نشست همفکری نخبگان پیرامون مشکلات اساسی کلانشهر اهواز برگزار شد؛
استان خوزستان با چاه های نفت خود مانند گاو شیردهی است که توسعه کل کشور مرهون آن است اما امروز باید دید که خودش در چه وضعیتی است
کد خبر: ۱۰۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸ 12 October 2015
به گزارش تابناک خوزستان؛ این نشست با حضور دکتر برات قبادیان از دانشمندان برجسته کشور و معاون سابق سازمان انرژی اتمی کشور و جمعی از نخبگان و صاحب نظران اهوازی برگزار شد.

دکتر قبادیان در این نشست با اشاره به ضرورت توجه به ایجاد توسعه پایدار گفت: رشد صنعتی و توسعه ناپایدار به جایی رسیده است که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند چیزی از بشر باقی نمی ماند. به همین دلیل است امروزه مشکلاتی مانند آسم و آلرژی و مشکلات بسیار دیگر گریبان بشر را گرفته است.

نشست همفکری نخبگان پیرامون مشکلات اساسی کلانشهر اهواز برگزار شد

وی درخصوص تغییر وضعیت اقلیمی و خشکسالی موجود افزود: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تا پایان برنامه توسعه یعنی سال 1404 در کشور تنها برای 35 میلیون نفر آب شرب وجود خواهد داشت. این رقم نیز با کنار گذاشتن کشاورزی محقق خواهد شد.

عضو کمیته توسعه پایدار گفت: طرح تنوع زیستی زاگرس میانی با کمک بخش توسعه سازمان ملل حدود چهارسال است که در جریان است. این طرح برای هر کشوری یک سرمایه ملی است. مانند یوزپلنگ ایرانی در حال انقراض که به عنوان یک سرمایه ملی جهانی ثبت شده است یا جنگل های زاگرس میانی به عنوان سرمایه لایتناهی خدادادی در حال نابودی است.

وی افزود: استان خوزستان به عنوان یکی از چهار استانی که زاگرس میانی در آنها قرار دارد، متاسفانه در این طرح که با میلیون ها دلار هزینه در حال انجام است لحاظ نشده است.

دکتر برات قبادیان عنوان کرد: استان خوزستان با چاه های نفت خود مانند گاو شیردهی است که توسعه کل کشور مرهون آن است اما امروز باید دید که خودش در چه وضعیتی است.

قبادیان افزود: در اکثر عرصه ها و شاخص هایی که قابل بررسی، مقایسه و تامل است، مشاهده می کنیم که خوزستان در جایگاه های آخر قرار دارد.

وی خواستار توجه به مقوله توسعه پایدار در کلانشهر اهواز شد و گفت: باید در این مسیر از همه نخبگان، صاحب نظران و صاحبان اندیشه دعوت و از مطالعات و دیدگاههای آنان استفاده شود چرا که آینده اهواز در گرو توجه به مقوله توسعه پایدار است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: راه رسیدن به توسعه پایدار، توجه به لوازم و برنامه های توسعه پایدار است. وی همچنین گفت: یکی از اساسی ترین مشکلات ما توجه نکردن به دانش های تخصصی است که ورود آن ها به صنعت، صنعت را متحول می کند.

قبادیان ادامه داد: همچنین حصول اطمینان از انرژی های مقرون به صرفه و پایدار برای همه، ترویج رشد اقتصادی پایدار و فراگیر و کاهش نابرابری در داخل و در بین کشور ها و... از جمله دیگر راه های توسعه پایدار هستند که توجه به آن ها نیازی اساسی است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس که اخیرا به عنوان دانشمند نمونه در دنیا معرفی شده است در ادامه گفت: ثروت در دوره کنونی ایده است باید با استفاده از ایده ها به تولید ثروت پایدار بپردازیم.

برات قبادیان تاکید کرد: ما در خیلی از مراحل کشور اثبات کردیم می توانیم و جنگ تحمیلی و دستاوردهای انرژی هسته ای را نمونه های بارز  آن می توان نام برد زمان، علم و فرصت ها برای ما نخواهند ماند باید با هم، برای توسعه ایران اسلامی گام برداریم.

در ادامه این نشست اسماعیل احمدی فر رئیس دانشگاه شهرداری اهواز گفت: خوزستان مهد تمدن هاست. استان هشت هزار ساله ای که شناسنامه ایران زمین، مهد دلیران ، دانشمندان و سرداران نظامی است.

وی افزود: متاسفانه مدتی است مسائلی مانند گرد و خاک و گرمای بی سابقه باعث تهدید این استان زرخیز شده است. عده ای بر این عقیده اند که خوزستان به استانی سوخته تبدیل خواهد شد اما به نظر بنده با وجود دانشمندان و نخبگان خوزستانی این امر محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به طرح های خوب دکتر برات قبادیان برای توسعه خوزستان گفت: طرح هایی مانند انرژی خورشیدی، شهرک های تفریحی - توریستی و .. فرصت های شغلی خوبی را ایجاد می کند.

نشست همفکری نخبگان پیرامون مشکلات اساسی کلانشهر اهواز برگزار شد

نشست همفکری نخبگان پیرامون مشکلات اساسی کلانشهر اهواز برگزار شد
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
افراشته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
خوزستان نمایندگانی همچون دکتر قبادیان میخواهد تا بتوانند مشکلات استان را حل نمایند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار