مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از افزایش 3 میلیون مترمکعبی برداشت آب از سد اکباتان برای تامین آب شرب همدان خبر داد و گفت: تامین آب شرب از طریق رودخانه‌های فصلی همدان در دستور کار است.
کد خبر: ۱۳۶۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰ 29 November 2015

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از افزایش 3 میلیون مترمکعبی برداشت آب از سد اکباتان برای تامین آب شرب همدان خبر داد و گفت: تامین آب شرب از طریق رودخانه‌های فصلی همدان در دستور کار است.

به گزارش تسنیم ؛ مرتضی عزالدین با اشاره به تنش آبی موجود در شهر همدان اظهار داشت: در حال حاضر سد اکباتان همدان سه میلیون مترمکعب ذخیره دارد که در مدت مشابه سال گذشته ذخیره سد اکباتان 6 میلیون مترمکعب بوده است.

وی میزان ورودی سد اکباتان همدان را 700 لیتر در ثانیه اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون برای تامین آب شرب همدان بین 750 تا 800 لیتر در ثانیه آب برداشت می‌شود که میزان ورودی و خروجی سد اکباتان نرمال است.

عزالدین درباره کاهش حجم سد اکباتان همدان نیز گفت: به سبب خشکسالی و کاهش بارندگی در یکی دو سال گذشته، دبی چاه‌های تامین‌کننده آب شرب همدان کاهش یافته بود که همین امر سبب شد تا برداشت از سد اکباتان افزایش یابد.

وی با اعلام اینکه در مجموع ورودی سد اکباتان در سال آبی امسال 600 هزار مترمکعب بیشتر از سال گذشته بوده است، افزود: اما امسال سه میلیون افزایش برداشت آب از سد اکباتان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه بارش‌های اخیر در ارتفاعات به صورت برف بوده است، عنوان کرد: همین امر سبب شده تا ورودی زیادی در سد اکباتان ذخیره نشود ولی این میزان برف تجمیع شده تا در پشت سد ذخیره شود.

وی با اعلام اینکه به دنبال تامین آب شرب همدان از رودخانه‌های فصلی هستیم، گفت: در حال حاضر اقدامات لازم برای انتقال آب از رودخانه دره مرادبیک انجام شده و 150 لیتر در ثانیه از این محل آب شرب موردنیاز همدان تامین می‌شود.

عزالدین با اشاره به اینکه اگر سد اکباتان همدان ورودی نداشته باشد با حجم موجود می‌توان نیاز آب شرب همدان تا دو ماه را تکمیل کرد، افزود: مردم نباید فکر کنند که چون بارش خوبی امسال رخ داده باید مصرف خود را افزایش دهند بلکه باید صرفه‌جویی را در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم سبب بروز حشکسالی‌های چندین ساله شده است، گفت: امسال بارش‌های خوبی در استان همدان داشتیم که امیدواریم این روند بارشی ادامه داشته باشد تا ذخایر آبی همدان پر شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان میزان بارندگی متوسط استان همدان را 60 میلیمتر اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 38 درصد افزایش داشته است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار