نورپردازی ساختمان ها در سایه آمارهای قابل تامل!
پروین پناهنده- بر خلاف گذشته در ساخت و سازهای جدید نورپردازی نمای بیرونی ساختمان  به اندازه و حتی در مواردی بیشتر از طراحی فضای داخلی آن مورد توجه قرار می گیرد چرا که در اولین مواجهه با یک بنا، نمای بیرونی آن به چشم می آید.
کد خبر: ۹۹۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹ 03 October 2021

 

به گزارش "تابناک"‌ نمای پر زرق و برق ساختمان ها در بیرجند که تعداد آن ها هم کم نیست هر چند جلوه خوشایندی است که نه تنها سیما و منظر شهری هم شب هنگام از زیبایی آن بی نصیب نمانده و از دلگیری شهر در گشت شبانه در کوچه ها و خیابان ها به طور چشمگیری کاسته است اما نباید فراموش کرد این سکه روی دیگری هم دارد.

جذب مشتری

"جذب مشتری" این پاسخ را مالک یکی از ساختمان های تازه ساز مرکز استان که نورپردازی خلاقانه و جذاب آن چشم هر رهگذری را به سمت خود می کشاند، می دهد وقتی از او درباره چرایی نورپردازی گسترده این ساختمان می پرسم.

او در گفت و گو با خبرنگار " تابناک" به این نکته اشاره دارد که در سبک جدید معماری جلوه گری نمای بیرونی به اندازه  طراحی فضای داخلی اهمیت دارد چرا که ساختمان همان طور که در روز جذاب است باید هنگام شب هم زیبا باشد.

او در مورد مصرف برق نمای بیرونی این ساختمان که خالی از سکنه هم هست، با صراحت می گوید: در نورپردازی این ساختمان از لامپ های کم مصرف استفاده شده است.

او دلیل این موضوع که چرا علاوه بر نورپردازی نمای بیرونی ساختمان لامپ بالکن ها هم روشن است را این طور مطرح می کند: برای دید بهتر مشتری لامپ ها شب روشن و به محض روشن شدن هوا خاموش می شود.

زیبایی بصری شهر

یکی از ساکنان ساختمان های دارای نورپردازی هم با این توجیه که در نورپردازی این ساختمان از سیستم تایمر استفاده شده است، به خبرنگار "تابناک" می گوید: در طول روز چراغ های نمای بیرونی ساختمان به طور خودکار خاموش می شود.

او معتقد است فقط نباید جنبه های منفی و اقتصادی این موضوع مدنظر قرار بگیرد و باید تاثیر بسزای این نورپردازی ها در زیبایی بصری شهر را هم در نظر گرفت.

نورپردازی 24 ساعته!

یک شهروند هم در گفت و گو با خبرنگار "تابناک" مدعی می شود نورپردازی برخی ساختمان های پرزرق و برق شهر در تمام مدت شبانه روز است و حتی در روشنایی روز با این که این نورپردازی جلوه ای ندارد برای خاموش شدن آن، اقدام نمی شود.

او که می خواهد نامش نوشته نشود، در این  مقوله استثنایی بین ساختمان های دارای سکنه و خالی از سکنه تفاوتی قایل نمی شود.

به گفته وی مصرف بالای برق در این نورپردازی ها در شرایطی است که در تابستانی که گذشت خاموشی های مستمر در برخی مناطق انجام شد.

او خواستار نظارت و برخورد جدی با مالکان این قبیل ساختمان ها می شود.

شب های روشن

شهروند دیگری هم با اشاره به رشد قارچ گونه استفاده از نورپردازی در ساخت و سازهای جدید می گوید:‌ شب های شهر مثل روز روشن است.

به گفته وی برخی نورپردازی ها هیچ گونه زیبایی ندارد و به نظر می رسد کل نمای بیرونی ساختمان روشن است در صورتی که می توان به گونه ای نورپردازی ها را طراحی کرد که در عین مصرف پایین برق با محدود کردن نورپردازی، نمای بیرونی جلوه زیبایی داشته باشد.

 این گفته ها در حالی است که در سایه این نورپردازی ها اعداد و ارقام نگران کننده ای از مصرف برق در نورپردازی ساختمان های شهر اعلام می شود.

آمار قابل تامل

آن طور که مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی می گوید:‌ مصرف برق ساختمان هایی که هم اکنون فقط در مرکز خراسان جنوبی از روشنایی تزیینی استفاده می کنند، حدود 1.4 تا 1.5 مگاوات است که به گفته "مهدی دادگر"، این میزان با مصرف یکی از بزرگ ترین واحدهای تولیدی این استان برابری می کند و  به طور قطع این آمار و ارقام قابل تامل در سایه اجرای طرح های مدیریت مصرف برق در استان هشدار و  موضوعی است که نباید از آن به سادگی گذشت.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار