اسطوخودوس یکی از خوشبوترین گیاهان دارویی در جهان است که در مناطق مختلفی از ایران ، هند و کانادا به صورت خودرو رشد می‌کند.
کد خبر: ۱۱۶۱۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰ 07 April 2024

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: این گیاه دارویی خوش رنگ و زیبا با مزاجی گرم و خشک در طب سنتی کاربرد بالایی دارد و از آن برای آرامش جسم و روح و درمان سردرد استفاده می‌شود.
استفاده از دم کرده این گیاه در دوران سرماخوردگی، به همراه پنج قطره روغن اسطوخودوس و یک قاشق مربا خوری از گل خشک شده آن داخل یک کاسه آب داغ، به مدت ۱۵ دقیقه و سه بار در روز، علائم شدید سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.
مصرف به اندازه اسطوخودوس می‌تواند سرفه را از بین ببرد و به رفع علائم آسم کمک کند و التهاب و تورم دستگاه تنفسی را کاهش دهد. همچنین از گیاه اسطوخودوس می‌توان برای پیشگیری و درمان تهوع استفاده کرد.
از دمنوش این گیاه می‌توان برای تقویت معده و پاکسازی کبد استفاده کرد، اما مثل هر گیاه و فرآورده سنتی یا صنعتی، مصرف زیاده از حد آن می‌تواند بر عکس عمل کند و به جای پاکسازی کبد، باعث نابودی کبد شود.
امروزه محصولات آرایشی و بهداشتی مختلفی با اسطوخودوس تهیه می شود زیرا هم خواص ضد عفونی و ضد التهابی دارد و هم می‌توان به کمک آن از شر دانه‌های سر سیاه روی پوست بینی، خلاص شد.
از دیگر خواص این گیاه آرامبخش، تهیه ماسک گیاه اسطوخودوس برای پاکسازی پوست صورت و آرامش پوست است.
افرادی که دچار اختلال خواب و بیخوابی می‌شوند و شب‌ها چندین بار از خواب بیدار می‌شوند، می‌توانند یک ساعت پیش از خواب، یک فنجان دم کرده اسطوخودس را بنوشند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند.

برچسب ها: خواص ، اسطوخودس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار