عضو هیات امنای انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی گفت:
این انجمن به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های غیردولتی در دنیا با 170 شعبه و نمایندگی در کشور وظیفه حمایت بی منت از80 هزار بیمار کلیوی، دیالیزی و پیوندی را برعهده دارد.
کد خبر: ۱۲۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴ 11 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، عضو هیات امنای انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی گفت: این انجمن به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های غیردولتی در دنیا با 170 شعبه و نمایندگی در کشور وظیفه حمایت بی منت از80 هزار بیمار کلیوی، دیالیزی و پیوندی را برعهده دارد.
داریوش آرمان روز چهارشنبه در بیست ویکمین همایش مدیران انجمن های خیریه حمایت از بیماران کلیوی کشور افزود: امروز به دلیل همه گیری بیماری های دیابت و فشار خون در ایران و دنیا شیوع بیماری های کلیه رو به افزایش است.
وی اضافه کرد: دیابت در سال 78 فقط عامل 16 درصد از موارد نارسایی پیشرفته کلیه بود، درحالی که امروز 50 درصد بیماران دیالیزی و پیوندی به دلیل دیابت و 20 درصد نیز به علت فشار خون به این بیماری مبتلا شده اند.
آرمان اظهارکرد: شیوع دیابت به دلیل نبود برنامه های پیشگیری مانند تغذیه و فعالیت فیزیکی مناسب در منطقه ای که کشور ما و همسایگان در آن قرار دارند بالاترین بروز جهانی را در دهه قبل داشته است.
وی بیان کرد: موج بعدی آن که از آن به عنوان سونامی بیماری کلیه نام برده می شود در حال رخ دادن است و سازمان بهداشت جهانی هم حداقل تا سال 2020 امیدی به شروع برنامه های جامع پیشگیری از دیابت در کشورهای این منطقه به دلیل اشتغال های سیاسی داخلی و خارجی ندارد.
آرمان گفت: بیماری مزمن کلیه پنج مرحله دارد که از یک تغییر اندک در آزمایش ادرار شروع و در مرحله پنجم به نارسایی پیشرفته کلیه تبدیل می شود و ادامه حیات بدون درمان جایگزینی کلیه و دیالیز یا پیوند ممکن نیست.
وی اظهار کرد: در کشور ما حدود یک درصد کل بیماران در مرحله پنجم قرار دارند.
آرمان با بیان اینکه بیماریابی نقشی بسیار مهم در کاهش شیوع بیماری های کلیوی و یا تاخیر آنها دارد گفت: با توجه به اینکه بیماریابی کلیوی بسیار ساده و تنها با گرفتن یک شرح حال ساده از بیماری کلیوی یا دیابت و فشار خون در فرد و خانواده وی و انجام تست ساده خون و ادرار با کمترین هزینه امکان پذیر است، اقدام به آن بسیار اقتصادی است.
وی یادآور شد: بیماری های کلیوی به دلیل اینکه درمان پذیر نیست و درمان جایگزینی آن نیز پرهزینه است بار مالی این بیماری بر نظام سلامت کشور سنگین است.
آرمان افزود: شیوع مراحل مختلف نارسایی کلیه در چند مطالعه در ایران در 8 درصد معادل آمارهای جهانی است واین آمار در استان های محروم مانند زاهدان، هرمزگان، بوشهر و ایلام به 15درصد هم می رسد.
وی گفت: تعداد بروز سالانه مرحله پیشرفته بیماری کلیه در ایران پنج هزار نفر و نرخ رشد این بیماران سالی 8 درصد است طوریکه هر 10 سال شیوع بیماران پیشرفته کلیه 2 تا 3 برابر می شود.
آرمان بیان کرد: تعداد کل بیماران نارسایی پیشرفته کلیه در پایان سال 91 حدود 46هزار نفر است که به ترتیب 23هزار و 200 نفر معادل 50درصد تحت همودیالیز و حدود 21هزار و 500 نفر معادل 47درصد تحت پیوند و تنها 3 درصد بیماران یعنی حدود یکهزار و 350 نفر تحت دیالیز صفاقی قرار دارند این درحالی است که این نسبت ها در سطح جهانی به ترتیب 70، 22 و 8 درصد است.
وی گفت: براساس آمار سال 91 تعداد دستگاههای دیالیز کشور چهار هزار و 600 دستگاه در 453 بخش همودیالیز است که از این تعداد یکهزار و 700 دستگاه با کارکرد بیش از20 هزار ساعت خارج از رده و فرسوده هستند که همواره از مسیر فعالیت خارج و هزینه های زیادی صرف تعمیرات آنها می شود و این امر باعث کاهش کیفیت دیالیز می شود.
وی یادآور شد: همچنین حدود یکهزار و 620 دستگاه دیالیز در کشور کارکرد بیش از 10 هزار ساعت دارند که در حال فرسوده شدن هستند.
عضو هیات امنای انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی کشور گفت: در زمان حاضر برای هر تخت دیالیز1.5 بیمار وجود دارد که استاندارد آن چهار بیمار برای هر تخت است و این به معنای کاهش زمان یا دفعات دیالیز برای بسیاری از بیماران است.
وی یادآور شد: پیش بینی می شود تعداد 46هزار بیمار نارسایی پیشرفته کلیه در کشور در پایان سال 1400 به حدود 90 هزار نفر و در صورت گسترش نیافتن پیوند از مرگ مغزی تعداد بیماران همو دیالیزی نیز به 50 هزار نفر در سال 1400 برسد.
آرمان افزود: هم اکنون یکهزار و 500دستگاه دیالیز برای پاسخگویی به نیازهای جدید و جایگزینی دستگاههای فرسوده در سطح کشور نیاز است.
وی اضافه کرد: این انباشتگی به دلیل عدم خرید دستگاههای جدید در فاصله سالهای 90 تا 92 است که پس از تامین این دستگاهها سالانه به حدود یکهزار و 200 دستگاه دیالیز شامل 650 دستگاه برای جایگزینی فرسوده ها و 550 دستگاه برای بیماران جدید نیاز داریم.
آرمان گفت: متوسط هزینه راه اندازی یک تخت همودیالیز در بخش دولتی با در نظر گرفتن هزینه های فضا و ساختمان حدود دو میلیارد و 700 میلیون ریال برآورد شده است.
وی افزود: با وجود نیاز به نفرولوژیست در بسیاری از مناطق کشور به دلیل مغفول ماندن توزیع نیروهای فوق تخصص و تجمع نیمی از آنها در تهران و سایرین در مراکز استانهای برخوردار بی عدالتی کامل در توزیع آنها به چشم می خورد.
آرمان اظهارکرد: انتظارمی رود با برنامه ریزی های منسجم مسئولان ذیربط شاهد تربیت پزشکان متخصص کلیه و حضورپررنگ تراین افراد درسراسرکشور بویژه نقاط محروم وکم برخوردار باشیم.
وی گفت: یکی از برنامه های راهبردی در زمینه پیشگیری از بیماری های کلیوی و کاهش مشکلات این بیماری توجه به نقش ویژه سازمانهای مردم نهاد و بهره گیری از ظرفیت های نهفته آنهاست که امروز این نقش به انجمن حمایت از بیماران کلیوی سپرده شده است.
آرمان افزود: نقش ویژه دولت در ارتباط با این نهاد ها باید حمایت و پشتیبانی درقالب انتقال وظایف دولتی به آنها در قبال قراردادهای مشخص مالی در کنار نظارت مستمر باشد.
وی عدالت در انتخاب درمان جایگزینی، انتخاب زمان درمان جایگزینی، شنیدن صدای بیمار در انتخاب درمان جایگزین، نیاز به همکاری کارفرمایان و اطرافیان و واحدها، حفظ محرمانه بودن و امنیت بیماران، آگاهی از وضعیت آزمایش ها، دسترسی راحت به مرکز دیالیز، تامین فضا و پارکینگ برای اطرافیان و بخش مجهز دیالیز و عملکرد خوب آن را از حقوق بیماران کلیوی عنوان کرد./پ
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار