
به گزارش خبرنگار تابناک از استان ایلام، برجستهترین محور صحبتهای رهبر انقلاب در مراسم میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، تلاش و البته شکستِ دشمن در تغییر هویت دینی و فرهنگیِ ملت ایران بود. از آنجا که جایگاه رسانه در «مهندسی فرهنگی» تعیینکننده است و با وجود شکست دشمن در این عرصه، اما رهبر انقلاب باز هم بر ضرورت هوشیاری در برابر جنگ تبلیغاتی و رسانه دشمن تأکید کردند.
در هر جنگی، چه نظامی و چه رسانهای، شناخت عرصه و میدان نبرد، از مهمترین اولویتهاست؛ شناخت از طراحیها و عملیاتهایی که دشمن در سر میپروراند و بر روی آنها متمرکز شده است. در جنگ نظامی ایران و عراق و قبل از هر عملیاتی، نیروهای اطلاعات و عملیات، از قبل نسبت به شناخت میدان نبرد، اقدام و براساس دادهها و اطلاعات به دست آمده و متناسب با آن، نسبت به طرحریزی عملیات، اقدام میکردند.
همین امر در جنگ رسانهای نیز صدق میکند؛ دشمن در این عرصه با بکارگیری همه امکانات و تواناییهایی موجود، همه افراد جامعه، بخصوص جوانان و نوجوانان را مورد آماج حملات خود قرار داده است. مهمترین هدف دشمن، تمرکز بر معارف اسلامی، انقلابی و کمرنگ جلوه دادن ارزشهای دینی است؛ با این وجود، رهبر انقلاب، راهکار مقابله با جنگ رسانهای را «شناخت دشمن» و «حفظ ارزشها و معارف اسلامی و انقلابی» عنوان کردند.
تأکید ایشان بر ضرورت مقابله صحیح دفاعی و هجومی در برابر فعالیتهای تبلیغاتی دشمن، موید آن است که «آرایش جدید رسانهای» باید شکل بگیرد و لازمه این مهم، بازنگری در سیاستهای رسانهای و مجازی است. اما رسانه چگونه میتواند در این عرصه نقشآفرینی باشد؟ یکی از مهمترین آسیبهای موجود در حوزه رسانه و مجازی، معطوف به عملیات دفاعی است تا تهاجمی! و درست در نقطهای عمل میشود که دشمن بر روی آن دست میگذارد؛ اگر چه نیاز است، اما نباید از عملیات تهاجمی هم غافل شد.
البته بخشی از این ایراد به «دلسوزی» و «تعهد» برمیگردد؛ برای کسانی که میتوانند در این عرصه موثر واقع شوند، اما به منافع شخصی خود در این عرصه میاندیشند و از جریان انقلابی پایِ کار و در اختیار، تنها یک ژست بیخاصیت به ارث بردهاند که تحرک دلسوزانه ندارند و منجر به پراکنده شدن بسیاری از امورات این حوزه و حتی دلسرد کردن نیروهای پای کار که سابقه کارهای ممتد و طولانی در این حوزه دارند، هم شدهاند.
بخشی از تحقق این آرایش جدید رسانهای هم به متولیان این حوزه برمیگردد، بسیاری از دلسوزان واقعی این عرصه، سالها مورد فراموشی و بیمهری قرار گرفتهاند، به گونهای که حتی کسی سراغی از آنان هم نگرفته است. افرادی که با وجود آنکه در این عرصه متحمل آسیب و هزینه هم شدند، اما با این وجود و علیرغم ناملایمات، همچنان پای آرمانها، گفتمان و ارزشهای انقلاب و معارف اسلامی ایستادهاند. اما این رویکرد باید تغییر کند و البته رهبر انقلاب هم بر آن تأکید کردند که باید آرایش جدید شکل بگیرد. بدون شک بخشی از تحقق این دغدغه، حل این مسائل است که کمک بزرگی به تقویت این فضا و دغدغه رهبر انقلاب خواهد کرد.
نکته دوم برای تحقق این آرایش جدید، آن است که نگاهها به رسانه باید تغییر کند و از حالتی که متعارف است، خارج شود. آرایش جدید رسانهای مستلزم تغییر نگاه به رسانه است و از صرف اینکه رسانه یک «ابزار اطلاعرسانی» است، باید تغییر کند؛ تا مادامی که این نگاه وجود داشته باشد، نمیتوان به اهمیت و جایگاه تعیینکننده رسانه پی برد و برای آن برنامهریزی کرد.
باید بدانیم «رسانه» خاکریز اصلی «جبهه فرهنگی» است؛ خاکریزی که میتواند معادلات دشمن را در این عرصه بر هم بزند. نمونه موفق این خاکریز را در جنگ ۱۲ روزه به یاد داریم و این الگو باید برای آرایش جدید رسانهایِ مدنظر رهبر انقلاب محفوظ بماند. هر وقت این نگاه حاکم شد و رسانه در خاکریز اصلی جبهه فرهنگی قرار گرفت و در این عرصه گنجانده شد، آن وقت است که تغییر آرایش جدید رسانهای، معنا پیدا میکند.
باید بدانیم در حالیکه دشمن برای تغییر و تسخیر دلها از این خاکریز استفاده میکند و از بهروزترین تجهیزات و فناوریهای دنیا، اعم از «هوش مصنوعی» با هدف ترویج و نشر اخبار جعلی و سانسور واقعیات و مخدوش کردن امنیت روانی جامعه استفاده میکند، «دفاع اتوبوسی» و «هشتگسازی» و «سنتی عمل کردن» دیگر جواب نمیدهد.
امروزه حد و مرز این جنگ تمام عیار دشمن در عرصه رسانهای، تنها معطوف به شبکههایی همچون BBC، VOA و رادیو فردا نیست، بلکه ترکیبی از روشهای نوین تبلیغاتی است که بنیان خانواده، اصول انقلاب و مبانی دین را هدف قرار داده است. اگر بتوانیم برای این روشها، سناریو داشته باشیم و در این عرصه، ایفای نقش کنیم، میتوانیم بگوییم در آرایش جدید رسانهای مدنظر رهبر انقلاب حرکت میکنیم...
یادداشت: مرتضی سبزی
انتهای پیام/