معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:
خراسان جنوبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: تمامی کودکان زیر پنج سال خراسان جنوبی در برابر بیماری سرخک واکسینه شده‌اند و مردم در خصوص شیوع این بیماری نگران نباشند. کامبیز مهدی زاده، به رسانه‌های گروهی گفت‌: با توجه به اینکه در سال ۹۹، صد درصد کودکان زیر پنج سال در استان در مقابل بیماری سرخک واکسینه شده‌اند، تا کنون هیچ مورد ابتلا به این بیماری در استان گزارش نشده است.
کد خبر: ۹۶۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲ 09 June 2021

وی افزود: از سال گذشته به دنبال شیوع بیماری کرونا و نگرانی از عدم پوشش کامل واکسیناسیون و همچنین افت شاخص‌های نظام مراقبت تب و بثورات جلدی ماکولوپاپولر، زنگ خطر جدی برای بازگشت این بیماری به صدا درآمد که شناسایی مواردی از سرخک در استان‌های همجوار در هفته‌های اخیر نشانه آشکار این خطر برای سلامت جامعه است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای واکسیناسیون MMR کودکان در موقع مقرر، در تمام استان برای شناسایی موارد مشکوک، تذکرات و مکاتبات لازم به عمل آمده است.
مهدی زاده با اشاره به واگیر بودن بیماری سرخک، بیان کرد: افراد مبتلا به این بیماری از ۲ تا ۴ روز قبل از شروع بثورات جلدی (راش جلدی) به مدت ۴ تا ۹ روز بعد از آن، می‌توانند آلوده کننده باشند.
وی افزود: نوبت اول واکسن MMR در ۱۲ ماهگی و نوبت دوم در ۱۸ ماهگی به همراه واکسن سه گانه و فلج اطفال تزریق می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برنامه واکسیناسیون کودکان غیر ایرانی همانند واکسیناسیون کودکان زیر ۵ سال ایرانی است و پارسال پوشش ایمن سازی کودکان زیر ۵ سال غیر ایرانی برای واکسن ۱۰۰ درصد بود.
مهدی زاده با اشاره به اینکه چند مورد ابتلا به سرخک در کشور گزارش شده است، تصریح کرد: احتمال ابتلا به این بیماری درتمام افراد جامعه به خصوص کودکان زیر ۵ سال وجود دارد.
وی گفت: بعد از دوره کمون که به طور معمول ۱۰ تا ۱۲ روز طول می‌کشد و حتی می‌تواند ۷ تا ۱۸ روز باشد، علائم مقدماتی نظیر تب، خستگی، سرفه، آبریزش بینی و التهاب در افراد فاقد ایمنی ظاهر می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: خانواده‌ها برای واکسیناسیون کودکان خود به موقع اقدام و در صورت بروز علائم بیماری، به خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت و بیمارستان مراجعه کنند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار