دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از مجروح شدن مامور انتظامی در روز انتخابات در روستای کَره از توابع شهرستان دنا خبرداد.
کد خبر: ۱۱۵۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷ 01 March 2024
امنیت انتخابات از شایعات تا واقعیات / یک مامور انتظامی تیر خورد و ۱۰ متخلف بازداشت شدند / بازداشت خریداران و فروشندگان رای

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، انتخابات در این استان همواره به دلیل رقابت شدید و حساس کاندیدا‌ها با حواشی و گا‌ها بداخلاقی و حتی برخی موارد امنیتی مواجه بوده است. مهمترین موارد که به حوزه‌های امنیتی و نادیده گرفتن قانون بر می‌گردد شامل، تبلیغات پیش از موعد، سوء استفاده از دستگاه‌های دولتی، بداخلاقی‌های موعد تبلیغات، و در نهایت تخلفات عجیب و غریب روز اخذ رای است.
در خصوص بداخلاقی‌ها و قانون گریزی کاندیدا‌ها در دوران تبلیغات موارد متعددی مطرح شده که البته با پشست سر گذاشتن این دوره چند هفته‌ای قصدی برای بیان مجدد نیست، اما امروز و در حین برگزاری فرایند اخذ رای، تخلفات بسیاری رخ می‌دهد که برخی رسانه‌ای می‌شود و عمده این موارد هم چندان وارد فضای رسمی اخبار نمی‌شود ضمن اینکه در این زمینه حجم انبوهی از شایعات ناشی از حساسیت‌ها هم وجود دارد که چندان قابل اتکا نیست.
در بهبوهه شدت گرفتن حاشیه‌های امنیتی انتخابات، معاون سیاسی و امنیتی استاندار در گفتگویی اعلام کرد که در خصوص امنیت انتخابات مورد خاصی مشاهده نشده و امنیت در همه مناطق استان برقرار است.
شایعه حمله به دو لیدر انتخاباتی
کلید حاشیه‌های انتخاباتی امسال با انتشار اخبار حمله به دو لیدر یکی از کاندیدا‌ها در شهرستان بویراحمد زده شد که برخی رسانه‌های محلی به انتشار اخبار این مورد پرداختند.
براساس این خبر رسانه‌های محلی، شب گذشته دو تن از لیدر‌های یکی از کاندیدا‌های حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون، هنگام بازگشت به شهر یاسوج مورد تعقیب و گریز یک خودرو قرار می‌گیرند و در محدوده شهر متوقف و به سمت آن‌ها تیراندازی می‌شود، اما پس از مدتی این افراد از محل می‌گریزند. یکی از افراد مورد سوء قصد قرار گرفته که مدعی این اتفاقات است گفته که شماره خودروی مذکور را فیلمبرداری و به نیروی انتظامی تحویل داده است.
دستگیری تعدادی از مخلین امنیت در کنار صندوق‌های انتخاباتی کهگیلویه و بویراحمد
یکی دیگر از خبر‌های غیر مستند پررنگ در فضای مجازی متعلق به برخی رسانه‌های محلی مربوط به این مورد است:
به اطلاع مردم شریف و همیشه در صحنه استان می‌رساند، بحمدلله با تلاش‌های نیرو‌های نظامی و امنیتی در سراسر استان؛ تعداد از افرادیکه به دنبال سلب آرامش و ایجاد نا امنی در کنار صندوق‌های انتخاباتی بودند، دستگیر و با دستورات قضایی جهت سیر مراحل مواجه شدند.
گفته می‌شود نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی به شدت در حال شناسایی چنین افرادی هستند.
یک مامور انتظامی تیر خورد و ۱۰ متخلف بازداشت شدند
دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از مجروح شدن مامور انتظامی در روز انتخابات در روستای کَره از توابع شهرستان دنا خبرداد.
ایلنا نوشت: "سیدعلی ملک حسینی" در نشست رسانه‌ای با بیان اینکه در تمامی شُعب اخذ رای در سه حوزه انتخابیه استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است، اظهارداشت:" یک درگیری در روستای کَره از توابع شهرستان دنا اتفاق افتاد که تیری به پای مأمور نیروی انتظامی خورد و فرد ضارب هم دستگیر شده است. "
وی با تاکید براینکه دستگاه قضا برای حفظ امنیت و سلامت انتخابات بشدت با مُخلان نظم برخورد خواهد کرد و با اَحدالناسی تعارف نداریم و مماشات نخواهیم کرد، یادآورشد: در برخی از نقاط استان، ازدحام جمعیت وجود دارد و کمتر از ۱۰ نفر که باعث اخلال در نظم بوده‌اند، بازداشت شده‌اند.
وضعیت امنیتی انتخابات در گچساران
از ساعاتی قبل بحث مواردی از تخلفات در حوزه گچساران و باشت منتشر می‌شود و حتی نوشته‌ای در فضای مجازی که ادعا شده از غلام رضا تاجگردون منشر شده و وی از نبود تعرفه در روستا‌ها گفته و از مردم خواسته که در صورت نبودن تعرفه به شهر‌ها مراجعه کنند و رای خود را به صندوق بیزند.
اما به صورت رسمه از فرماندار گچساران مصاحبه‌ای منتشر شد که وی اعلام کرده در این حوزه انتخابیه هیچگونه مشکلی وجود ندارد و مردم به راحتی به شعب اخذ رای مراجعه می‌کنند و رای خود را به صندوق‌ها می‌ریزند.
از حوزه کهگیلویه چه خبر؟
در حوزه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده، اما بازار شایعات کمی متفاوت‌تر است و گزارش‌های متعدد مردمی از تخلفات معمول دوره‌های مختلف در این حوزه انتخابیه مطرح می‌شود.
برخی افراد که به صورت میدانی این موارد را پیگیری می‌کنند به تابناک گفتند که تخلفاتی مانند خرید و فروش رای به شدت رواج پیدا کرده که در مواردی با اقدام به موقع نیرو‌های امنیتی بازداشت شده اند که البته تعدادی از این موارد در مصاحبه دادستان مرکز استان مطرح شده است.
گفته می‌شود در برخی از شهرستان‌ها دادستان‌ها اقدامات متعددی در برخورد با متخلفین انجام داده اند و حتی در شعب اخذ رای افرادی که نتوانسته اند رعایت قانون را داشته باشند از حوزه انتخابیه اخراج شده اند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد بخشی از این موارد از منابع غیر رسمی مطرح شده اند و تا زمان تایید رسمی از طرف مسئولین نمی‌توان بخشی از آن‌ها را تایید کرد.
دستگیری خریداران رای
معاون سیاسی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان لحظاتی پیش در یک مصاحبه تلویزیونی، با بیان اینکه تمهیداتی که برای سلامت انتخابات تعریف کردیم همه رعایت شده است، گفت: تیم‌های محسوس و نامحسوس و تیم‌های قضایی تشکیل شده است و به خوبی رصد می‌کنند و مردم اطمینان داسته باشند که هیچگونه تخلفی صورت نخواهد گرفت.
سید جواد هاشمی مهر افزود: چند مورد خرید و فروش رای در بیرون از شعب اخذ رای بوده که دستگیر شدند. هاشمی با تاکید بر اینکه سلامت انتخابات را در شعب اخذ رای تضمین می‌کنیم گفت: تا زمانی که مردم در شعب‌های اخذ رای حضور داشته باشند نسبت به جمع آوری آرای آن‌ها اقدام می‌کنیم.

شایعه دستگیری ها در باشت

دادستان باشت در گفتگو با خبرگزاری فارس در این شهرستان با اشاره به روند برگزاری انتخابات در شهرستان باشت گفت : خوشبختانه انتخابات در نهایت آرامش در حال برگزاری است .

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دستگیری برخی افراد گفت : دستگیری‌ها شایعه ای بیش نیست و کسی در باشت دستگیر نشده و انتخابات در آرامش برگزار می‌شود .

وی گفت : مشکل کوچکی در خصوص کمبود تعرفه وجود داشت که این مشکل نیز برطرف شد و اکنون روند انتخابات به خوبی در حال برگزاری است .

واقعیت انتشار دو فیلم در کهگیلویه و بویراحمد
 از دقایقی قبل ۲ فیلم در خصوص درگیری بین طرفداران نامزد‌های انتخاباتی در سطح فضای مجازی استان منتشر شده است .

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که واقعیت این دو فیلم هیچ ارتباطی به انتخابات ندارد. یکی از فیلم‌ها که کاملا مشخص است و مربوط به این روز‌ها و این فصل نیست بلکه مربوط به تابستان است و مشخص است که در بازنشر آن تعمدی و به دلایل خاص است.
فیلم دیگر هم با توجه به بررسی‌های انجام شده مشخص شد که مربوط به نزاع شخصی است و طرفین دستگیر شده اند و هیچ ارتباطی به انتخابات هم ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار