مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: نخستین خانه ‌نقالی شرق کشور و دفتر تعزیه‌خانه خراسان جنوبی امشب در بیرجند افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶ 19 October 2015


به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حسن رمضانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نخستین خانه ‌نقالی شرق کشور و دفتر تعزیه‌خانه خراسان جنوبی در حسینیه خضر بیرجند ساعت 18 امشب افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: شب‎های 27، 28 و 29 مهرماه جاری در خانه نقالی استان مراسم تعزیه برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: خانه نقالی و دفتر تعزیه‌خانه با هدف احیای مراسم سنتی استان، معرفی این مراسم به نسل جدید و حفظ شعائر دینی در قالب هنرهای نمایشی برپا شده است.

رمضانی ضمن تأکید بر ضرورت جمع‎آوری نسخ قدیمی تعزیه از روستاهای استان، گفت: نسخه‎های قدیمی و ارزشمند تعزیه اکنون در بسیاری از روستاهای استان وجود دارد که احتمال از بین‎رفتن آن است، در این راستا، یکی از برنامه‌ها گردآوری نسخ قدیمی تعزیه و نگه‌‎داری آن در موزه مردم‌شناسی است.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تربیت نیروهای علاقه‌مند به هنر تعزیه و نقالی، مستند‎سازی و تهیه آرشیو مناسب از رسوم بومی و محلی نقاط مختلف خراسان جنوبی را از دیگر اهداف افتتاح خانه نقالی شرق کشور و دفتر تعزیه‌خانه برشمرد.

این مسئول با بیان اینکه 26 مهر مراسم تعزیه‎خوانی توسط گروه «تعزیه عصر عاشورا» در این مکان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: 27 مهر تعزیه‎خوانی گروه «تعزیه عاشقان اهل بیت(ع)»، 28 مهر تعزیه گروه «تعزیه روستای بیدسک» و 29 مهر تعزیه گروه «تعزیه روستای سیوجان»، بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‎شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار