استاندار هشدار داد:
استاندارخراسان جنوبی گفت: اگر فکر کنیم رنگ شهرهای استان تغییر کرده و شرایط بهتر شده است، باید منتظر خیز مجدد بیماری و شیوع گسترده آن باشیم.
کد خبر: ۹۳۷۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲ 01 February 2021

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، حمید ملانوری استاندارخراسان جنوبی نشست ستاد استانی مدیریت کرونا به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.

ملانوری آفت بزرگ و سم مهلک مدیریت کرونا را عادی‌انگاری دانست و گفت: اگر فکر کنیم رنگ شهرهای استان تغییر کرده و شرایط بهتر شده است، باید منتظر خیز مجدد بیماری و شیوع گسترده آن باشیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: نقطه ضعف ما جایی است که خیالمان از این بیماری ناشناخته راحت شود، همین عامل باعث گسترش دوباره و افزایش آمار فوتی‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی به جامعه گفت: همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک به عنوان بهترین وسیله جلوگیری از ابتلا به بیماری و خودداری از مسافرت به طور جدی، مهمترین راهکارها برای مهار بیماری است.

ملانوری ادامه داد: رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی باعث گرفتار شدن ما در پیک‌های بعدی بیماری، افزایش ابتلاها و در نتیجه اعمال دوباره محدویت‌ها و ضرر و زیان به مشاغل و اصناف خواهد شد.

وی گفت: طبق آمار و اطلاعات ارائه شده هنوز عامل اصلی ابتلا به کرونا، حضور در تجمعات است که در رأس همه عوامل، دورهمی‌های خانوادگی، آرامستان‌ها، بانک‌ها، دفاتر پیشخوان دولت، نانوایی‌ها و دفاتر پلیس+ ۱۰ قرار دارند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در این مدت به این تجربه رسیده‌ایم که هر کجا کنترل‌هایی صورت گرفت و در فعالیت اصناف، ترددها، حضور در مکان‌های شلوغ، محدودیت‌هایی اعمال شد، نتایج مطلوبی حاصل شد.

وی با تاکید بر توجه به مناسبت‌های پیش رو افزود: ایام قبل عید نوروز و خریدهای شب عید، تعطیلات پایان بهمن و عید نوروز، ماه مبارک رمضان، انتخابات و ایام تبلیغات، مناسبت‌هایی هستند که باعث شکل‌گیری تجمعات می‌شوند لذا باید به گونه‌ای مدیریت شوند که خسارتی تحمیلی نشود.

امکانات سفر امسال ارائه نمی‌شود

ملانوری گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا امسال و به جهت شرایط کرونایی، امکاناتی که هر سال برای مسافران نوروزی تامین شده، در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: مهمانسراهای ادارات، مدارس، کمپ‌های اسکان مسافر، مکان‌های نصب چادر در پارک ها و سایر اماکن هیچ کدام برای پذیرایی از مسافران آماده نمی‌شوند و انتظار هم این است که مردم، مسافرت‌ها را لغو کنند تا زنجیره بیماری قطع شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اقدامات صورت گرفته در کشور برای کنترل بیماری گفت: علیرغم پیش بینی‌های صورت گرفته توسط سازمان‌های جهانی درخصوص افزایش مرگ و میرها، ایران تنها کشوری بود که توانست به خوبی شرایط را کنترل کند و آمار ابتلا و فوتی‌ها را کاهش دهد.

وی لطف خدا را عامل مؤثر در این توفیق برشمرد و گفت: اجرای طرح شهید سلیمانی، کنترل ترددهای شبانه و بین شهری، تلاش‌های ایثارگرانه و بی‌وقفه کادر درمان و عملکرد دولت در تامین امکانات و زیرساخت‌های لازم از جمله اقداماتی بود که‌ به مهار بیماری کمک کرد.

ملانوری اظهار داشت: اقدامات دولت سبب شد ما در استان خراسان جنوبی، نگران تامین اکسیژن به عنوان مهمترین نیاز در درمان بیماران نباشیم و در تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده به سمتی برویم که بتوانیم برای صادرات مازاد تولید خود، برنامه‌ریزی کنیم.

وی گفت: همه باید بدانند که کشور جمهوری اسلامی ایران، بهترین مدیریت‌ها را برای کنترل بیماری در سطح جهانی داشته و همین جدیت در تهیه و تولید واکسن نیز وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: دولت برای تامین واکسن مورد قبول، مطمئن و ایمن تلاش می‌کند و امیدواریم تا پایان سال، واکسیناسیون برای اقشار در معرض خطر صورت گیرد.

وی به شرایط استان اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی بود که آمار ابتلای ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفری و فوتی‌های روزانه ۲۰ نفر را تجربه کرد اما با مدیریت خوبی که صورت گرفت، این آمار با کاهش چشمگیری مواجه شد.

ملانوری افزود: از رنج‌آورترین موضوعات طی یک سال گذشته، از دست دادن کارکنان حوزه بهداشت و درمان بود که برای حفظ سلامتی مردم از جان خود گذشتند.

تقدیر نهاد ریاست جمهوری از تلاش‌های استان در مدیریت کرونا

وی گفت: نهاد ریاست جمهوری از تلاش‌های استان در مدیریت کرونا تقدیر کرد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: به پاس قدردانی از زحمات حوزه‌های مختلف در زمینه مدیریت کرونا، گزارشی را به نهاد ریاست جمهوری ارسال کردیم و در این گزارش، عملکرد دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف تشریح شد.

وی ضمن قدردانی از همراهی‌های مردم با مصوبات و تصمیمات ستاد کرونا تصریح کرد: در این گزارش به موضوع اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع رسانه‌ها، همراهی مردم، تبعیت اصناف و بازاریان از مصوبات ستاد در محدودیت فعالیت و سایر موضوعات نیز اشاره شده است.

ملانوری ادامه داد: هدف از این گزارش، ارائه نتیجه مطلوب هم‌افزایی‌ها در مهار بیماری بود که به کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها نیز انجامید.

وی گفت: این گزارش جامع، پاسخ مثبت و تقدیر و تشکر نهاد ریاست جمهوری از عوامل اجرایی، مردم، بازاریان و سایر اقشار و مجموعه‌ها را به همراه داشت.

براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع کرونا در خراسان جنوبی از روز شنبه ۱۱ بهمن، هفت شهرستان این استان در وضعیت آبی (کم خطر) و چهار شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

در حال حاضر شهرستان‌های خوسف، بشرویه، درمیان، سربیشه، نهبندان، سرایان و فردوس آبی رنگ هستند و شهرستان‌های بیرجند، قاینات، طبس و زیرکوه در وضعیت زرد قرار دارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار