رئیس سازمان امورعشایر ایران خبرداد: با اذن ویژه مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای اجرای پروژه‌های حوزه عشایر موافقت شد.
کد خبر: ۹۳۹۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷ 08 February 2021

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، شاهپور علائی مقدم روز دوشنبه در آیین بهره‌برداری از فاز دوم طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان افزود: با توجه به پیگیری‌هایی که از طریق دولت و مجلس انجام دادیم، با اذن ویژه مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای اجرای پروژه‌های حوزه عشایر موافقت شد.

وی گفت: اولین بار در تاریخ عشایری، مقام معظم رهبری اذن ویژه‌ای برای جامعه عشایری دادند و مرقوم فرمودند که عشایر مهم هستند و برای آبرسانی به این جامعه باید تلاش کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: سال گذشته نیز از محل همین اعتبارات ۲۵۴ میلیارد تومان پروژه آبرسانی به جامعه عشایری در کشور اجرا کردیم.

وی افزود: خراسان جنوبی جزو دو یا سه استان نخست جذب اعتبارات بند (ح) تبصره چهار بوده که حدود ۳۵ میلیارد تومان برای ارتقای شاخص برخورداری آب در جامعه عشایری در این استان هزینه شده است.

علائی مقدم گفت: شاخص برخورداری عشایر از آب سالم و پایدار قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور پنج درصد بود که ۴۰ سال بعد به ۴۳ درصد رسید و با اذن رهبری، عنایت دولت و تصویب مجلس در ۲ سال شاخص برخورداری به ۶۳ درصد رسیده است.

وی افزود: همچنین ۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی در دهه فجر و تا پایان امسال بین عشایر کشور توزیع می‌شود که هزار و ۲۰۰ پنل مربوط به خراسان جنوبی است.

وی گفت: جمعیت عشایر کشور خیلی زیاد نیست اما همت بالایی دارند و با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تقریبا در ۶۰ درصد مناطق جغرافیایی کشور پراکنده هستند.

رییس سازمان امور عشایر بیان کرد: ایران کشور پهناوری است که تنوع اقلیم فراوان دارد لذا عشایر با به‌کارگیری استراتژی کوچ، توکل بر خداوند و تکیه بر دام و مرتع برای کشور عزت‌آفرینی کرده و به فرمان امام و رهبری لبیک می‌گویند.

وی از عشایر به عنوان نماد اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: خدمت به جامعه عشایری و عشایر، عین عبادت است چون در خودکفایی گوشت قرمز، اقتصاد، حفظ فرهنگ کهن ایران اسلامی و فرهنگ عمیقی که مختص کشور است کار بزرگی انجام می‌دهند.

علائی مقدم افزود: با عنایت دولت تحولات بسیار عظیمی در هفت سال گذشته در راستای خدمت‌رسانی به جامعه عشایری اتفاق افتاده است.

وی ارتقای سطح معیشت و رفاه عشایر را از اهداف و برنامه‌های مهم سازمان امور عشایر دانست و گفت: اگر در زمینه زیرساخت‌ها و افزایش شاخص‌های برخوردار جامعه عشایر تلاش کنیم بدون شک عشایر در اقتصاد، معیشت و تولید هم موفق می‌شوند.

رییس سازمان امور عشایر ایران عنوان کرد: به همین دلیل یکی از مهمترین مولفه‌ها برای پایداری عشایر تا بتوانند هم از شغل خود محافظت کنند و هم تولید داشته باشند، تامین آب شرب انسان و دام است.

وی گفت: شما شکرگذار خدا بودید که با عنایت استاندار و مسوولان استانی آب و برق این منطقه تامین شده و پروژه گازرسانی نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اگر عشایر سلامت باشند می‌توانند تولید انجام دهند افزود: توافق‌نامه‌ای براساس مصوبه شورای عالی عشایری کشور با وزارت بهداشت منعقد شد که تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰۰ خانه بهداشت عشایری در کشور ایجاد شود.

علائی مقدم با بیان اینکه تاکنون ۴۰۰ خانه بهداشت در کشور راه‌اندازی شده است بیان کرد: از این تعداد هشت خانه بهداشت در خراسان جنوبی بوده و پنج خانه بهداشت نیز به زودی تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه ویژه دولت ۱.۵ میلیون نفر از روستاییان و عشایر در دهه فجر و تا پایان سال از بیمه اجتماعی رایگان برخوردار می‌شوند و سهم جامعه عشایری ۱۰۰ هزار خانوار است.

رییس سازمان امور عشایر گفت: برای خراسان جنوبی ۶ هزار خانوار در نظر گرفته شده است که در استان باید افراد متقاضی شناسایی و از این طرح برخوردار شوند.

وی با اشاره به وجود ۶۶ هزار کیلومتر ایل راه عشایری در کشور افزود: عشایر در شهر و روستا زندگی نمی‌کنند پلاک، خیابان، بولوار یا پارک ندارند لذا باید برای دسترسی عشایر به سامانه عرفی تلاش بیشتری کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: به همین لحاظ در قانون بودجه ۱۴۰۰ ردیف مستقل راه‌های عشایری را پیشنهاد دادیم و تصویب شد که امید است ابلاع شود.

وی گفت: درخصوص برق‌رسانی از وزارت نیرو و شرکت توزیع برق استان قدردانی می‌کنیم که در محلات عشایری نهبندان برق پایدار فراهم شده است.

علائی مقدم افزود: دهه فجر امسال در حوزه برون دستگاهی ۲۸۲ پروژه بزرگ و کوچک با همکاری ۳۲ دستگاه اجرایی و با اعتبار هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان در بخش عشایری کشور افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه زنان عشایری که ۵۰ درصد جامعه بانوان را تشکیل می‌دهند برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره با بازپرداخت پنج ساله آمادگی داریم.

رییس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه باید به بانوان حوزه عشایر توجه ویژه‌ای شود گفت: معتقدیم هر چادر عشایری به منزله یک کارگاه تولیدی است لذا در زمینه پشم ریسی، بافندگی، صنایع تبدیلی، بسته‌بندی، گیاهان دارویی و سایر موارد تسهیلات کم‌بهره با ضمانت زنجیره‌ای در اختیار بانوان عشایر قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه دفترچه‌های بیمه عشایر تا پایان سال جمع‌آوری خواهد شد تصریح کرد: عشایر باید به تعاونی‌های عشایری مراجعه کنند و کارت با پنج سال اعتبار که با در دست داشتن آن می‌توان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سایر مراکز مراجعه کرد، دریافت شود.

علائی مقدم اظهار داشت: باید برای فرزندان عشایر که سه شاخص جامعه عشایری را دارند، کارت شناسایی و تردد صادر شود.

وی افزود: به دلیل کاهش بارش‌ها در استان خراسان جنوبی میزان بارندگی امسال  نسبت به سال قبل ۵۵ درصد کاهش داشته است به همین دلیل ۵۰۰ تن نهاده و خوراک دام در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

رییس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می‌شود گفت: از ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور، ۲۰۰ هزار تن توسط عشایر تولید می‌شود.

وی گفت: هر یک نفر عشایر گوشت قرمز مورد نیاز ۱۶ نفر را در کشور تامین می‌کند و این نشان از نقش مهم جامعه عشایر در تامین اقلام اساسی کشور است.

 فاز دوم طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان در نهمین روز دهه فجر با حضور رییس سازمان امور عشایر ایران و استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

این پروژه ۱۴ محله عشایری با جمعیت ۲۸۰ خانوار و یک هزار و ۵۰۰ نفر همچنین ۱۴ هزار و ۵۰۰ راس دام را پوشش خواهد داد و برای اجرای آن ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

عملیات اجرایی طرح آبرسانی پایدار به منطقه عشایری خواجه منجیکوه اسفند سال ۹۸ شروع شد و فاز اول این طرح در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید.

رییس سازمان امور عشایر ایران شامگاه یکشنبه برای انجام سفری ۲ روزه وارد بیرجند شد و بلافاصله در نشست شورای عشایر استان خراسان جنوبی شرکت کرد.

سفر به نهبندان، شوسف و سربیشه برای افتتاح ۲ پروژه کلیدی در حوزه عشایری از جمله برنامه‌های سفر «شاهپور علائی‌مقدم» به خراسان جنوبی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار