مقصر این اتفاقات و مشکلاتی که چند وقتی است گریبان این شهر را گرفته است ، کیست؟ باید از کدام نهاد ، دستگاه ، گروه ، طایفه و .. انتقاد کرد؟
کد خبر: ۹۵۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۸ 10 April 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، چند سالی است که وضعیت شهر چرام در برهه هایی کوتاه بر اثر اقدامات خشونت بار برخی افراد عمدتا جوان و نوجوان به سمت نزاع های خشن طایفه ای و استفاده از سلاح سرد و گرم رفته و متاسفانه خسارات جانی و مالی زیادی به بار می آورد.
در حالی که حدود 40 روز پیش متاثر از یک نزاع بیش از یک ساله یک جوان کشته و چندین نفر از دو طایفه در شهر چرام زخمی و خسارات زیادی هم به زندگی و اموال مردم وارد شد ، شب گذشته هم در اتفاقی تاسف برانگیز دو جوان بی گناه که دارای مقبولیت اجتماعی ارزشمندی هم بودند ، قربانی تعصبات کور و خشونت چنین نزاع هایی شدند .
نکته تاسف بار تر قضایای یکی دو سال اخیر این است که شهر چرام که همواره به عنوان شهر فرهنگ ، علم ، ادب و زندگی مسالمت آمیز همه طوایف در کنار هم ، شهره استان و استان های اطراف بود ، به یکباره همه این افتخارات را از دست رفته می بیند و غصه ای بر چهره مردم با فرهنگ این شهر حاکم شده است .
اما مقصر این اتفاقات و مشکلاتی که چند وقتی است گریبان این شهر را گرفته است ، کیست؟ باید از کدام نهاد ، دستگاه ، گروه ، طایفه و .. انتقاد کرد؟
اتفاقی ساده که به منتهای خشونت رسید!
ماجرای شب گذشته به نقل از یک منبع میدانی اینگونه روایت می شود که " شب گذشته عروسی در جریان بوده و پس از این عروسی و در مسیر جاده چشمه بلقیس به چرام ، تصادفی رخ می دهد که گویا راننده یکی از خودروها شخصی بوده که چند سال پیش با اسلحه تعدادی از افراد همین طایفه ای که در حال برگزاری مراسم عروسی یا برگشت از مراسم بوده اند را مورد اصابت قرار داده بود ! که متاسفانه و از بخت بد ماجرا این شخص از طرف افراد مقابل شناسایی می شود و قصد حمله به وی را دارند و گفته می شود فرد مذکور هم اسلحه همراه خود! را از خودرو بیرون آورده و به سمت روبرو شلیک می کند و متاسفانه شخصی را که گویا قصد جلوگیری از وقوع درگیری را داشته مورد اصابت گلوله قرار داده که این فرد کشته می شود !
گفته می شود ادامه ماجرا به ورود همراهان و نزدیکان مقتول به نزدیکی های خانه های قاتل و بستگان وی و شلیک دوباره اسلحه منجر می شود که در این بخش از ماجرا هم یک نفر دیگر به قتل می رسد و عده ای هم زخمی می شوند ! و ادامه ماجرا و تیراندازی های پی در پی و نهایتا تخلیه خانه های بستگان قاتلین و تخریب و آتش زدن این خانه ها توسط افراد طرف مقابل ! ( شاید جزئیات ماجرا نواقصی داشته باشد اما هدف توضیح چگونگی رخداد یک اتفاق ساده و معمول تا تبدیل شدن به یک معضل بسیار بزرگ و غیر قابل کنترل است)
خلاصه این که شب گذشته یک تراژدی غم انگیز فضای شهرستان چرام و کل استان را فرا گرفت !
نقش مسئولین اجرایی شهرستان 
طی دو سال گذشته این اتفاقات که معمولا از درگیری های تعدادی نوجوان و جوان شروع و نهایتا به نزاع های طایفه ای کشیده شده است در شهر چرام رخ داده است اما متاسفانه نقش مسئولین اجرایی این شهرستان در کاهش چنین وضعیتی چندان نمودی نداشته است و همواره کاربران شبکه مجازی و افکار عمومی شهر چرام نقدهای جدی و تندی نسبت به ضعف در این حوزه را عنوان می کند .
شکی نیست که انتظار از مسئولین اجرایی در یک شهرستان آن هم در مناطقی که هنوز زندگی اجتماعی متاثر از فرهنگ ایلی و طایفه ای است ، بسیار بالا و نیازمند درایت ، هوشمندی و داشتن روابط اجتماعی و موثر همراه با حداقلی از شخصیت کاریزمای است که متاسفانه در بسیاری از مسئولین چنین شاخص هایی دیده نمی شود و می توان گفت و یا این که باور مردم این است برخی مسئولین اجرایی شهر چرام بود یا نبودشان هیچ نقشی در مدیریت این وضعیت یا اوضاع مشابه نداشته است !
اقتدار دستگاه قضایی ضامن امنیت
ورود رسانه و حوزه عمومی به مسائل حقوقی و قضایی یکی از مواردی است که حتما باید با اطلاع از مفاد و قوانین حقوقی باشد بنابراین شاید ورود افرادی که آشنایی با حقوق ندارند به این عرصه چندان صلاح نباشد . اما بیان نمود اقدامات قضایی در حوزه عمومی و اجتماع از جمله نکاتی است که می تواند در مقام مقایسه یا ارائه تحلیل و گزارش مثمر ثمر باشد .
کسانی که پیگیر خبرهای رسمی منتشره از رسانه هستند به یاد دارند که چند سال پیش اعلام شد که نزاع های دسته جمعی و طایفه ای در شهر چرام به صفر رسیده است و تقریبا خبری از این گونه درگیری های عجیب و غریب نبود و امید می رفت که این وضعیت پایدار باشد و با توجه به سطح فرهنگی مردم شهر چرام ، شاهد چنین درگیری هایی نباشیم اما طی دو سال اخیر اتفاقات ریز و درشتی رخ داده است که نهایتا به نتایج ناخوشایندی مانند ، قتل و غارت منتهی شده است .
آنچه که این روزها کاربران فضای مجازی شهر چرام در تحلیل رخدادهای اخیر این شهر مطرح می کنند بخشی به مقایسه عملکرد دستگاه قضایی در دوره های مختلف در برخورد با متخلفین و نا امن کنندگان امنیت مردم مربوط می شود و عمده بر این اعتقاد هستند که در سال های اخیر نرمش در مقابل اراذل و اوباش به نحوی بوده که این افراد تقریبا ترسی از عواقب اقدامات نا امن کننده خود ندارند ! 
همانگونه که گفته شد ، احکام قضات مبتنی بر یک سری قوانین است که حتما نقد آن ها مستلزم داشتن اطلاعات دقیق حقوقی است اما واقعیت این است که هر آنچه قاضی در چنین رخدادهایی حکم می کند نهایتا باید به نمود دو نکته در افکار عمومی و جامعه منتهی شود ، اولا نشان دهنده اقتدار دستگاه قضایی نزد افکار عمومی و ثانیا نشان دهنده خروجی امنیت در سطح جامعه باشد. بنابراین اگر دستگاه قضایی یا بازرسین قضایی به این مهم رسیدند که این دو نکته در نزد افکار عمومی خدشه ای بر آن وارد شده است باید سریعا به دنبال رفع مشکل برآمده و اقدامات مقتضی را انجام دهند .
سرعت و دقت نشان دهنده عملکرد موفق نیروی انتظامی
مطمئنا اولین دستگاه رسمی و قانونی که باید در نوک پیکان مواجهه با حوادث اینچنینی باشد ، نیروی انتظامی است که با داشتن عنوان ضابط قضایی از اختیارات خاصی برای کنترل میدان نزاع ها به میزان شدت این اتفاقات برخوردار است .
در عملکرد نیروی انتظامی سرعت عمل نقش بسیار تعیین کننده ای دارد به عنوان مثال در نزاع هایی که در مناطق ایلی و طایفه ای مانند آنچه که در شب گذشته در یکی از روستاهای حومه شهر چرام رخ می دهد حضور سریع و کنترل اوضاع می تواند از ادامه دار شدن ماجرا و رخداد اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کند .
دقت و ظرافت در برخوردها هم خود مسئله ای دیگر است چرا که مردم مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد به شدت نسبت به عملکرد نیروی انتظامی حساس هستند و چنانچه احساس کنند در برخورد مسامحه ای نسبت به یکی از طرفین دعوا صورت می گیرد ، به شدت آن را دست به دست می کنند و عملکرد این نیروی مهم در تامین امنیت را زیر سوال می برند .
آنچه که نزد افکار عمومی در مورد عملکرد نیروی انتظامی نباید خدشه دار شود ، اقتدار میدانی آن است . هر چند که اگر بخواهیم منصفانه عملکرد این نیرو را قضاوت کنیم با وجود درگیری در موضوعات مختلف مانند ، نزاع ، قاچاق ، سرقت ، معضلات اجتماعی و ده ها عنوان ریز و درشت دیگر ، این نیرو عملکرد خوبی دارد اما واقعیتی که می تواند به خروجی خوب عملکرد نیروی انتظامی منتهی شود اقدامات تکمیلی توسط دستگاه قضایی و بر عکس است بنابراین بسیاری از فعالان حوزه اجتماعی در این خصوص در اتفاقات شهر چرام اقدامات تکمیل کننده نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را در موضوع نزاع های جمعی و طایفه ای مورد نقد جدی قرار می دهند.
فرهنگ زندگی اجتماعی 
همه آنچه که در بالا گفته شد زمانی می تواند موثر باشد که فرهنگ زندگی اجتماعی در میان جامعه نهادینه شده باشد . در مناطقی مانند شهر چرام که کلکسیونی از طوایف در کنار هم زندگی می کنند ، میزان برخورداری از فرهنگ زندگی اجتماعی نقشی تعیین کننده دارد که این نوع فرهنگ زندگی اجتماعی محصول میزان سطح سواد و آموزش است .
شهر چرام یکی از قدیمی ترین و فرهنگی ترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد است که نوع و سطح زندگی آن ها شهره بوده است .
در برهه کنونی هم میزان تاثیرگذاری نخبگان و حتی عموم مردم در معادلات سیاسی ، اجتماعی ، علمی و فرهنگی استان نقشی مهم و گاها تعیین کننده دارد اما اتفاقاتی با میدان داری نسل نوجوان کنونی این شهر ، شبهات جدی در خصوص حفظ چنین جایگاه برتر فرهنگی ایجاد کرده است .
نزد مردم چرام با وجود بروز برخی نزاع ها در سال های دور هر چند با مقیاس کمتر نسبت به نزاع های معمول در دیگر مناطق استان ، سطح خشونت و سنگدلی تا این میزان نبوده است .
در اتفاقات شب گذشته چرام آنچه که رخ داد نمی تواند اصلا توجیهی داشته باشد نه شلیک های بی هدف به جمعیت که منجر به قتل دو انسان جوان و بی گناه و مصدومیت تعداد زیادی دیگر شد ، نه حمله ، غارت و آتش زدن اموال مردم و نه تیراندازی به نیروی انتظامی که برای مدیریت اوضاع در محل حاضر شده بود !
کلیپ ها و تصاویری که از مقتولین ، مصدومین ، حمله ، غارت و آتش زدن منازل منتشر شده ، بسیار خشن و ناباورانه بود که برای عامه مردم شهر چرام و استان کهگیلویه و بویراحمد نه قابل باور است نه قابل پذیرش !
نکته مهم
یکی از معماهای لاینحل در کهگیلویه و بویراحمد وجود انبوهی از سلاح در دست مردم است که وجود این تعداد از اسلحه اصلا توجیهی ندارد و مشخص نیست مسئولین مرتبط نهایتا باید چگونه این معضل را حل کنند چرا که شاهد هستیم استفاده از سلاح گرم و سرد در نزاع ها بسیار عادی شده است !
نکته آخر اینکه این اتفاق خشونت بار در شهر چرام نه اولین بود هر چند باید دعا کرد که آخرین باشد اما به هر جهت ، احتمال رخداد مجدد بسیار جدی است لذا انتظار این است که مردم و مسئولین هر کس به نوبه خود مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد و تلاش کند وظیفه محوله در زندگی اجتماعی را به نحو احسن انجام دهد . در خصوص مسئولین هم کسانی اگر احساس می کنند توانایی ندارند شجاعانه میدان را به کسان دیگری بسپارند .
تابناک نسبت به انتشار این تصاویر از مخاطبان خود عذرخواهی میکند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار