باران، بار دیگر در استان سیستان و بلوچستان، سیل شده است. این سیل چه تبعاتی روی خانه‌ها و منازل مسکونی مردم داشته است؟ علی بیت الهی، رییس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازیی بررسی‌های روی خانه‌های بدون اسکلت در استان سیستان و بلوچستان انجام داده و می‌گوید نسبت ساختمان‌های بدون اسکلت در استان به ساختمان‌های اسکلت‌دار از باقی استان‌ها بیشتر است. او در گفت‌وگو با «اکوایران» از تاثیرات این موضوع در ویرانی‌های سیل می‌گوید.
کد خبر: ۱۱۵۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ 13 March 2024

بیت‌الهی معتقد است: «در محدوده‌های میانی به سمت جنوبی استان سیستان و بلوچستان خاک یک همواری خاصی پیدا می‌کند و در واقع پخش شدگی آب در سطح زمین، حوزه وسیعی را در برمی‌گیرد. این امر را در تلاقی با سکونتگاه‌های روستایی که این روزها درگیر سیل شدند را به وضوح می‌بینیم. آبادی‌هایی که سکنه آن‌ها محدود است اما در اقصی نقاط این استان پراکنده شدند.

او می‌گوید: «طبق بررسی‌های مرکز آمار نسبت ساختمان‌های بنایی فاقد اسکلت استان سیستان و بلوچستان به ساختمان‌های اسکلت دار از همه استان‌های کشور بیشتر است. این یعنی در این خطه ساختمان بدون اسکلت زیاد داریم.»

رییس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی ادامه می‌دهد: «در همین محدوده روستایی درگیر با سیلاب در استان سیستان و بلوچستان از مجموعه ۵۲۰ آبادی تعداد ساختمان‌های اسکلت دار تنها ۱۸ درصد کل واحدها بود. این جملات یعنی بیش از ۸۰ درصد منطقه روستایی ما در این استان از جنس خشت و گلی و سنگ هستند. این مصالح آب را جذب می‌کنند، سنگین می‌شوند و استحکام خود را از دست می‌دهند. استحکام این ساختمان‌ها در اثر زلزله‌های کوچک یا حتی باد و باران هم از دست می‌روند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار