پرونده مدارس 2 نوبته سنگین ترشد!
پروین پناهنده- سیل مهاجرت از روستا به شهر و به هم خوردن توازن جمعیت دانش آموزی با فضاهای آموزشی، جا ماندن و شاید غفلت متولیان امر و دست اندرکاران از جریان تحولات جمعیتی در آموزش و پرورش و عقب ماندن در تامین فضا و ملزومات آموزشی سال هاست ایجاد مدارس دو نوبته را اجتناب ناپذیر کرده است موضوعی که به گزارش خبرنگار تابناک نه تنها مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند از آن به عنوان "قصه پر غصه کمبود فضای آموزشی" یاد می کند بلکه والدین دانش آموزان آن را دغدغه ای حل نشدنی می دانند.
کد خبر: ۹۹۸۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ 02 October 2021

بازدهی پایین یادگیری

مادر یک دانش آموز پایه دوم دبستان با اشاره به بازدهی پایین یادگیری دانش آموزان در  نوبت عصر به خبرنگار تابناک می گوید:‌ در شیفت عصر بیشتر دانش آموزان خسته و خوابالود هستند و حوصله و ظرفیت نشستن در کلاس درس را ندارند.

"اکبری" با تاکید بر این که مقطع ابتدایی در تقویت پایه تحصیلی دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد از متولیان امر می خواهد در این زمینه چاره ای اساسی بیندیشند و با ایجاد فضاهای آموزشی مشکل را حل کنند.

دغدغه رفت وآمد

پدر دانش آموز دیگری که به گفته خودش به چند مدرسه یک نوبته برای ثبت نام فرزندش مراجعه کرده اما به دلیل تکمیل ظرفیت موفق به ثبت نام نشده است هم در گفت و گو با خبرنگار تابناک می گوید:‌ در نوبت عصر با توجه به تاریک شدن هوا والدین دغدغه رفت و آمد فرزندانشان را دارند و این مسئله در برخی نقاط شهر حادتر است.

"محمد زاده" تاکید دارد مدارس دو نوبته به خصوص برای کارمندان به لحاظ رفت و آمد فرزندان مشکل سازتر است.

 او به این نکته هم اشاره می کند که حتی در مدارس یک شیفت هم تعداد دانش آموزان در کلاس های درس زیاد بوده که این موضوع موید کمبود فضای آموزشی است.

هر دو نوبت متضرر می شوند

مادر دانش آموز دیگری که تجربه تحصیل فرزندش در مدرسه دو نوبته را دارد در گفت و گو با خبرنگار تابناک از شرایط تحصیل در مدارس دو نوبته گلایه و به این نکته قابل تامل اشاره می کند که در این مدارس هم دانش آموزان نوبت صبح متضرر می شوند هم نوبت عصر چرا که دانش آموزان و معلمان نوبت صبح باید به طور فشرده و با شتاب برنامه درسی را در ساعت مقرر به پایان برسانند تا مدرسه را تحویل دانش آموزان نوبت عصر بدهند.

"شریفی" ادامه می دهد: دانش آموزان نوبت عصر هم علاوه بر چالش زمان برای پایان دادن به کلاس با مشکل دیگری مواجه اند و آن هم مناسب نبودن زمان برای آموزش و یادگیری است.

به گفته وی دانش آموزی که در نوبت عصر تحصیل می کند بعد از تعطیلی مدرسه تا زمان رسیدن به خانه و کمی استراحت، فرصتی برای رسیدگی به درس و مشق ندارند.

وی با تاکید بر این که همین تعجیل و شتاب زدگی کیفیت آموزش را کاهش می دهد از مسئولان می خواهد در این زمینه اقدام کنند.

72 مدرسه ابتدایی دو نوبته

گلایه والدین تعدادی از دانش آموزان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار تابناک در حالی است که امسال هم در آستانه سال تحصیلی جدید نه تنها خبر خوشی در این زمینه اعلام نشد بلکه

آمار اعلامی موید افزایش تعداد مدارس دو نوبته در مرکز استان است.

به گزارش خبرنگار تابناک آن طور که مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند می گوید:‌ در سال تحصیلی پیش رو با دایر شدن 5 مدرسه ابتدایی دیگر در شیفت مخالف سایر مدارس در مجموع امسال 72 مدرسه ابتدایی دو نوبته در مرکز استان دایر خواهد بود.

البته "محمد حسین یکه خانی" با اشاره به روند افزایشی شکل گیری مدارس 2 نوبته در مرکز استان، تسریع در تکمیل پروژه های در حال احداث را مورد تاکید قرار می دهد.

او تاکید دارد:‌ با توجه به شروع سال تحصیلی تسریع در تکمیل و تحویل پروژه های در حال احداث به ویژه در منطقه شمال شهر بیرجند اهمیت بیشتری پیدا می کند.

افزایش انفجارگونه جمعیت دانش آموزی

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند همچنین از افزایش انفجارگونه جمعیت دانش آموزی و مهاجرت به مرکز استان صحبت می کند که قصه پرغصه کمبود فضای آموزشی را رقم زده است.

به گفته این مسئول ظرفیت و تعداد دانش آموزان هر منطقه تعیین می کند که کدام مدرسه دو شیفت شود و کدام یک نوبت باقی بماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار