همزمان با عاشورا و تاسوعای حسینی مراسم عزاداری سرور وسالار شهیدان با برگزاری آیین های مختلف در شهرستانهای استان خراسان جنوبی برگزار شد
کد خبر: ۱۱۷۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷ 24 October 2015

به گزارش تابناک همزمان با عاشورا و تاسوعای حسینی مراسم عزاداری سرور وسالار شهیدان در شهرستانهای بشرویه ،بیرجند ، خوسف ،درمیان ،فردوس ،سرایان ، سربیشه ،طبس ،قاین و نهبندان برگزار گردید و عزاداران با انجام مراسم مختلف مثل تزئین اسب ذوالجناح ،تزئین نخل ،بیل زنی ،سلام علمها و راه اندازی دسته های عزاداری ارادت خود را به امام و پیشوای خود نشان دادند و همزمان با شام غریبان با روشن نمودن شمع در اماکن مختلف همدردی خود را با اهل بیت نشان دادند

گفتنی است امروز با برپایی نماز ظهر عاشورا در مراکز استانها عزاداران گردهم آمدند و نماز ظهر را با شکوه خاصی برگزار کردند .

تزئین اسب ذوالجناح برای عزاداری ظهر عاشورا در طبس


براساس روایات ذوالجناح نام اسب حضرت امام حسین(ع) است که پس از شهادت حضرت، این اسب یال‌های خود را به خون مطهر سیدالشهداء آغشته و به سمت خیمه‌ها حرکت کرد و شیهه‌های بلند کشید که اهل حرم با شنیدن صدای ذوالجناح از خیمه‌ها بیرون آمدند و به شهادت امام حسین(ع) پی بردند.

بر همین اساس برای عزاداری روز عاشورا در شهر طبس، دو اسب با مخمل سبز و سیاه و گل و طلاجات تزئین می‌شوند و در مراسم تشییع نخل به‌همراه تعدادی از سادات شهر با کاروان عزاداران حرکت می‌کنند.

اطرافیان اسب نوحه‌های ویژه‌ای سر می‌دهند که معمولاً این نوحه‌ها خطاب به ذوالجناح است که: «ای اسب بگو باب رشیدم به کجا شد؟؛ لب تشنه شهنشاه شهیدم به کجا شد؟؛ بردی تو به میدان شهادت شه دین را...».

برگزاری مراسم عاشوارای حسینی و شام غریبان در شهرستانهای  خراسان جنوبی

آئین تزئین نخل در طبس

مردم عزادار طبس از روز نهم محرم، تابوت‌واره‌ای مشهور به «نخل» را تزئین می‌کنند تا در روز عاشورا با بر دوش گرفتن و حمل آن، یاد شهدای کربلا را زنده نگه دارند.

مردم عزادار طبق یک سنت قدیمی، از صبح روز عاشورا و هنگامی که نخل تزئین شده و آماده حمل است از زیر آن می‌گذرند.

شهر طبس دارای دو نخل است، یکی نخل شهر (هیأت مذهبی صاحب الزمانی(عج) و حسینیه میارزه) و دیگری نخل پایین‌محله (هیأت مذهبی فاطمی(س)). منطقه دیهشک طبس نیز که چند سالی است به شهر پیوسته نخل مخصوص به خود را دارد که در همان منطقه حمل می‌شود. اکثر روستاها نیز خود دارای نخل هستند.

برگزاری مراسم عاشورای حسینی و شام غریبان در شهرستانهای  خراسان جنوبیبرگزاری مراسم عاشورای حسینی و شام غریبان در شهرستانهای  خراسان جنوبی.

بیل زنی، میراث معنوی مردم خوسف در ظهر عاشورا

برای برپایی این مراسم در هر یک از دو هیأت خوسف دو دسته پانزده نفری که مجموعاً چهار دسته هستند تشکیل می‌شود.

 هر یک از نفرات بیل به دست، دایره‌وار و به هم چسبیده بیل‌هایشان را به طرف آسمان می‌گیرند و در هنگام حرکت هر یک از نفرات به هوا پریده و تیغه بیلش را به بیل‌های دیگر می‌زند و همه با هم یک صدا می‌گویند "حیدر علی"

 این مراسم فقط در خوسف اجرا می‌شود و اهالی این شهر معتقدند اگر بیل نزنند آن سال برای آنها سال خوبی نخواهد بود و به محصولاتشان آسیب خواهد رسید.

 مراسم بیل زنی نوعی شبیه‌سازی از طایفه بنی‌اسد در صحرای کربلاست. طایفه بنی اسد پس از واقعه عاشورا با بیل و یا ابزار دیگری که در دست داشتند آن عزیزان رابه خاک سپردند.

برگزاری مراسم عاشورای حسینی و شام غریبان در شهرستانهای  خراسان جنوبی

آیین عزاداری سلام علم ها در روستای خراشاد – بیرجند

برگزاری مراسم عاشورای حسینی و شام غریبان در شهرستانهای  خراسان جنوبی

برگزاری مراسم عاشورای حسینی و شام غریبان در شهرستانهای  خراسان جنوبی

برگزاری مراسم عاشورای حسینی و شام غریبان در شهرستانهای  خراسان جنوبی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار