گفتگوی اختصاصی با حمید محمدی علیکی زاده شاعر جوان بیرجندی:
در زمانه‌ای که شاعران کمتری جنبه‌های مختلف زندگی خود را سوژه‌های شعری‌شان قرار می‌دهند و بیشتر مشاهدات بیرونی را در شعرشان توصیف می‌کنند، سراغ شاعر جوانی رفتیم که هرکدام از شعرهایش توصیفی است از یک گوشۀ زندگی او است.
کد خبر: ۹۹۸۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴ 02 October 2021

حمید محمدی عیلکی زاده ۱۷ آذر ۱۳۷۱ در دیار قهستان (شهرستان بیرجند) است برای آشنا شدن با این شاعر جوان همشهری با ما همراه باشید.

شاعری با تکیه استمداد از سرچشمه شعر و ادبیات گذشتگان
او یا بیان اینکه در ابتدا خداوند رحیم رو شاکرم که به من ذوق سرشار شعر و شاعری را عطا کرد، افزود: اکنون توفیق داشته باشم برای مردم استان و کشورم و تسلای قلب و روان پاک و با احساسشان چند بیت حرف دل بر صفحه کاغذ حک کنم.
وی با بیان اینکه شاعری را از یکسال پیش، با تکیه بر ذوق هنری خودم و با استمداد از سرچشمه های شعر و ادبیات که در گذشته، نزد اساتید مدرسه تعلیم دیدم، ادامه داد: با سرودن دوبیتی و چهار بیتی آغاز کردم که در ابتدا اشعارم از وزن درستی برخوردار نبودند.
محمدی ادامه داد: ولی با گذشت زمان و مطالعه بیشتر و پی بردن به علاقه ام در این زمینه ابیاتم وزن کردند و نزدیک به ۶ ماه است که به سرودن اشعار کامل در قالب های مختلف اهتمام دارم.
شاعر جوان بیرجندی با اشاره به اینکه مطالعه کتب مختلف شعرای بزرگ و فرهنگ واژگان دهخدا در این مسیرکمک شایانی به بنده کرد، ادامه داد: تا بتوانم سروده های خودم را هرچه عمیق تر، با معناتر و آهنگین تر به گوش علاقه مندان برسانم.وی یادآور شد: اکنون اشعار بنده در صفحه اینستاگرامم به آدرس ghazalsara_saheb@ در حال انتشار است.

تاثیرپذیری از لسان الغیب حافظ شیرازی
محمدی عیلکی با اشاره به اینکه همه شعرای پارسی در زمان خودشان و سبک سرایش اشعارشان یکتا بوده اند، افزود: ولی از نظر من برترین شاعر پارسی گوی، لسان الغیب حافظ شیرازی است.شاعر جوان بیرجندی عنوان کرد: دلیل انتخابم این است که تمام غزلیات و اشعار ایشان در اوج معنویت و عرفان بوده و انگار از سماوات بر دل جاری می شود که به سبب ارادت این شاعر شهیر به آیات قرآن است.وی ادامه داد: به امید خدا سعی من بر این است که در آینده ای نزدیک دفتر اول اشعارم را به چاپ برسانم و منتظر فرصت مناسب برای این کار هستم.
شاعر بیرجندی اظهار کرد: از دیدگاه من جامعه ای که دور از شعر و عرفان و ادب و گرایشات احساسی و شعوری باشد رو به تباهی و بطلان می رود، غرق در اندوخته های دنیوی می شود و به تبع آن از خدا و مکاتب الهی کناره می گیرد.
به گفته وی خداوند رحیم همه مخلوقات را با آهنگ و شعور والا آفریده و وظیفه حفظ و رشد احساسی که خداوند به ما ارزانی داشته به گردن ماست.

قالب شعرهای من غزل، مثتوی و قطعه می باشد
محمدی عیلکی با بیان اینکه سروده های من بیشتر در قالب های غزل، مثنوی و قطعه می باشد، افزود: گرایشات شعری و سرچشمه هنری من با پشتوانه احساس شاعرانه از دیدن درد جامعه، عشق و احوالات مردم نشأت می گیرد.وی با بیان اینکه اشعار شاعران بزرگ از جمله حکیم ابوالقاسم فردوسی، حافظ شیرازی، سعدی، صائب خراسانی را مطالعه کرده ام، ادامه داد: ولی در سروده هایم تحت تاثیر اشعار محمد حسین شهریار تبریزی و استاد ابتهاج می باشم و از تلفیق عشق و غزل با آهنگی خاص در اشعار این شعرا لذت می برم.
وی تاکید کرد: هدف من از انتخاب این دریای بیکران عشق، تسلی درد حاکم بر قلب و روح عاشقان و هم درد با آحاد جامعه و نفوذ حرف هر چه عمیق تر و آهنگین تر و زیباتر در گوش جان مخاطبان جهت برانگیختن احساسشان است.

دستی بر موسیقی هم دارم
وی یادآور شد: همچنین به نواختن ساز گیتار نیز اهتمام دارم و معتقدم که یک شاعرخوب باید گوش موسیقیایی خوبی نیز داشته باشد.
شاعر جوان بیرجندی با بیان اینکه شعر و عشق از هم جدا نیستند و لازمه و ستون سرودن، عشق درونی است، افزود: چون شعر و عشق در یه موازات و دو دست یک پیکرند، پس می توان گفت جایگاه عشق و عرفان در شعر و جامعه از گذشته تا آینده، ثابت و اولا است.
به گفته وی موسیقی و شعر در یک جهت جلو می روند و هردو حامل پیام عشق و محبت اند و هر دو جاری از احساس هنری شخص هستند.

غزل دلسوخته
تخلص : صاحب
مَه به نظر نیایدش، چون رُخ تو برون شود
لَیل به آخر آمدش، پیش تو شمس نگون شود
خنده چون جواهرت، داد فلک درآورد
از نِگهت به حال من، شادی من فزون شود
ناز تو را که میخرد، بعد من ای صنم به جان
آه که آن جواهرت، نزد دِگر زبون شود
می کُشدَم به زهرِ کین، طعنه بی تو سر شدن
دِشنه به یاد تو زنَد، دل همه خاک و خون شود
نحسی این کبیسه ها، کی ز سرم گذر کند
تن برسد به مقصدش، از نظرت درون شود
شعله هر قلم شود، شمع شبِ فراق تو
آخرم آتشم زند، میل تو را به سون شود
کاش خدا مدد کند، از همه شر مرا به دور
می به لبم رسیده جان، جان همه سرنگون شود
صاحب دل تو گو مرا، چرخ فلک چه خواهدم ؟
چون که به رحم رو زنم، تن همه لاله گون شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار