کوچ عشایر خراسان جنوبی
معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: امسال به علت کاهش ۶۰ درصدی میانگین بارندگی‌ها نسبت به سال قبل و تشدید کرونا کوچه بهاره به تعویق افتاده و از اواخر فروردین ماه انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۵۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴ 08 April 2021
تابناک خراسان جنوبی :محمد فرهادی ظهر امروز در جلسه بررسی کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: جامعه پرتلاش عشایری، هم در تولید و هم در تأمین امنیت نقش بسزایی دارند.

وی با بیان اینکه خشکسالی بی سابقه و شدید امسال و همزمانی کوچ بهاره عشایر استان با موج چهارم بیماری کرونا خاطرنشان کرد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته باید به امور جامعه عشایری نگاه ویژه‌ای شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: وجود هم افزایی مثبت بین دستگاه‌های خدمات رسان، از نکات برجسته مدیریت استان است.

فرهادی توجه به مقوله آموزش را برای جامعه عشایری مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: برنامه‌های آموزشی ارائه شده توسط اداره کل امور عشایری و جمعیت هلال احمر استان بسیار ارزشمند است و باید استمرار یابد.

وی به مسئولیت فرمانداران در بسیج امکانات شهرستانی در جهت خدمت به جامعه عشایری اشاره کرد و گفت: امورات جامعه عشایری باید با محوریت فرمانداران در شهرستان ها، به طور ویژه پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی توجه ویژه به ایل راه‌های عشایری را مورد تأکیدقراردادو افزود:با توجه به اینکه هنوز در ابتدای سال ۱۴۰۰ قرار داریم، فرمانداران در کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها با نگاه ویژه‌ای به این موضوع نگاه کنند.

فرهادی بر لزوم رعایت پرتکل‌های بهداشتی توسط جامعه عشایری تأکید کرد وافزود: با توجه به شیوع موج چهارم بیماری کرونا در کشور، جامعه عشایری نیز همچون همه مردم، باید پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.
 
81 هزار نفر جمعیت عشایری در چهارمین استان عشایری کشور

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار داشت: ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر معادل ۸۱ هزارنفر جمعیت عشایری در چهارمین استان عشایری کشور زندگی می‌کنند، ۸۰ درصد این جمعیت در مناطق مرزی در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مستقر هستند.

عصمتی پور با بیان اینکه هر سال از ۱۵ اسفند کوچ بهاره آغاز می‌شد، گفت: امسال به علت کاهش ۶۰ درصدی میانگین بارندگی‌ها نسبت به سال قبل، افزایش میانگین دمای هوا، تبخیر بالاو تشدید کرونا، کوچ امسال از اواخر فروردین انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه خشکسالی باعث شده تا وضع نامطلوبی در چرای دام داشته باشیم گفت: از ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار مرتع در اختیار عشایر، ۸۰ درصد آن از بین رفته و خسارت بزرگی به بار آورده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: ۶۵ درصد کوچ‌ها در خراسان جنوبی درون استانی است با اینکه پارسال شرایط بارندگی خوبی داشتیم به طوری که میزبان ۳۸۰ خانوار عشایر سیستان و بلوچستان بودیم، اما امسال ۷ هزار و ۵۰۰ رأس دام از سربیشه و نهبندان به سمت سیستان و بلوچستان و تعدادی از بشرویه و طبس به سمت خراسان‌های رضوی و شمالی کوچ خواهند کرد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار