تشکیل ۳۰ میلیارد تومان پرونده تخلف
در طرح نظارتی نوروز در استان خراسان جنوبی بیش از ۵۰۰ پرونده تخلف به ارزش ۳۰۰ میلیارد و ۳۷۴ میلیون و ۵۰۲ هزار ریال تشکیل شده است.
کد خبر: ۹۵۳۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷ 06 April 2021
تابناک خراسان جنوبی: سریال گرانی و افزایش قیمت‌های کالا تمامی ندارد و اقلام اجناس که موضوع امروز و دیروز نیست بلکه یک سالی است که مردم با آن زندگی می‌کنند و به نوعی با زندگی مردم عجین شده است.

از همان ابتدای شیوع کرونا گرانی‌ها هم سروکله شان پیدا شد، یک روز در بازار مرغ، یک روز در بازار تخم مرغ، یک روز گوشت قرمز و. هر روز یک قلم کالا افزایش قیمت یافت.

دومینوی گرانی و افزایش قیمت روز به روز در جامعه می‌تازد گویا گرانی‌ها با کرونا کورس گذاشته‌اند و هر کدامشان به دنبال سبقت گرفتن از دیگری است.

مردم در این آشفته بازار نمی‌دانند چه کاری انجام دهند، برخی از اقلام هر از گاهی ژست کورس گرانی خود گرفته و قصد رسیدن به پایان کورس را ندارد.

اگر چه اخبار و وعده‌ها حکایت از آن داشت که امسال قرار بر کنترل گرانی‌هاست، اما گویا این گفته‌ها در حد همان خبر باقی مانده است و از همان لحظات شروع سال جدید نرخ برخی اجناس پا به رکاب گرانی گذاشته است.

یکی از شهروندان خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم در تأمین اساسی‌ترین کالای خود با مشکل مواجه هستند، گفت: قدرت خرید مردم به دلیل افزایش بی رویه قیمت اجناس روز به روز کمتر می‌شود.

رضایی با بیان اینکه مردم یک سال با گرانی‌ها و کرونا در حالی دست وپنجه نرم می‌کنند که مسئولان هرگاه بر صفحه تلویزیون ظاهر می‌شوند و اعدای نظارت می‌کنند، گفت: اگر نظارتی پا بر جا بود اینقدر شاهد احتکار، کمبود و گرانی نبودیم.

اصغری، یکی دیگر از شهروندان هم با بیان اینکه روغن جامد که یکی از نیاز‌های اصلی مردم در خراسان جنوبی است در حالی کمبود است که هر روز خبر شناسایی و احتکار از یک شهرستان استان به گوش می‌رسد، گفت: اگر نظارت‌ها پر رنگ‌تر شود بیشتر گرانی‌ها و افزایش قیمت‌های چراغ خاموش هم برطرف می‌شود.

وی افزود: برخی از کاسبان خود سرانه اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کنند و اصلا برایشان مهم نیست که با این کورس افزایش قیمتی که برخی از فروشندگان به راه انداخته اند مردم باید بتوانند برای خرید مایحتاج خود اقدام کنند.

اما درمیان صحبت‌های مردم، برخی از فروشندگان هم از این روند افزایش قیمت‌ها گلایه دارند چرا که خود را از مردم می‌دانند و معتقد هستند وقتی برای خرید مراجعه می‌کنیم باید هزینه زیادی را پرداخت کنیم

در بازار با کمبود مواجه هستیم

رئیس اتحادیه خواروبار فروشان بیرجند نیز با اشاره به روند افزایشی قیمت‌ها در بازار گفت: متاسفانه افزایش قیمت‌ها در بازار هر روز‌های پایانی سال قبل بر روی هر کالا از ۲ تا ۱۰ هزار تومان افزایش ایجاد شده و گویا این سریال تکراری تمامی ندارد.

محمد شریف با بیان اینکه در برخی اجناس نیز به شدت در بازار استان با کمبود مواجه هستیم، افزود: مثلا شکر چه تنظیم بازار و چه آزاد و روغن مایع و جامد به شدت کمبود دارد و مردم از کمبود‌ها گلایه دارند و مسئولان از تخصیص این کالای اساسی به میزان نیاز صحبت می‌کنند. حال باید حلقه مفقوده بین این آشفته بازار را یافت که منشأ اصلی به کجا بر می‌گردد؟

وی تاکید کرد: در رابطه با گرانی‌ها نیز بازرسی‌هایی انجام می‌شود که مانع از به وجود آمدن تخلفات احتمالی در بازار شود و پرونده‌هایی نیز توسط بازرسان سازمان صمت استان در این رابطه تشکیل و تحویل مقامات قضائی شده است.
تشکیل بیش از ۳۰ میلیارد تومان پرونده تخلف در استان

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز از تشکیل بیش از ۵۰۰ پرونده تخلف به ارزش ۳۰۰ میلیارد

علی تهوری با بیان این که طرح نظارتی ویژه نوروز ۱۴۰۰ از نیمه بهمن ماه سال ۱۳۹۹ آغاز و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ادامه داشت، اظهار کرد:در این طرح با اولویت نظارت بر شبکه تولید کالا‌های اساسی و رسیدگی به گزارشات رسیده به ستاد خبری ۱۲۴ و شکایات مردمی بازرسان و کارشناسان سازمان به صورت مداوم بازار را مورد رصد و پیگیری قرار دادند.

وی افزود: در این طرح تعداد ۲۱ هزار مورد بازرسی از واحد صنفی و غیر صنفی انجام شد که در نهایت پس از بررسی‌های صورت گرفته ۵۷۷ پرونده تخلف به ارزش ۳۰۰ میلیارد و ۳۷۴ میلیون و ۵۰۲ هزار ریال تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: بیشترین پرونده‌های متشکله در این مدت در گروه کالایی مواد پروتئینی، پوشاک، کیف و کفش، میوه و خدمات عمومی بوده است.

تهوری ادامه داد: عرضه خارج از شبکه، عدم درج قیمت، عدم ارائه فاکتور خرید و گران‌فروشی از عمده تخلفات واحد‌ها شناسایی شده بوده است.

وی ضمن قدردانی از همکاری شهروندان در اعلام گزارش تخلفات اقتصادی به سامانه ۱۲۴ یادآور شد: در این مدت بیش از ۸۷۰ مورد گزارش مردمی از طریق ستاد خبری سازمان دریافت شده که ۴۷۳ گزارش در دستور ثبت و پیگیری قرار گرفت که در نهایت از این تعداد ۹۰ مورد تخلف شناسایی شد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار