبر: ۱۴۲۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷ 11 December 2015
هر چه اطلاع از پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر وقوع شرایط وخیم جوی در بسیاری از محورهای مواصلاتی و انبوه مسافران در راه مانده با هم تعارض دارند و حکایت از ندید گرفتن هشدارهاست، مسئولان اصرار دارند که خدمات کامل و جامعی ارائه داده‌اند.

به گزارش «تابناک»، به فاصله چند روز از ورود موج بارندگی های زمستانی به کشورمان و در حالی که بسیاری از شهرهای نیمه غربی کشور بارش برف را تجربه کرده و با کاهش شدید دما مواجه شدند، بد نیست سری به اثرات این بارندگی های شدید زده و از زبان مردم، عملکرد مسئولان در این خصوص را ارزیابی کنیم.

با این رویکرد، برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» به سراغ این موضوع رفت و با دعوت از میهمانان مرتبط، به ارزیابی خدماتی پرداخت که در روزهای گذشته به مسافران و افرادی که در محورهای نیمه غربی کشور تردد می‌کردند، ارائه شده تا مشخص کند، آیا مردمی که در بوران و کولاک های درگرفته در این مسیرها به دام افتاده بودند، از خدمات دریافت کرده رضایت داشته‌اند یا خیر.

این بحث از آن روی قابل توجه می‌نمود که در آستانه فصل سرد قرار داریم و امید می‌رود که نقدهای مطرح، دستمایه تغییراتی شده و اوضاع در روزهای سخت تری که احتمالا از راه خواهند رسید، به شکلی بسیار بهتر مدیریت و ارائه شود. با این مقدمه، قصد داریم بخش هایی از مسائل طرح شده در این برنامه را مرور کنیم تا اوضاع فعلی بهتر دستمان آمده و انتظارات عمومی از مسئولان برای بهبود شرایط در آینده، مشخص شود:

دکتر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات با بیان اینکه چند روز قبل از این برف، از وضعیت برودت هوا اطلاع و آمادگی لازم را برای مدیریت آن داشتیم، گفت: این برف همزمان با بازگشت زائران اربعین حسینی بود؛ یعنی علاوه بر آمادگی برای برف و کولاک، برای کمک رسانی به زائران حسینی نیز در مسیر بازگشت آمادگی لازم را داشتیم و در مجموع عملکرد همکاران ما قابل قبول بود.

سرهنگ حمیدی، رئیس پلیس راه کشور نیز با بیان اینکه سه روز قبل از برف از طریق هواشناسی آماده چنین وضعیتی بودیم گفت: ما در این زمینه غافلگیر نشدیم؛ هرچند برخی مردم به توصیه های اعلام شده از طریق رسانه ها مبنی بر همراه داشتن تجهیزات و زنجیر چرخ توجه نکرده بودند. در برخی محورها برای اسکان مردم و همچنین بهبود وضع مسافران مجبور به مسدود سازی مسیرها شدیم تا هموطنی در راه نماند.

پس از این اظهارنظرها، یکی از هموطنانمان که در کولاک به دام افتاده بود، در تماس تلفنی روی خط برنامه حاضر و گفت: ما از مسیر اردبیل- سرچم و زنجان به سمت تهران در حرکت بودیم که مسیر مسدود شد. ساعت های طولانی در جاده مانده بودیم که ما را از مسیر جاده قدیم دوباره برگرداندند و در مسیرمان عوامل هلال احمر را برای کمک به مردم ندیدیم.

وی افزود: کسانی که به مسافران کمک می کردند، بسیج مردمی به ویژه مردم تاکستان بودند. در عین حال مسافران به حسینیه ای هدایت شدند که آن حسینیه برای مردم به ویژه خانم های باردار بسیار سرد بود، ولی مردم محلی به خوبی از مسافران پذیرایی کردند.

آیا براستی خدمات ارائه شده در کولاک‌های اخیر کافی بوده؟!

پیرو این سخنان، یکی دیگر از افراد گرفتار شده در برف نیز در ارتباط تلفنی گفت: زمانی که آزادراه مسیر ساوه- همدان دچار مشکل شد در مشاهدات عینی خود هیچیک از عوامل پلیس راه، راهداری و امداد و نجات را ندیدم. وضعیت کولاک و برف به قدری بود که خودروها تنها با سرعت 10 کیلومتر در ساعت حرکت می کردند و البته معلوم نشد راه از کیلومترها جلوتر چگونه باز شد، اما با دوربین همراهم مسیر را فیلمبرداری کرده‌ام و تصاویر نشان می‌دهد که در جاده خبری از عوامل پلیس و امداد و نجات نیست.

رئیس سازمان امداد و نجات با غیر منصفانه خواندن تعمیم دادن این سخنان به کلیت امداد رسای در جاده ها، گفت: ما در این مدت، 52 هزار تن را اسکان اضطراری دادیم اما مسافران بیشتر از این تعداد بودند. معلوم است که مردم نیز در کمک نقش داشتند. اینکه گفته شود عوامل امداد و نجات و سایر همکاران در صحنه نبودند خلاف واقع است و به عنوان نمونه در مسیر قزوین به زنجان، 80 تیم با ترکیب هر تیم 4 نفر را مستقر کردیم و در مسیر همدان به مرکزی نیز 100 تیم امداد و نجات مستقر شدند که مردم را به حسینیه ها مشایعت کردند.

در ادامه، رئیس پلیس راه نیز در پاسخ به گلایه های مطرح گفت: مشکلات زیاد بود؛ اما کار بزرگ و جهادی در خدمت رسانی صورت گرفت. البته مردم هم برای کمک پای کار آمدند. ما در طول مسیرهای مواصلاتی از جمله بازگشت زائران در مسیر ایلام و مهران علاوه بر تیم های پلیس راه مستقر، پنجاه تیم دیگر را نیز اضافه کردیم و در مسیرها بسیاری از خودروها را از گرفتاری به وجود آمده نجات دادیم. اینکه گفته می‌شود راه از کیلومترها جلوتر باز شد، کم لطفی است؛ چون راه که خود به خود باز نمی‌شود، بلکه عوامل راهداری، پلیس راه و امداد و نجات دست به دست هم می‌دهند تا امکان تردد میسر شود.

بدین ترتیب مشخص می‌شود، میان سخنان مسئولان و مشاهدات مردم اختلاف چشمگیری وجود دارد و این موضوع موجب بروز نگرانی هایی می‌شود، به ویژه که در آستانه فصل زمستان هستیم و می‌دانیم موج های بارش برف و بوران بسیاری پیش رویمان قرار دارد؛ نگرانی هایی که برخی شواهد تشدیدشان می‌کند و از این روی، جا دارد مسئولان در این خصوص توضیحاتی دهند.

کافی است به این نکته دقت کنیم که به گفته رئیس سازمان امداد و نجات، استقرار تیم های امدادی در مسیرهای مختلف بسیار چشمگیر بوده، به گونه‌ای که وی مدعی شده در مسافت کمتر از 200 کیلومتری میان همدان و اراک، 100 اکیپ امداد و نجات مستقر بوده‌اند؛ یعنی به طور میانگین در هر 2 کیلومتر یک اکیپ. یعنی سطحی از آمادگی که بعید می‌دانیم پیشتر در هیچ برهه ای به ثبت رسیده باشد. با این حساب، آیا جای تعجب ندارد که از زبان افراد به دام افتاده در این مسیر از ندیدن این امکیپ های پر شمار و فراوان بشنویم؟

نه اینکه قصد زیر سؤال بردن زحمات کشیده شده و خدمات ارائه شده را داشته باشیم و قدردان آنهایی که در سخت ترین شرایط به یاری مردم مشغولند نباشیم، اما آیا ندید گرفتن این نشانه های ناخوش و پاسخ ندادن به ابهاماتی از این دست، اشتباه بزرگتری نیست؟!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار