آیین شکرگزاری برداشت عناب در سومین قطب تولید آن در شرق ایران زمین در روستای معصوم آباد شهرستان خوسف برگزار می شود.
کد خبر: ۱۱۲۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲ 18 August 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری فارس؛ تابستان که به نیمه راه می‌رسد فصل برداشت مروارید‌های سرخ رنگ خراسان جنوبی هم فرا می‌رسد و عناب کاران این استان همه در تلاش و تکاپو برای برداشت این محصول مزیت دار و مطابق با اقلیم خراسان جنوبی هستند. این روز‌ها اوج کار یک سال تلاش بهره برداران عناب در استان است.

در حال حاضر چهار هزار و ۱۳۴ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت عناب است و خراسان جنوبی با تولید ۹۷ درصد عناب کشور قطب تولید این محصول در ایران و جهان به حساب می‌آید.

شهرستان‌های خوسف، بیرجند، سربیشه و درمیان بیشترین تولید عناب خراسان جنوبی را دارد.

مرغوبیت عناب خراسان جنوبی به حدی ست که ۲ رقم عناب سیوجان و ماژان ثبت ملی شده است و حرف اول را در کشور می‌زند.

فصل برداشت عناب از اواسط مرداد به‌صورت تازه خوری در شهر‌های گرمسیر خراسان جنوبی آغاز می‌شود و در روستا‌های کوهستانی به دلیل آب و هوای سرد به‌طور معمول اوایل مهر آغاز برداشت محصول است.

شهرستان خوسف با تولید حدود ۵ هزار تن عناب در سال عنوان سومین قطب تولید مرواید‌های قرمز شرق ایران زمین را از آن خود کرده است و از قبل تولیداین محصول مزیت دار و مطابق با اقلیم خراسان جنوبی در این شهرستان بیش از سه هزار و ۵۰۰ بهره بردار امرار معاش می‌کنند.

قرار است سومین آیین شکرگزاری برداشت عناب در دیار گل‌های نرگس خراسان جنوبی یا همان شهرستان طلایی استان (خوسف) ۲۹ مرداد در روستای معصوم آباد برگزار شود.

در حاشیه برپایی این آئین که باحضور مسوولان استانی و شهرستانی برگزار خواهدشد بازارچه‌ای برای معرفی و فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی منطقه هم برپا می‌شود.

شهرستان خوسف با حدود ۲ هزار هکتار سطح زیر کشت عناب به عنوان بزرگترین تولید کننده عناب شرق کشور مطرح است که این امر لزوم توسعه کشت و تولید محصولات جانبی از جمله ایجاد صنایع تکمیلی را دو چندان می‌نماید.

همچنین با توجه به اینکه مرکز جهاد دانشگاهی و مرکز تحقیقات کشاورزی در حوزه سرزمینی شهرستان خوسف قرار دارد لازم است کار‌های علمی و تحقیقاتی این مراکز به صورت علمی در دستور کار قرار گیرد به گونه‌ای که کشاورزان نتایج این تحقیقات را در عمل مشاهده کنند.

علاوه براین لازم است به طور حتم معرفی محصول عناب، برندسازی، توسعه کشت و استفاده از فناوری‌های دانش بنیان برای فرآوری این محصول را مورد تاکید جدی متولیان امر قرار گیرد چرا که خام فروشی این محصول مهم یکی از معضلات جدی برای توسعه کمی و کیفی عناب در خوسف و دیگر نقاط خراسان جنوبی ست وسالانه بخش اعظمی از تولیدات شهرستان در این حوزه به صورت خام و فله به بازار‌های فروش عرضه می‌شود.

خراسان جنوبی با ۹۷ درصد تولید عناب ایران، رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده و این روز‌ها برداشت عناب تازه از باغ‌های این استان آغاز شده که نوید سالی پرمحصول است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار