معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد که ۵۰ نوع آن در خراسان جنوبی است و تاکنون بیش از ۶۷۰ پروانه بهره‌برداری معدنی در استان صادر شده است.
کد خبر: ۹۳۷۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷ 04 February 2021

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی روز پنجشنبه در این آیین که با حضور جمعی از مسوولان و سرمایه گذاران در معدن طلای شادان برگزار شد گفت: با رونمایی از نخستین محصول طلا در استان مشخص شد همه روش‌های فنی و استحصال جواب داده و همه شبهه‌ها مبنی بر بی‌نتیجه ماندن فعالیت‌ها رفع شد.

حجت ایمان‌طلب افزود: انتظار ما سرعت بیشتر کار و بهره‌برداری از کارخانه استحصال طلا است و در این زمینه هر گونه فعالیتی نیاز باشد، برای همکاری در خدمت سرمایه‌گذاران خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در ۲ سال گذشته استحصال و راه‌اندازی کارخانه طلای شادان شروع شد و امروز نخستین شمش طلا (آزمایشی) برای به دست آوردن بهترین روش استحصال طلا و نتیجه آزمایش صنعتی که وجود طلا را ثابت می‌کند، رونمایی شد.

وی با اشاره به مشکل تامین برق کارخانه اصلی استحصال طلای شادان در شهرستان خوسف گفت: برای تامین برق سعی داریم یک شرکت زیرساختی برای معادن طلای استان راه اندازی شود تا برق را از این طریق و با حمایت مجموعه‌های مختلف به معادن برسانیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: در شهرستان خوسف معادن طلای ماهرآباد، شادان، کودکان و هیرد و معدن مس قلعه زری نیازمند تامین برق هستند که تاکنون شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای تامین برق اولیه اقداماتی انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: تامین برق کارخانه اصلی شادان ظرفیت بالا و نیاز به احداث پست و فشار قوی دارد که به سرعت نمی‌توان آماده کرد ولی برق اولیه برای کارخانه شادان مهیا شده و برای کارخانه فرآوری برای سال آینده نیاز به برق است.

ایمان‌طلب همچنین گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون تعداد پروانه‌های بهره‌برداری سه برابر شده و ذخایر معدنی بیش از ۲۰۰ درصد در استان افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر میزان ذخیره قطعی معدنی استان ۶.۷ میلیارد تن با احتساب زغال‌سنگ، پتاس و تمام مواد معدنی و استخراج اسمی و واقعی نیز سالیانه ۲۰ میلیون تن است.

وی اظهار داشت: بیش از ۶۷۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری با اشتغال ۱۲ هزار نفر در خراسان جنوبی وجود دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد که ۵۰ نوع آن در خراسان جنوبی است و تاکنون بیش از ۶۷۰ پروانه بهره‌برداری معدنی در استان صادر شده است.

وی با اشاره به وجود ۶ معدن طلا با ظرفیت کانسنگ ۳۳ میلیون تُن در استان گفت: بزرگترین معدن طلای استان، معدن شادان خوسف با ظرفیت ۲۷ میلون تُن و عیار ۵۶ صدم گرم در تن است.

رییس هیات مدیره گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی هم در این آیین گفت: پروژه اکتشاف و استحصال طلا از معادن طلای شادان از ۲ سال قبل در خوسف آغاز شد و در طرح آزمایشی آن سه و نیم کیلوگرم طلای ۲۴ عیار استحصال و اولین شمش‌ها امروز رونمایی شد.

جواد فرشباف ماهریان با بیان اینکه کارخانه اصلی استحصال طلا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد افزود: ظرفیت استحصال طلا از این معادن سالانه ۳۰۰ کیلوگرم و حداقل اشتغال مستقیم ۳۰۰ نفر پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: اکنون در مرحله آزمایشی یا پیش تولید هستیم و با رونمایی از شمش طلا در معدن شادان خوسف ثابت کردیم در ۲ سال فعالیت در این معادن، مسیر درستی را انتخاب کرده و از توانمندی‌های منطقه به نحو درست استفاده می‌کنیم.

رییس هیات مدیره گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی گفت: با استفاده از ظرفیت تخصصی منطقه و با تلفیقی که از سراسر کشور داریم، تلاش می‌کنیم معدن نمونه‌ای در منطقه با حفظ همه حفاظت‌ها و حریم‌ها به منصه ظهور برسانیم.

وی عنوان کرد: تا دهه فجر سال ۱۴۰۰ و حتی زودتر از این زمان، همه ظرفیت‌های معادن را نهایی خواهیم کرد و کارخانه استحصال طلا نیز تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه به دنبال تبدیل شدن این منطقه به هاب (مرکز منطقه‌ای) معادن منطقه هستیم گفت: معادنی که صرفه اقتصادی ندارند، می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های معدن طلای شادان، کمک کنند و احیاگر باشند.

این سرمایه‌گذار گفت: استان خراسان جنوبی استعداد و ظرفیت‌های فوق‌العاده قوی معدنی دارد اما چون روی ظرفیت‌ها و منابع کار نشده، محروم مانده است و امیدواریم گوشه‌ای از این فرایند را انجام داده و دین خود را به مردم خوب منطقه ادا کنیم.

وی افزود: با همکاری و حمایت‌های مسوولان و مردم دست به دست هم می‌دهیم تا منطقه را احیا کنیم و این گوشه‌ای از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان خراسان جنوبی است.

فرماندار خوسف هم گفت: این شهرستان علیرغم اینکه نزدیک مرکز استان است اما توجه چندانی به آن نشده است.

محمدعلی آخوندی از شهرستان خوسف به عنوان قطب معدن طلای استان خراسان جنوبی یاد کرد و افزود: با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری که در معدن طلای شادان شده، تغییرات بسیار مشهود است و شرایط به سمت و سویی می‌رود که به اشتغال منطقه کمک خواهد کرد.

وی گفت: با همکاری دستگاه‌های مربوطه تلاش می‌کنیم از سرمایه‌گذارانی که اهلیت کار را دارند، حمایت کنیم در کنار اینکه منافع اقتصادی نیز مهم است.

فرماندار خوسف اظهار داشت: امید است همانطور که مدنظر گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی است این منطقه به هاب معدن تبدیل شود و پشتیبانی برای سایر معادن و سیستم‌های تحقیقاتی و دانشگاهی باشد.

وی افزود: رونمایی از شمش طلای شادان در مرحله آزمایشی نشان می‌دهد این منطقه ظرفیت‌های لازم را برای ایجاد کارخانه استحصال طلا دارد و باید هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد؛ ما نیز قول می‌دهیم در خدمت مجموعه باشیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، فرماندار خوسف، اعضای هیات مدیره شرکت کارند صدر جهان و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی امروز از بخش‌های مختلف مجتمع معدنی طلای شادان خوسف بازدید کردند و روند فعالیت در بلوک‌های مختلف معدنی، پیشرفت و مراحل نصب ماشین آلات همچنین مسائل پیش روی واحد از نزدیک بررسی شد.

ذخیره قطعی این معدن بیش از ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برآورد شده که بیشترین میزان ذخیره در میان معادن طلای استان خراسان جنوبی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار