استاندار خبر داد:
تفاهم نامه ۵۰۰ میلیاردی سرمایه گذاری در معادن منعقد شد
کد خبر: ۹۸۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵ 28 July 2021

به تابناک خراسان جنوبی ، استاندار از راه اندازی اولین پژوهشگاه زغال سنگ کشور در شهرستان طبس خبر داد.
"حمید ملانوری" در سیزدهمین جلسه ستاد توسعه خاوران از معدن به عنوان محوری ترین موضوع سرمایه گذاری استان نام برد و تسریع در سرمایه گذاری در این بخش با تسهیل روند کار را از اهداف مدنظر برشمرد.
وی با بیان این که تأکید بر ورود سرمایه گذاران دارای اهلیت و صلاحیت است، تصریح کرد: تمایل نداریم ذخایر استان را در اختیار سرمایه گذارانی قرار دهیم که کار را در نیمه راه رها کرده و سرمایه گذاری شان نتیجه مطلوبی برای استان به همراه ندارد.

۲۳۰ معدن غیر فعال

استاندار با استناد به گزارش سازمان صمت استان گفت: در حال حاضر ۲۳۰ معدن دارای پروانه در استان وجود دارد که به واسطه کم کاری سرمایه گذاران، غیرفعال است.
وی یاداور شد: ما به دنبال رفع مشکل از مسیر این معادن غیرفعال و برگرداندن آنها به چرخه فعالیت هستیم اما تمایل نداریم با کسانی وارد فعالیت شویم که تجربه های گذشته را تکرار کنند، ما را معطل بگذارند و استان از حضورشان بهره ای نبرد.

جلوگیری از خام فروشی

استاندار ، جلوگیری از خام فروشی را یکی دیگر از اهداف ستاد توسعه خاوران در راستای واگذاری معادن استان به سرمایه گذاران عنوان کرد و گفت: خارج شدن مواد معدنی به صورت خام و فرآوری نشده، لطمه و خسارت بزرگی به استان و کشور می باشد.
"ملانوری" تأکید کرد: فرآوری مواد معدنی و ایجاد صنایع پایین دستی و بالادستی در جوار معدن، فرصت و بهانه ای برای رشد صنعت در استان است.
وی با اشاره به راه اندازی پژوهشگاه زغال سنگ کشور در راستای تفاهم نامه منعقده با هلدینگ زرین، اظهار کرد: این پژوهشگاه در راستای انجام کارهای علمی پژوهشی و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی خلاق استان، نقش بسزایی خواهد داشت.

استاندار در ادامه به موضوع ساماندهی مراکز آموزش عالی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: در همین زمینه مقدمات کار برای ادغام دانشگاه صنعتی استان در دانشگاه بیرجند فراهم شد اما با پیگیری هایی که صورت گرفت، توانستیم از تحقق آن جلوگیری کنیم.
ملانوری تأکید کرد: یکی از مهمترین دلایل مخالفت ما با این بخشنامه، وجود معادن استان است که نقش مؤثری در ایجاد واحدهای صنعتی، اشتغال، درآمدزایی و توسعه دارند و به تبع آن تحصیل و مهارت آموزی می تواند این روند را تسریع کند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی باید برای ایجاد رشته های مرتبط با ظرفیت های استان پیگیری کند.

ضرورت تدوین اطلس گردشگری

استاندار در ادامه به موضوع گردشگری اشاره کرد و گفت: بنا به مصوبه ستاد توسعه خاوران، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مکلف است اطلس گردشگری استان را تدوین کند.
"ملانوری" در حین توضیحات مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص فرصت های سرمایه گذاری استان در زمینه گردشگری، گفت: میراث فرهنگی باید این فرصت ها را با کلیه جزئیات به صورت نقطه به نقطه ارائه کند تا سرمایه گذاران بتوانند با استفاده از این اطلس، از اقدامات انجام شده در راستای تأمین زیرساخت ها مطلع شوند و برای حوزه فعالیتی خود، بهتر برنامه ریزی کنند.

استاندار در جریان توضیحات مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان درخصوص میزان پیشرفت تفاهم نامه شرکت شهرک های صنعتی کشور، بر تسریع در روند اجرای کار تأکید و از اقدامات صورت گرفته در راستای جذب و هزینه کرد ۱۶ میلیارد تومان اعتبار در تأمین زیرساخت های شهرک های صنعتی استان قدردانی کرد.

انعقاد تفاهم نامه ۵۰۰ میلیاردی

گفتتی است در سیزدهمین جلسه ستاد توسعه خاوران تفاهم نامه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان با شرکت کیمیای زنجان گستران و در راستای سرمایه گذاری و بهره‌برداری از معادن و صنایع معدنی استان مبادله شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار