یکی از مهم‌ترین مشکلات و عوامل بروز بحران آب در استان بوشهر را می‌توان هدررفت بالای آب دانست که حدود ۳۴ درصد از آب در خطوط لوله و یا از طریق انشعابات غیرمجاز هدر می‌رود.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷ 26 October 2015
تابناک بوشهر: امسال سالی سخت در زمینه تامین آب در استان بوشهر بود. نوبت‌بندی آب در فصل تابستان باعث شد تا مقداری به مردم فشار وارد شود و گاها شاهد اعتراض‌هایی نیز در این زمینه بودیم.

کاهش ورودی آب استان بوشهر از سمت استان فارس را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین عوامل نوبت‌بندی و قطعی آب در استان بوشهر دانست. حدود ۳۵ درصد از آب استان بوشهر از طریق خط کازرون استان فارس تامین می‌شود.

عمر خطوط لوله آبرسانی استان بوشهر بالا رفته و سال به سال شاهد افزایش فرسودگی خطوط لوله انتقال و توزیع آب در استان بوشهر هستیم.

این افزایش عمر خطوط آبرسانی باید همراه با بازسازی و نوسازی سالانه ۵ درصد از این خطوط باشد ولی کمبود اعتبارات در سال‌های گذشته این امکان بازسازی را نداده است و میزان هدررفت در خطوط افزایش یافته است.

یکی دیگر از موضوعاتی که جزئی از هدررفت آب محسوب می‌شود، وجود انشعابات غیرمجاز است؛ انشعاباتی که آب را مصرف می‌کنند ولی نه کنتوری دارند و نه پولی پرداخت می‌کنند که حجم بالایی را نیز شامل می‌شود.

با وجود این مشکلات و با همت مسئولان آب و فاضلاب شهری و روستایی استان بوشهر، تابستان امسال با نوبت‌بندی آب، آبرسانی با تانکر، کف‌شکی چاه‌ها و ... سپری شد و مقداری از فشارهای کم‌آبی کاهش یافت.

فرسودگی خطوط انتقال آب استان بوشهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به کاهش آب ورودی استان بوشهر مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان ایجاد شد به طوری که بوشهر به عنوان یکی از استان‌های بحرانی مطرح شد.

روح‌الله طاهریان‌پور به فرسودگی شدید در خطوط انتقال آب استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: شاخص بهره‌مندی آب به تامین آب و فرسودگی خطوط بستگی دارد.

مدیرعامل شبکه آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر افزود: یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر از شبکه‌های انتقال و آبرسانی استان بوشهر وضعیت بسیار بدی دارند و دچار فرسودگی شدید هستند.

هدررفت ۳۴ درصدی آب

طاهریان‌پور بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در استان هدر رفت آب است به طوری که در سال گذشته حدود ۳۴ درصد هدر رفت آب داشته‌ایم که فرسودگی و انشعاب غیر مجاز از دلایل اصلی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر گفت: به‌منظور برخورداری روستاییان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی از ابتدای سال‌جاری تاکنون تعداد دو هزار و  ۳۱۷ انشعاب به مشترکین واگذار شده است.

وی افزود: درحال حاضر شرکت آب و فاضلاب روستایی بوشهر دارای ۸۷ هزار و ۱۱۲ مشترک است که از این تعداد ۹۲ درصد آن خانگی و ۸ درصد نیز غیرخانگی است.

تعداد بالای انشعابات غیرمجاز

انشعابات غیرمجاز یکی از عوامل مهم در هدررفت آب محسوب می‌شوند چرا که آب مصرف می‌شود و هزینه‌ای بابت آن پرداخت نمی‌شود و این انشعابات مصرف بالایی نیزدارند.

به گفته معاون امور مشترکین آبفای استان بوشهر، وجود انشعابات بدون مجوز یکی از مهمترین مشكلات پیش روی شركت آب و فاضلاب است که برخی افراد بدون اجازه شركت آب و فاضلاب اقدام به نصب انشعاب آب می‌كنند.

سهراب بیاتی از شناسایی شش هزار انشعاب غیرمجاز در بوشهر خبر داد و اضافه کرد: هشدارهای قانونی به صاحبان این انشعابات غیرمجاز داده شده است و برخورد لازم با این افراد صورت خواهد گرفت.

سرعت فرسودگی بیش از سرعت نوسازی است

معاون بهره‌برداری شركت آب و فاضلاب استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما پیشگیری از هدر رفت آب است که در این راستا برای نوسازی شبکه آب اقدامات خوبی صورت گرفته است و ۷۰ کیلومتر از خطوط آب شهرهای استان در سال گذشته بازسازی شد.

محمد پوریوسفی به قدمت بالای خطوط آبرسانی استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی در شهرهای استان بوشهر وجود دارد که ۳۵ درصد از این خطوط فرسوده هستند.

وی با اشاره به اینکه سالانه پنج درصد از خطوط آبرسانی باید بازسازی و نوسازی شود، اضافه کرد: سرعت فرسودگی شبكه آبرسانی بیشتر از سرعت نوسازی و این موضوع باعث می‌شود  شاهد افزایش فرسودگی‌ها باشیم.

لزوم نوسازی خطوط و مقابله با انشعابات غیرمجاز

استان بوشهر در یک نقطه گرم و خشک کشور قرار گرفته است که میانگین بارش پائینی دارد و زیرساخت‌های مناسب را نیز برای ذخیره‌سازی سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها ندارد.

بخش عمده آب استان بوشهر از استان‌های همجوار تامین می‌شود که این آب‌ها از طریق خطوط انتقال مسافت طولانی تا رسیدن به مشترکین طی می‌کنند.

هدررفت بالای آب در خطوط آبرسانی باعث می‌شود تا مشکلات کم آبی  و بی آبی تشدید شود و می‌طلبد با همت مسئولان شاهد نوسازی شبکه‌های آبرسانی استان باشیم و این هدررفت‌ها کاهش یابد.

مقابله با انشعابات غیرمجاز و همچنین استفاده از آب شرب در دیگر مصارف نیز نیازمند همت و همراهی و همکاری نهادهای متعددی است که باید جدیت بیشتری در این زمینه شاهد باشیم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار