رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان درمیان
اجرای سازه های آبخیزداری در شهرستان درمیان دو قنات را احیا میکند.
کد خبر: ۹۷۹۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸ 18 July 2021

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان درمیان از اتمام دو سازه ی آبخیزداری دراین شهرستان خبردادوگفت: عملیات اجرایی سازه ی سنگ و ملات سرریز در بالا درست قنات نصرآباد روستای نگینان حوزه ی فخرود به پایان رسید.
مرادی افزود: برای اجرای این سازه بیش از 240 میلیون تومان هزینه شده است که علاوه بر احیای قنات روستای پایین دست بیش از 300 نفر از مزایای آن بهرهمند می شوند.
وی با اشاره به لزوم اجرای بیشتر این سازه ها برای نجات جان قنات ها بر اثر خشکسالی ادامه داد: یک سازه ی دیگر نیز با حجم خاکریز 21 هزار متر مکعب در روستای دره عباس با اعتبار 550 میلیون تومان احداث شد.
به گفته ی وی این سازه نیز یک قنات را در روستای پایین دست تحت تاثیر قرار می دهد که 60 خانوار از آن بهره مند می شوند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان درمیان گفت: این سازه با مشارکت بنیاد علوی در حوزه ی فخرود اجرا شده است که با توجه به مشارکت مطلوب بین این بنیاد و اداره ی منابع طبیعی این مشارکت ها ادامه خواهد داشت.
مرادی افزود: هنوز در بیشتر عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان به تعداد زیادی از سازه‌های بزرگ و کوچک آبخیزداری نیاز داریم و برای احداث این سازه‌ها نیاز است کارهای مطالعاتی انجام شود که بر این اساس امیدواریم با اختصاص اعتبارات کارهای مطالعاتی این عرصه‌ها را انجام دهیم و سازه‌ها را اجرایی کنیم.
وی با اشاره به اینکه در قنواتی که بالادست آنها سازه آبخیزداری احداث شده اضافه کرد: اگر سازه حتی یک مرتبه هم آبگیری شده باشد، بسته به نوع سازه ،خشکسالی ۲ تا سه سال باعث کاهش دبی آب قنوات نخواهد شد.
احداث سازه‌های آبخیزداری در بالادست قنوات و آبگیری آنها علاوه بر مهار روان‌آب و سیلاب و کاهش خسارت آن به اراضی کشاورزی، با افزایش دبی آب قنوات باعث رونق کشاورزی و خوشحالی کشاورزان شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار