کد خبر: ۱۰۲۶۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶ 02 February 2022

شاید خیلی از افراد با دیدن این تیتر متعجب شوند که مگر می شود روغن سوخته را تصفیه نمود. بر خلاف تصور بسیاری از افراد امکان بازیافت و تعویض آن وجود دارد و با استفاده از این تکنیک می توان روغن با کیفیتی به دست آورد. برای بازیافت روغن سوخته تکنولوژی های مختلفی مانند تقطیر، هیدروژنیزاسیون، اسیدی و قلیایی مورد استفاده قرار می گیرد که هر یک دارای پیچیدگی های خاصی هستند. این روش ها موجب حذف انواع آلودگی فیزیکی و شیمیایی از روغن می شوند و به کمک آن ها می توان به بازیافت روغن ماشین، موتور، خوراکی و ... پرداخت.

مراحل بازیافت روغن سوخته

فرآیند بازیافت روغن سوخته

فرآیند بازیافت و تصفیه روغن سوخته

بازیافت روغن سوخته در نیرو نماد دارای مراحل مختلفی است که باید به طور کامل و دقیق طی شود تا محصول تولیدی بتواند از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. مراحل بازیافت روغن به شرح زیر است:

ابتدا به روش ته نشینی آب و ذرات جامدی که در روغن وجود دارد را جدا کرده و سپس از واکنش اسید سولفوریک جهت حذف گریس، صمغ و مواد دیگری که در آن هستند، استفاده می کنند. در این حالت که به روش اسیدی معروف است موادی که قابلیت حل شدن در اسید را دارند حذف می شوند و پس از آن از واکنش قلیایی جهت خنثی سازی محیط استفاده می کنند.

پس از حذف آلودگی ها و ذرات نوبت به پاکسازی ذرات صابونی می رسد که با استفاده از مایعات حلال، صابون ها را از بین می برند. سپس تقطیر ساده به منظور حذف رطوبت و روغن های فرار انجام می شود. روغن در این مرحله عاری از ناخالصی ها شده است؛ اما رنگ کدری دارد و به کمک خاک های مخصوص رنگبری ناخالصی های موجود در آن را از بین می برند و در نهایت هیدروژناسیون انجام می شود تا رنگ آن بهبود یابد. در پایان کار نیز با استفاده از بلندینگ آن را به استاندارد روغن های صنعتی می رسانند تا بتواند کارایی لازم را داشته باشد. لازم است که اشاره کنیم روغن سوخته هیچگونه تفاوتی با نوع خالص ندارد و کاملا شبیه به هم هستند.

انواع دستگاه های تصفیه روغن سوخته

برای بازیافت روغن سوخته از دستگاه های مختلفی استفاده می شود. هر یک از این دستگاه ها کاربردها و ویژگی های خاصی دارند. از جمله پر کاربرد ترین و رایج ترین دستگاه های تصفیه سازی روغن سوخته می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دستگاه تصفیه روغن ترانسفورماتور
  • دستگاه تصفیه روغن کنجد
  • دستگاه تصفیه روغن صنعتی
  • دستگاه تصفیه روغن های سوخته رستورانی

مراحل بازیافت روغن سوخته

انواع دستگاه های تصفیه روغن سوخته

روش های تصفیه روغن سوخته

روش های مختلفی برای تصفیه روغن سوخته و بازیافت آن وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم:

روش بازیافت روغن با استفاده ازاسید یا باز و خاک معدنی

در این روش روغن کارکرده را بعد از آبگیری اولیه به داخل پیش گرمکن هدایت می کنند تا وارد تانک تقطیر شود. در عملیات تقطیر مواد سبک و گازوئیل از روغن در دمای 370 درجه سانتی گراد جدا می شوند. سپس با اکسیداسیون مواد افزودنی باقی مانده در آن، عملیات کراکینگ حرارتی به اتمام می رسد. روغن جوشیده در مبدل های حرارتی را تا 40 درجه سانتی گراد سرد کرده و بعد در تانک های شوینده اسیدی روغن جوشیده را با اسید سولفوریک غلیظ مخلوط می کنند و پس از 10 الی 12 ساعت عملیات لجن گیری انجام می شود.

در این مرحله روغن اسیدی را با آب آهک خنثی می کنند و سپس به داخل واحد خاک زنی می ریزند و پس از مخلوط نمودن با خاک رنگبر تا 160 درجه سانتی گراد حرارت می دهند. پس از آن دستگاه فیلتر پرس، روغن پایه را جدا می کند. این روش دارای معایبی است که از جمله آن ها می توان به حجم بالای لجن اسیدی، بوی آزاردهنده و بخارات مضر اسید سولفوریک، گرمازایی واکنش سولفوناسیون و ... اشاره کرد.

روش بازیافت روغن با استفاده از خاک رس فعال شده اسیدی

در این روش تصفیه سازی روغن سوخته نیرو نماد بدون نیاز به اسید انجام می شود؛ اما سایر مراحل مشابه شیوه قبلی است. این روش می تواند گزینه مناسبی برای پلان های با ظرفیت کم باشد. مصرف خاک در این شیوه بازیافت بالا بوده؛ اما بازدهی کمی دارد. از جمله مشکلات استفاده از خاک رس فعال شده اسیدی، می توان به مشکلات زیست محیطی به دلیل دفع میزان قابل توجهی خاک رس آلوده اشاره نمود. از طرفی این فرآیند را تنها می توان با نوع خاصی از خاک رس انجام داد که در تمامی مناطق امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

روش بازیافت روغن با استفاده از برج تقطیر مولکولی در خلا فیلم نازک

در این روش روغن سوخته را ابتدا به بخش پیش تصفیه هدایت نموده و سپس تقطیر می کنند تا بدین ترتیب هیدروکربن های سبک و آب از آن جدا گردد. در این روش از عمل تبخیر و معیان برای تفکیک محصولات پایه نفتی استفاده می شود. روش جداسازی تقطیری مولکولی در فاصله ای کوتاه با شرایط خلا با فیلم نازک در دمایی پایین و تحت کنترل و بدون استفاده از افزودنی های شیمیایی تصفیه روغن سوخته انجام می شود.

روش بازیافت روغن بر پایه هیدروژناسیون

در این روش ابتدا مواد ورودی خام را از فیلتر عبور می دهند تا مواد جامد آن جدا گردد و بعد محلول را به همراه هیدروژن داغ تحت فشار در یک ستون اختلاط قرار داده و حرارت می دهند. مخلوط گرم شده به یک جدا ساز فلش و مایع جداکننده فلاش، وارد استرینر می شود. سپس از راکتور کاتالیستی برای حذف فلزات محلول در مخلوط بخار و مواد باقی مانده در بالای فیلتر استفاده می کنند. در نهایت فرآیند هیدروفینیشینگ، سولفورزدایی و کلرزدایی روغن را انجام می دهد و موجب بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی روغن سوخته و تصفیه شده می شود.

خرید دستگاه ها و تجهیزات بازیافت روغن سوخته

شرکت های مختلفی در ایران دستگاه و تجهیزات بازیافت انواع روغن سوخته ارائه می دهند؛ اما از اولین و با سابقه ترین شرکت های فعال در این حوزه می توان به نیرو نماد خراسان niroonamad.com اشاره نمود. این شرکت با بهره گیری از نیروهای متخصص و با تجربه خود و همچنین جدیدترین تجهیزات و فناوری های روز دنیا دستگاه های تصفیه روغن و ... را با بالاترین سطح استاندارد ممکن و همچنین کیفیت و بازدهی بی نظیر ارائه می دهد. به همین دلیل دستگاه های تولید شده توسط این شرکت کاربردهای فراوانی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، برق، فولاد و سیمان دارد.

از این رو می توانید جهت خرید دستگاه و تجهیزات تصفیه و بازیافت روغن مد نظر خود با کارشناسان فروش نیرو نماد خراسان تماس برقرار نمایید و پس از دریافت مشاوره های لازم مناسب ترین دستگاه را خریداری کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار