معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به ورود حجاج و احتمال شیوع بیماری‌های کرونا و ایبولا در بیمارستان های استان اتاق‌های ایزوله تنفسی تجهیز و راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۱۰۵۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰ 04 October 2015

        
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به ورود حجاج و احتمال شیوع بیماری‌های کرونا و ایبولا در بیمارستان های استان اتاق‌های ایزوله تنفسی تجهیز و راه‌اندازی شده است.
کامبیز مهدی‌زاده، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، تصریح کرد: کرونا ویروس‌ها نوعی ویروس هستند که باعث سرماخوردگی در انسان می‌شوند اما برخی از آن‌ها می‌توانند باعث بیماری تنفسی شدید‌تر و گاهی مرگ بیمار شوند.
وی با اشاره به اینکه کوروناویروس برای اولین بار در عربستان شناخته شد، افزود: هر چند در بسیاری از افراد علائم شبیه بیماری آنفولانزا از جمله؛ تب، سرفه و گاهی اسهال می‌شود اما گاهی در گروهی از بیماران نیز مانند سالمندان ممکن است باعث بیماری شدید‌تر تنفسی و بستری در بیمارستان شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در کسانی که سابقه بیماری مزمن مانند؛ بیماری تنفسی، قلبی، کبدی یا کلیوی داشته و یا به هر دلیل سیستم دفاعی بدنشان ضعیف شده باشد مانند دیابت یا درمان دارویی ضعیف کننده ایمن بدن، بیماری کروناویروس شدید‌تر شده و منجر به بستری و گاهی فوت بیمار شود.
مهدی‌زاده تاکید کرد: در حال حاضر کروناویروس جدید واکسن و درمان قطعی ندارد و در موارد شدید بیماری، درمان حمایتی در بیمارستان انجام می‌شود.
وی یادآور شد: راه انتقال ویروس مشخص نشده اما به نظر می‌رسد از راه قطرات تنفسی و ترشحات بدن قابل انتقال باشد و همچنین احتمال می‌رود که تماس با بزاق و ترشحات بدن ش‌تر و مصرف شیر غیر پاستوریزه آن حیوان باعث بیماری می‌شود.
بیماری ایبولا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهارکرد: بیماری ویروس ایبولا بیماری مهم و کشنده‌ای است که هیچ واکسن و درمان ندارد ولی این بیماری برای ساکنین کشورهای خارج از قاره آفریقا هنوز خطر عمده‌ای به حساب نمی‌آید.
مهدی‌زاده ادامه داد: انتقال ویروس ایبولا از طریق تماس نزدیک با خون، ترشحات و یا سایر مایعات بدن حیوانات آلوده به انسانی منقل می‌شود.
وی تصریح کرد: ویورس به مردم از حیوانات وحشی انتقال و سرایت آن در جمعیت انسانی از طریق انسان به آن‌ها است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: تب بالای ۳۸. ۶ درجه، داشتن علامتی از قبیل درد عضلات، تهوع، اسهال، درد شکم و خونریزی بدون دلیل از جمله علائم این بیماری است.
مهدی‌زاده ادامه داد: اصل مهم در پیشیگری از آلوده شدن پرهیز از تماس مستقیم با بیمار است اگر مواردی از بیماری مشاهده شود اولین کسانی که باید بسیار مراقب خطر باشند کارکنان مراکز بهداشتی هستند.
وی تاکید کرد: با توجه به ورود حجاج و احتمال شیوع بیماری‌های کرونا و ایبولا در خصوص پیشگیری و مراقبت بیماری‌ها اقدامات عمده‌ای در نظر گرفته شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از اقدامات انجام شده در خصوص احتمال شیوع این بیماری‌ها با توجه به ورود حجاج به استان، تدوین دستورالعمل و بخشنامه‌ها توسط مرکز مدیریت بیماری‌ها و ارسال به تمام مراکز بهداشتی درمانی تابعه استان بوده است.
مهدی‌زاده تاکید کرد: از دیگر اقدامات انجام شده برگزاری جلسات آموزشی و آموزش چهره به چهره به جمعیت‌های تحت پوشش در خصوص بیماری راه‌های انتقال علائم بیماری راههای پیشگیری و هماهنگی معاونت‌های دانشگاه در خصوص مراقبت بیماران احتمالی بوده است.
وی ادامه داد: مراقبت از بیماران و اطرافیان بیمار و تهیه نمونه از موارد مشکوک، محتمل و ارسال و آزمایشگاه رفرانس در دانشگاه علوم پزشکی تهران و ویزیت بیماران مشکوک و محتمل توسط فوکال پوینت علمی برنامه مراقبت بیماری کرونا ویورس و ارائه اقدامات لازم برای بیماران برنامه ریزی شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: تجهیز و راه‌اندازی اتاق‌های ایزوله تنفسی در بیمارستان ولیعصر (عج)، بیمارستان شهدای قاین و بیمارستان شهید چمران فردوس برای بررسی موراد مشکوک بیماری با همکاری معاون درمان دانشگاه در نظر گرفته شده است.
مهدی‌زاده خاطر نشان کرد: ۹۰ هزار کارت مسافر در خصوص مراقبت سندرومیک بیماری‌ها در سطح کشور و استان بویژه زائران در طراحی، تکثیر و توزیع است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار