مشاور عالی وزیر بهداشت ضمن اشاره به اینکه سلامت همیشه دو دشمن جهالت و تجارت را داشته است، گفت: بحث فنی باید در دانشکده شود. وقتی این بحث‌ها را در اجتماع می‌آورند، می‌خواهند به زور به دیگران بقبولانند که فلان کار را انجام دهید. دیدید که دولت ما را محکوم کردند به اینکه بگوید ۲۰ میلیون می‌خرم حتی برخی از نزدیکان حوزه مدیریتی هم دلالی کردند.
کد خبر: ۹۲۶۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰ 26 December 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، دکتر محمد اسماعیل اکبری در یک برنامه تلویزیونی گفت: واکسن‌سازی با تکنولوژی RNA اولین بار در جهان است و این تکنولوژی بسیار قوی است، ولی شما شاهد هستید یک فرد بیسواد یا مردم عادی درباره واکسن مدرنا و واکسن فایزر صحبت می‌کنند. نباید گول بخوریم. این‌ها تبلیغات تجاری است. سلامت همیشه دو دشمن جهالت و تجارت را داشته است. به چه حسابی این فکر در ذهن مردم ما ایجاد شده که اگر پول بدهیم و واکسن فایزر را بخریم، نجات پیدا می‌کنیم؟ شما می‌دانید که رئیس جمهور‌ها درباره این صحبت می‌کنند. این‌ها بحث‌های فنی نیست.

وی تاکیدکرد: بحث فنی باید در دانشکده شود. وقتی این بحث‌ها را در اجتماع می‌آورند، می‌خواهند به زور به دیگران بقبولانند که فلان کار را انجام دهید. دیدید که دولت ما را محکوم کردند به اینکه بگوید ۲۰ میلیون می‌خرم حتی برخی از نزدیکان حوزه مدیریتی هم دلالی کردند. من این حرف‌ها را دوست ندارم. این‌ها دلالی‌های علمی است که گاهی نادانسته این کار را می‌کنیم که همان جهالت است.

مشاور عالی وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که در حوزه مدیریتی وزارت بهداشت، دلالی علمی صورت می‌گیرد، گفت: حوزه‌های مدیریتی مملکتی. یک برنامه‌ای بود که در شبکه سلامت پخش می‌شد و یک فیلمی پخش کرد که از نظر من رپورتاژ آگهی برای خرید واکسن‌های خارجی بود. واکسن خارجی در چه مرحله‌ای است؟ الان وارد تلقیح عمومی شده است، چون وقتی به فاز انسانی می‌رسیم عده معدودی مثلا ۳۰، ۵۰، ۶۰ نفر می‌آیند. آدم جوان، بی مرض، بدون هیچ مشکلی را از مردم جدا می‌کنیم. یک جایی این تزریقات را انجام می‌دهیم و سه ماه صبر می‌کنیم، چون قانون واکسن اینوری نیست باید چند سال منتظر بمانیم.

وی افزود: قانون این اجازه را داده که زودتر تصمیم‌گیری شود. در سه ماه اگر عارضه نداد، می‌گوییم سالم است. اگر ایمنی ایجاد کرد، می‌گوییم قدرت ایمنی دارد، اما سه ماه است. بعد از آن طبق قانون و با پشتوانه سیاسی، به زور وارد فاز تلقیح بیشتر رفتند که باید چند میلیونی شود و از اقوام مختلف باشد. اینکه شاهد هستید برخی واکسن‌ها در اقوام مثلاً چینی‌ها یا روس ها، اماراتی‌ها یا بحرینی‌ها را تزریق کردند و ترکیه از چین وارد کرده و تزریق می‌کند، عراق را یکی دیگر تزریق می‌کند، برای این است که این برگه‌ها باید جمع شود. این‌ها هنوز جمع نشده که واکسن مورد تائید قرار داد. نمی‌توان سه ماه به سه ماه بیولوژیک به بدن انسان بزنیم و نظام ایمنی‌اش را تحریک کنیم.

اکبری تصریح کرد: در ایران، ما ۱۰۰ سال است که واکسن می‌سازیم. با چه واکسنی به فرزندتان سرخک، سرخچه و دیفتری و کزاز زده اید؟ واکسن ساخت ایران. مردم ما با همان ایمن هستند. سازمان بهداشت جهانی به ما یک ورقه نداد. با این که می‌دانند ما ایمنی کامل داریم. ما الان برگه‌ای از دنیا و سازمان بهداشت جهانی داریم که ما سرخک را کنترل کردیم در حالی که آمریکا و اروپا کنترل نکردند. به ما ورقه تولید نداده‌اند.

وی اضافه کرد: واکسن ما را می‌خریدند و به کشور‌های دیگر می‌دادند، اما ورقه به ما ندادند، هنوز هم این ورقه را نداده اند. الان ورقه به ما داده که بیماری سرخک را کنترل کردیم، اما ورقه تولید را به ما نداده است. در ایران خوشبختانه با این همتی که جوانان کردند چندین نوع واکسن را طراحی کردند. بیشترین پشتوانه آن واکسن صد ساله خود ماست که ویروس ضعیف شده است. به سلامت و ایمنی آن را شک نداشته باشید. الان هم وارد فاز انسانی شده است.

مشاور عالی وزیر بهداشت افزود: سن من بالاست و مبتلا به دیابت و فشار خون هستم بنابراین به من به عنوان نمونه تزریق نمی‌کنند، اما به والله قسم ذره‌ای شک به تزریق واکسن ایرانی ندارم البته منظورم فاز تحقیق یعنی فاز اول است، چون بعداً که همه تزریق می‌کنند. مدیر سلامت باید بداند چه اتفاقی می‌افتد که FDA آمریکا با وجود ۶ مرگ و کلی نوروپاتی محیطی اعلام می‌کند که این‌ها مربوط به واکسن MRNA ما نیست. در حالی که مو را از ماست می‌کشند. آن که می‌گویم از شبکه سلامت شنیدم و تازه من بنیانگذار این شبکه هستم یعنی مانند خانه من می‌ماند، این بود که می‌گفت ما به مردم خود خیلی احترام می‌گذاریم و مردم ما عزیز هستند، باید واکسن وارد کنیم، باید بخریم و باید فلان کنیم.

وی افزود: ممکن است من هم بگویم این واکسن نمی‌رسد و در فلان تاریخ آن واکسن را خریداری کنید. همان کاری که انجام دادیم، در شبکه بین المللی ثبت کردیم و پول دادیم که برای ما بیاورند. ولی این تبلیغات باعث یک فشاری می‌شود که تصمیم‌ها درست گرفته نشود. باید ببینیم مشتری خوبی برای آن واکسن‌ها هستیم یا خیر.

اکبری که در برنامه دستخط صحبت می‌کرد، گفت: من یک دستگاه رادیوتراپی حین عمل دارم. این دستگاه من در بیمارستان شهدای تجریش است و ساخت شرکت زایس آلمان است. صد درصد بهداشتی و درمانی است. بیمار من سرطانی است و رادیوتراپی حین عمل است و پول این دستگاه را نیز پرداخت کرده‌ایم. هر زمان هم ایمیل می‌زنیم نمی‌دانید چقدر از انسانیت و انسان‌گرایی حرف می‌زنند که ما از قانون انسان‌گرایی پیروی می‌کنیم تا مشکلات شما را حل کنیم. این مشخص است کثافت‌کاری آمریکایی است. شکی در این نیست. خیلی روشن است که برخی چیز‌ها به راحتی از امریکا وارد می‌شود، از جنرال الکتریک به اینجا می‌آید، اما ماده اولیه ایکس که می‌توانم اینجا فرمالاسیون کنم و اینجا بسازم برای من نمی‌آید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار