دکتر آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی: با توجه به شروع فصل سرما و احتمال افزایش موارد بروز بیماریهای حاد تنفسی از جمله بیماری آنفلوانزا لازم است مواردی را به اطلاع عموم شهروندان عزیز در سراسر استان برسانم.
کد خبر: ۱۴۲۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۴ 10 December 2015


تابناک آذربایجان غربی:   دکتر آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در گفتگویی با پایگاه خبری و اطلاع رسانی وب دای استان در خصوص بیماری آنفلوآنزا گفت :

با توجه به شروع فصل سرما و احتمال افزایش موارد بروز بیماریهای حاد تنفسی از جمله بیماری آنفلوانزا لازم است مواردی را به اطلاع عموم شهروندان عزیز در سراسر استان برسانم.

1- آنفلوانزای انسانی بیماری ویروسی حاد و معمولا خود محدود شونده ای است که بوسیله ویروس های آنفلوانزا تیپ A و B و C ایجاد میشود و اگر چه از طریق دستگاه تنفسی و قطرات تنفسی منتقل میشود ولی تظاهرات بالینی غیر تنفسی زیادی را از خود نشان میدهد.

2- سیر طبیعی آنفلوانزا در انسان عبارتند از :

-شروع غالبا ناگهانی ( گاهی بیماران ساعت شروع آن را نیز به یاد می آورند)

-سردرد و درد عضلانی

-سرفه خشک و احساس ناراحتی در قفسه سینه

-تب و لرزو درد مفاصل

-بی اشتهایی و کسالت

-علائم چشمی( ریزش اشک، درد در حرکت کره چشم )

3- عوارض بیماری:

در صورت عدم درمان بیماری و طولانی شدن بیماری عوارضی نظیر ذات الریه( پنومونی) و عوارض سیستم عصبی در بالغین و عفونت گوش میانی در کودکان میتواند ایجاد شود.

4- تشخیص و درمان:

آنفلوانزا یک بیماری خود محدود شونده بوده و معمولا نیاز به درمان های اختصاصی ندارد ولی در صورت تشدید علایم شامل تب شدید و طول کشیده بیش از 3 روز و بروز علائم تنفسی شدید نظیر تنگی نفس و بدتر شدن حال عمومی بایستی به پزشک مراجعه و پس از تشخیص تحت درمان لازم قرار گیرد.

5- راههای سرایت بیماری

فرد مبتلا می تواند از یک روز قبل از بروز علائم تا هفت روز بعد، بیماری را به دیگران انتقال دهد.

ویروس عامل بیماری بوسیله ترشحات تنفسی بیماران از طریق سرفه و عطسه در محیط پخش شده و از راههای ذیل به افراد سالم منتقل می شود:

الف) استنشاق هوای آلوده به ترشحات تنفسی بیماران

ب) دست دادن، در آغوش گرفتن و روبوسی با بیمار

ج) تماس با اشیاء آلوده به ترشحات تنفسی بیمار( مانند دستمال و سطح )

6-راههای پیشگیری از ابتلا و جلوگیری از گسترش بیماری

الف)از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری شود( فاصله حداقل حدود 1 متر رعایت شود)

ب) شستن مکرر دستها با آب و صابون بخصوص در صورت تماس دستها با سطوح و اشیاء

ج) استفاده از دستمال کاغذی موقع عطسه و سرفه برای پوشاندن دهان وبینی

د) از مالیدن دستها به چشمها، دهان وبینی خودداری شود.

ه) دفع صحیح دستمال آلوده به ترشحات دهان وبینی ( دستمال را در یک کیسه نایلونی گذاشته و درب آنرا گره زده و در سطح آشغال بیندازید)

7-افراد در معرض خطر

-سالمندان ( افراد بالای 60 سال)

-ساکنین آسایشگاه های نگهداری معلولین و سالمندان و کارکنان آنها

-بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن نظیر آسم، برونشیت، بیماری قلبی، مبتلایان به بدخیمی ها، مبتلایان به دیابت، افراد با سابقه پیوند اعضا، خانم های باردار که سه ماهه دوم و سوم بارداری آنها متادن با فصل شیوع آنفلوانزا باشد، کودکان زیر 6 سال

دکتر آقازاده در مورد اقدامات انجام گرفته توسط دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با این بیماری گفت : همکاران تلاشگر در واحدهای ستادی و شهرستانی سطح استان اقدامات متعددی را جهت پیشگیری از گسترش بیماری و مدیریت کنترل آن به عمل آورده و در دست پیگیری قرار داده اند که از اهم اقدامات به عمل آمده می توان به این موارد اشاره کرد:

-واکسیناسیون گروه های هدف اختصاصی به تعداد بیش از 6500 نفر در سطح استان

-توزیع بیش از 45 هزار واکسن آنفلوانزا در سطح داروخانه های استان

-تامین داروی مورد نیاز و توزیع آن در شهرستانهای تابعه

-کسب آمادگی های اولیه در بیمارستانهای تابعه استان و هماهنگی اجرایی بین بخشی

-انجام نمونه برداری و آزمایش نمونه های تهیه شده از موارد بستری بیمارستانی در سراسر استان

-تعیین مسئول علمی درمان بیماران در سطح استان جهت مدیریت درمان بیماران بستری

-درمان دارویی بیماران بستری

-دریافت گزارش روزانه از موارد بستری بیمارستان

- تشکیل کمیته دانشگاهی مراقبت و کنترل آنفلوانزا با مشارکت اساتید دانشگاهی

-آموزش و اطلاع رسانی همگانی از طریق رسانه های مکتوب و الکترونیک( صدا و سیما و شبکه های اجتماعی)

وی در ادامه اضافه کرد :همه گیری و اپیدمی از این بیماری در استان آذربایجان غربی گزارش نشده وهیچ مورد فوتی از آنفلوآنزا در استان وجود ندارد .

دکتر آقازاده اضافه کرد : اینجانب با اطمینان بخشی به کلیه شهروندان عزیز در سراسر استان درخواست می نمایم در صورت رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی از جمله اجتناب از تماس نزدیک با بیماران ( حداقل فاصله یک متر)، شستن مکرر دستها با آب و صابون، استفاده از دستمال موقع عطسه و سرفه ، عدم دست دادن و روبوسی یقینا موارد ابتلا محدود شده و از سرایت عامل بیماری به شدت جلوگیری خواهد شد. لذا در این خصوص بر رعایت موارد ذیل نیز تاکید می گردد :

-از خود درمانی اکیدا اجتناب نمایید.

-خودمراقبتی باعث کاهش طول مدت بیماری می شود .کوتاه کردن طول دوره بیماری با مصرف مایعات فراوان- استراحت کامل به مدت سه تا هفت روز با نظر پزشک معالج

خود مراقبتی آری ، خود درمانی هرگز

استراحت در منزل و مراجعه به پزشک در صورت تشدید علایم شامل تب شدید و طول کشیده بیش از 3 روز و بروز علائم تنفسی شدید نظیر تنگی نفس و بدتر شدن حال عمومی.

-دریافت اطلاعات صحیح در مورد بیماری از پزشکان و کارکنان بهداشتی درمانی

-تلقیح واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر زیاد که در بالاذکر شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بر دریافت اطلاعات صحیح از منابع معتبر از جمله سایت وزارت بهداشت و نیز سایت وب دای دانشگاه تاکید کرده و گفت :به شایعات بخصوص شایعات منتشره در برخی سایتها و شبکه های اجتماعی توجه نکنید و از منابع معتبر کسب اطلاع نمایید .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار