سرپرست امور عشایر یزد مطرح کرد؛
سرپرست امور عشایر استان یزد با اشاره به پتانسیلهای بالای منطقه عشایری باغ معدن و مشکلات تامین آب عشایر منطقه، اظهار کرد: تکمیل خط انتقال آب پایدار به باغ معدن تنها نیازمند دو میلیارد تومان اعتبار است.
کد خبر: ۱۰۷۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶ 09 October 2022

«جواد شمس» امروز یکشنبه به مناسبت روز روستا و عشایر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به جایگاه خاص و مهم روستائیان و عشایر در بحث تولید و به منظور گرامیداشت زحمات آنها، پانزدهم مهرماه در تقویم کشورمان به عنوان روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شده است.

وی با بیان این که دو درصد از جمعیت کشورمان را جامعه عشایر شامل می‌شود، گفت: در سطح کشور ۲۵۰ هزار خانوار عشایر با ۲۸ میلیون راس دام وجود دارند که ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی تولیدی در کشور را تامین می‌کنند.

وی تعداد خانوارهای عشایر در استان یزد را افزون بر یک هزار و ۴۲۰ مورد ذکر کرد و گفت: این تعداد که کمتر از یک درصد از جمیعت استان را شامل می‌شوند، عمدتاً در سه شهرستان مروست، خاتم و ابرکوه و در البته در بخشهایی از ندوشن میبد حضور دارند.

شمس خاطرنشان کرد: عشایر استان که ۲۵۰ هزار راس دام سبک و و ۵۰۰ نفر شتر را در اختیار دارند، ۲۰ درصد گوشت قرمز استان یعنی سالانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز را تولید می‌کنند و نقش مهمی در تولیدات ارگانیک فراوردهای خام دامی و البته ایجاد اشتغال بی‌درد سر برای استان دارند.

وی در ادامه با بیان این که اداره امور عشایر استان وظیفه خدمات رسانی به این جامعه مولد را برعهده دارد، این اقدامات را مرتبط با بخش‌های مختلفی اعم از عمرانی، خدماتی، فرهنگی و مطالعات پتانسیل‌سنجی طرح‌های عشایری ذکر کرد.

وی با اشاره به این که طبق آیین‌نامه ساماندهی عشایر نه تنها سازمان امور عشایر و جهادکشاورزی بلکه سایر دستگاه‌ها نیز موظف به همکاری در ارائه خدمات مورد نیاز عشایر هستند، گفت: در همین راستا یکی از وظایف سازمان امور عشایر و ادارات مربوطه در استانها مطالبه‌گری از سایر دستگاه‌ها در این باره مانند مطالبات حوزه پزشکی عشایر از وزارت بهداشت و درمان یا مطالبات راه‌های عشایری از وزارت راه و شهرسازی یا مطالبه‌گری از نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد در مورد عشایر است.

سرپرست امور عشایر استان به تدارک ویژه برنامه‌های گرامیداشت روز روستا و عشایر در استان نیز اشاره و از آن جمله به دیدار با ائمه جمعه در شهرستان‌ها، افتتاح دفتر نمایندگی امور عشایر در شهرستان ابرکوه، برگزاری جشنواره معرفی توانمندی‌های عشایر در روستای هارونی، بازدید مسئولان استانی از طرحهای عمرانی و خدماتی حوزه عشایر و دیدار با خانواده عشایر استان که ۷۴ شهید را تقدیم انقلاب کرده‌اند، اشاره کرد.

وی شعار امسال روز ملی عشایر را «مناطق عشایری، کانونهای تولید و ارزش آفرینی» ذکر کرد و در ادامه به اهم اقدامات صورت گرفته توسط اداره امور عشایر استان طی سال اخیر اشاره و عنوان کرد: مطالعه امکان‌سنجی اجرای طرح‌های مرتبط با عشایر از جمله این اقدامات است که هم اکنون در مورد پنج طرح در حال انجام است و بعضاً نیز به نتیجه رسیده است.

شمس از جمله این طرحها را مطالعات طرح منطقه گردشگری کرخنگان، مطالعه تامین آب پایدار برای عشایر استان مانند طرح‌های تامین آب باغ معدن هرات، چاه احمد مروست و چاه بلاغ ابرکوه و نیز چشمه شور هرات برشمرد.

وی عمده اقدامات در طرح‌های عمرانی اداره امور عشایر استان را مربوط به تامین آب پایدار برای مناطق عشایری از طریق آبرسانی سیار با تانکر، ساخت مخزن و ایجاد خطوط انتقال و شبکه آب رسانی بیان کرد و گفت: در جریان سفر ریاست جمهوری ۲۵ میلیارد تومان به این مهم اختصاص یافت که ۹ میلیارد تومان آن به حوزه آبرسانی سیار و ۱۶ میلیارد تومان برای تامین آب پایدار منظور شده است.

وی با بیان این که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از این اعتبار به استان تخصیص یافته است، گفت: در همین راستا خرید چهار دستگاه تانکر با اعتبار ۹ میلیارد تومان جهت آبرسانی سیار به عشایر استان انجام شده که امیدواریم در هفته‌های آتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

شمس با بیان این که سالانه ۳۰۰۰ تانکر آبرسانی برای عشایر استان اعزام می شود، از اجرای عملیات ساخت مخزن و خط انتقال آب به مناطق جشمه شور هرات و چاه احمد مروست خبر داد و ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهره‌برداری از این طرح‌ها تا شش ماه آینده،‌ خاطرنشان کرد: منطقه عشایری باغ معدن در شهرستان خاتم با حدود ۲۵ خانوار یکی از مناطق دارای پتانسیل بالا در زمینه دامپروری و نیز گردشگری است ولی سالهاست به شدت دچار مشکل تامین آب است.

وی در این باره افزود: هم اکنون به رغم مراحل نهایی ساخت مخرن و اجرای حدود یک کیلومتر خط انتقال آب در این منطقه،‌ نیازمند تکمیل خط انتقال به طور سه کیلومتر با صرف دو میلیارد تومان اعتبار است که امیدواریم با حمایت مسئولان این مشکل منطقه مرتفع شود.

وی از تامین آب پایدار در منطقه ابرکوه با خرید یک حلقه چاه خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال کلیه آب انبارها و چاه های در اختیار عشایر استان که شامل ۴۰ چشمه و آب انبار است، ساماندهی شود.

این مسئول با اشاره به وجود یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه عشایری در استان، تیغ‌زنی راههای عشایری را از جمله خدمات اداره امور عشایر استان برشمرد و افزود: در حوزه خدمات اقدامات دیگری مانند توزیع خوراک دام، آب و آرد و پرداخت تسهیلات به عشایر نیز انجام می‌گیرد.

وی از وجود پنج شرکت تعاونی عشایری فعال زیر نظر اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان در استان و نیز فعالیت صندوق‌های خرد عشایری خبر داد و افزود: پارسال توزیع ۶۰ دستگاه پنل خورشیدی در بین عشایر استان صورت گرفت و امسال نیز اعتباراتی در این خصوص در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حوزه درمان دام عشایری نیز با همکاری اداره کل دامپزشکی استان، واکسیناسیون دام‌های عشایری از سال گذشته تا کنون به صورت رایگان در حال انجام است و علاوه بر این در زمینه ساماندهی اطراقگاه‌های عشایری در قالب ساخت اتاق و سرویس‌های بهداشتی و نیز ساماندهی اطراقگاه‌های مربوط به دامهایشان اقدام شده است.

شمس از جمله مشکلات حوزه عشایر استان را موضوعات آموزش و بهداشت خواند و گفت: البته در خصوص آموزش، تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش و نوسازی مدارس منعقد شده که بر اساس آن نوسازی مدارس عشایری در اولویت قرار بگیرد و در همین راستا گزارشهایی مبنی بر وجود مشکلات این مدارس به نوسازی اعلام می‌کنیم.

وی افزود: در زمینه بهداشت نیز مشکلاتی را داریم که برخی مربوط به ساخت و مرمت سرویس‌های بهداشتی براساس نیازسنجی و اعتبارات در اختیار امور عشایر استان است و بخش‌هایی نیز مربوط به ارائه آموزش‌های بهداشتی به عشایر است که در قالب تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت مورد اهتمام است.

این مسئول یکی دیگر از مشکلات عشایر را نداشتن بیمه درمانی ذکر و تصریح کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد عشایر فاقد بیمه درمانی هستند و علی رغم فعالیت صندوق بیمه روستائیان و عشایر به دلیل عدم برخورداری این صندوق از ارائه خدمات بیمه درمانی، از این صندوق استقبال شایانی توسط عشایر نمی‌شود البته در قانون بودجه امسال بیمه رایگان عشایر برای اجرا در بازه پنج ساله مطرح شده که امیدواریم برای رفع این مشکل تامین اعتبار شود.

شمس در پایان نیز با تاکید بر این که چادر عشایری به اعتقاد ما یک سکونتگاه نیست بلکه در واقع یک کارگاه تولیدی است، ابراز امیدواری کرد که این کارگاه‌های تولیدی بیشتر مورد اهتمام و حمایت دولتمردان قرار گیرند تا شاهد محو شدن این کارگاه‌ها در استان و کشور نباشیم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: گوشت ، عشایر ، اعتبار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار