دوم تیر ماه سالجاری همایش استانی زکات در همدان با شعار "زکات، پاکی روان، آرامش جان" برگزار خواهد شد و بعد سایر استان‌ها به تبع از همدان این همایش را برگزار خواهند کرد.
کد خبر: ۱۰۵۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱ 13 June 2022
دوم تیر ماه سالجاری همایش استانی زکات در همدان با شعار "زکات، پاکی روان، آرامش جان" برگزار خواهد شد و بعد سایر استان‌ها به تبع از همدان این همایش را برگزار خواهند کرد.

 به گزارش تابناک همدان از ایران آنلاین، ریئس اجرایی اداره زکات استان همدان با بیان اینکه این همایش با سه شاخصه علمی، ترویجی و تکریمی به همت دبیرخانه شورای زکات کمیته امداد با هماهنگی، دفتر نمایندگی، ولی فقیه، حوزه‌های علمیه، سپاه پاسداران، استانداری، شهرداری، جهاد کشاورزی و صداو سیما برگزار خواهد شد، اظهار داشت: در بحث علمی اساتید حوزه و دانشگاه مقالاتی با محوریت همدان و کشور با موضوع پرداخت یا عدم پرداخت زکات به رشته تحریر در آورده اند.

حجت الاسلام علی اوسط خورشید در خصوص بحث ترویجی به رسالت رسانه برای آگاهی عموم مردم اشاره کرد و افزود: در بحث تکریم نیزاز مروجین، مبلغین و مودیان برتر زکات تجلیل خواهد شد.
وی ادامه داد: بحث زکات یک سفارش قرآنی است ۳۲ آیه در قرآن کریم در خصوص زکات آمده است که ۲۷ مورد کلمه زکات همراه با نماز است، بنابراین زکات یک امر واجب الهی است یعنی همچنان که نماز واجب است و به تاخیر انداختن نماز و ترک نماز به صورت عمدی مورد غضب خداوند می‌شود در مورد زکات نیز به همین صورت است.
حجت الاسلام خورشیدی با بیان اینکه مقام معظم رهبری جمع آوری زکات را به کمیته امداد امام خمینی (ره) واگذار کرده اند، و دبیرخانه شورای زکات در این اداره کل تعریف شده است، اشاره کرد: از زمان حضرت رسول اکرم (ص) کارگزاران زکات تعیین می‌شدند طبق آیه ۱۰۳ سوره مبارکه توبه که می‌فرمایید: «بروید از مردم زکات را جمع آوری کنید نه اینکه منتظر بمانید مردم زکات را پرداخت کنند».
وی ادامه داد: دبیرخانه شورای زکات در کمیته امداد امام خمینی (ره) تعیین شده است، زیرا کمیته امداد با توجه به بانک اطلاعاتی که در اختیار دارد دسترسی آسانی به نیازمندان جامعه دارد و طبق آیه ۶۰سوربه توبه که می‌فرماید: «زکات باید برای فقراو نیازمندان هزینه شود» لذا امداد دسترسی بهتری به فقرای زکات دارد.

ریئس اجرایی اداره زکات استان همدان در خصوص شاخصه‌های اصلی که زکات صرف آن‌ها می‌شود، گفت: در زمینه مسکن نیازمندان، بیماران صعب العلاج، جهیزیه، معیشت، امور فرهنگی از محل زکات هزینه می‌شود.

وی یادآوری کرد: زکات بر ۹ قسم واجب است که عبارتند از: گندم، جو، خرما، کشمش، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره، اما برای زکات یک حد معین و مشخصی در نظر گرفته شده است به این صورت که اگر به حد نصاب رسید زکات تعلق می‌گیرد. مثلا، برای گندم، جو، خرما و کشمش اگر به ۸۵۰ کیلوگرم نرسد زکات تعلق نمی‌گیرد، اما اگر بیشتر از ۸۵۰ کیلوگرم شد با این شرط که هزینه‌های کشت، داشت و برداشت از آن برداشته می‌شود به مانده زکات تعلق می‌گیرد و در صورتی که گندم و جو آبی باشد به یک بیستم آن زکات تعلق می‌گیرد و اگر به صورت دیم باشد یک دهم آن به صورت زکات باید پرداخت شود.

حجت الاسلام خورشید بیان کرد: امروزه طلا و نقره بیشتر نقش زیورآلات دارند و طلای مسکوک (پول رایج) نیست زکات به آن تعلق نمی‌گیرد، اما برای شکر گذاری می‌توان مبلغی را پرداخت کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار