به گزارش تابناک تهران به نقل از فارس، محمدمهدی فتورهچی، پژوهشگر علوماجتماعی و مدرس دانشگاه، مدیرگروه رسانههای نوین و خانواده مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران و عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای در خصوص نقش سلبریتیها در اغتشاشات اخیر اظهار کرد: چهرههای شاخص و گروههای مرجع در هر بزنگاه و حادثهای نقشهای مثبت و منفی بسیار تعیین کنندهای ایفا کرده و میکنند. به عنوان نمونه در هنگام وقوع حوادث طبیعی مانند سیل یا زلزله میتوانند از محبوبیت خود برای جلب کمکهای مادی و بسیج نیروهای مردمی استفاده کنند و در مواقع دیگر ممکن است به دلیل جوزدگی، فشار روانی ایجاد شده توسط دنبال کنندگانشان، تاثیر پذیری از جریانات خاص و ساده اندیشی گاهی در زمین دشمن بازی کنند.
وی گفت: نسل جوان ما در سالهای اخیر به دنبال سبک زندگی خاصی است که با ارزشهای فرهنگی اسلامی جامعه ما متفاوت است. برخی از سلبریتیها مبلغ و مروج این نوع از سبک زندگی در جامعه هستند. کسانی که به شدت نوعی از خرده فرهنگ، مانند نگهداری حیوانات در منزل و استفاده از پوششهای خاص بدون رعایت ملاحظات عرفی و اسلامی را تولید و ترویج میکنند. در عین حال در طی این سالها از همین طریق به جمعآوری فالوور و کسب درآمد از راه تبلیغات پرداختهاند.
پژوهشگر علوماجتماعی و مدرس دانشگاه با اشاره به تلاش برخی از سلبریتیها برای حفظ موقعیت و محبوبیت خود، بیان کرد: سلبریتیها با طرفداران و فالوورهایشان، هویت خود را برساخت میکنند تا همواره در معرض توجه باشند. به همین خاطر در هر فرصت و بهانهای به میدان میآیند و گاهی هم برخی از ایشان تظاهر به نیکوکاری و دستگیری از مستمندان می کنند؛ ولی اغلب به دنبال دیده شدن و افزایش محبوبیت خود هستند. البته در این میان سلبریتیهایی نیز وجود دارند که دلسوز کشور هستند که در اغلب بحرانها، حضور فعال و موثری دارند.
فتورهچی افزود: در برخی موارد نیز سلبریتیها خود تمایلی به اظهار نظر در رابطه با مسئلهی خاصی ندارند اما با درخواستهای طرفدارانشان برای موضعگیری مواجه شده و برای تامین نظرات آنها واکنشی نشان میدهند که در هفتههای اخیر برخی از آقای اصفهانی، خوانندهی محبوب کشورمان درخواست همراهی و اظهار نظر داشتند، اما ایشان ابراز کردند که در این مقطع حساس با اظهار نظری، بنزین بر روی آتش نمیریزند.
وی در پاسخ به ذکر راههایی به منظور جلوگیری از تکرار رفتارهای خطرآفرین سلبریتیها خاطرنشان کرد: باید سلبریتیها هم همچون روزنامهنگاران و سیاسیون برای اظهارنظرهای تحریک کنندهشان مورد بازخواست قرار گیرند، کما اینکه در کشورهای مختلف بویژه در آمریکا، وقتی رقبای انتخاباتی علیه یکدیگر صحبت میکنند و قصد تحریک مردم به منظور انجام آشوب و اغتشاش را دارند، بدون هیچگونه ملاحظهای صفحات مجازی آنان برای مدت زمانی مسدود میشود تا جامعه دچار هرج و مرج نشود، لذا سلبریتیها هم باید مانند هر روزنامهنگار و سیاستمداری، پاسخگوی هر نوع کنش خود در فضای مجازی باشند.
مدیرگروه رسانههای نوین و خانواده مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران با بیان آنکه نظام باید تدابیری در خصوص وضع قوانین و شیوهنامهها در خصوص کنشگری کاربران در فضای مجازی اتخاذ کند، گفت: مطالبه اغلب مردم از مسئولان این است که سلبریتیهایی که در طی سالهای گذشته با استفاده از رسانه صدا وسیما برجسته و معروف شدند و گاها باعث تشدید آشوبهایی میشوند، باید در برابر نظرات غیرکارشناسی خود به مقامات مسئول پاسخگو باشند.
فتورهچی با بیان آنکه باید به جوانان فرصت اعتراض و شنیده شدن مطالباتشان را داد، خاطرنشان کرد: باید زمینهی دیده شدن جوانان، فرصت بروز و ظهور مهارت و خلاقیتهایشان و شنیده شدن صدای آنان را در جامعه فراهم کنیم. در این ارتباط، طبق اصل ۲۷ قانون اساسی لازم است متولیان امر، یک شیوهنامهی مشخصی برای ایجاد فرصت اعتراض منطقی هموطنان در اماکن خاصی چون، پارک، میدان و یا ورزشگاههایی معین کنند.
وی تصریح کرد: متولیان و دولتمردان باید با حمایت مجلس و دعوت از نخبگان دانشگاهی و کارشناسان برتر، تمهیداتی را برای رفع برخی از مهمترین مسائل و مشکلاتی که جامعه، به خصوص نسل جوان را در حوزه عدالت اجتماعی و اقتصاد سیاسی نگران میکند، بیندیشند.
پژوهشگر علوماجتماعی و مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در رابطه با مسئله امر به معروف و نهی از منکر در خصوص عفاف و حجاب، شاهد این بی عدالتی در انجام وظیفه هستیم که در حالی که ۲۲ نهاد و دستگاه متولی در کشور با حدود ۳۳۰ تکلیف، وظایفی را در این خصوص به عهده دارند، ولیکن تنها یک نهاد با ماهیت انتظامی در حال انجام بسیاری از این تکالیف است.
فتورهچی گفت: امر به معروف و نهی از منکر ذاتا یک وظیفه شرعی، عرفی و اجتماعی و متوجه همه شهروندان جامعه است. لذا مهم است که نظارتها و مداخلات فرهنگی و ارشادی از سوی مردم انجام شود.