این اثر تاریخی داخل بافت تاریخی شهر بیرجند در خیابان حکیم نزاری است و فرم معماری، مواد و مصالح و تزئینات به کار گرفته شده در آن حکایت از این دارد که اوایل دوره پهلوی ساخته شده است.
کد خبر: ۹۲۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲ 25 December 2020

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، حمید ملانوری امروز با همراهی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، شهردار بیرجند و جمعی از مسوولان به خانه شریف در شهر بیرجند رفت که یکی از بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است.

این اثر تاریخی داخل بافت تاریخی شهر بیرجند در خیابان حکیم نزاری است و فرم معماری، مواد و مصالح و تزئینات به کار گرفته شده در آن حکایت از این دارد که اوایل دوره پهلوی ساخته شده است.

این خانه بیشتر به عمارت شبیه است چراکه از حیاط با فضای سبز، درختان کهنسال، حوض و آب نما برخوردار بوده و مهمتر از همه این که با واقع شدن در نوک تپه مشرف به بافت تاریخی بر همه شهر اشراف دارد.

خانه شریف به دلیل ارزش‌ معماری خاص در سال ۱۳۸۰ با شماره ‎ ۴۵۰۵در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

استاندار خراسان جنوبی با حضور در روستای چهارده بیرجند از بزرگترین اقامتگاه بوم‌گردی استان نیز بازدید کرد.

هدف از این بازدید ملانوری، آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهرستان بیرجند و اطلاع از وضعیت فعالیت بخش خصوصی در این منطقه بود.

روستای چهارده در ارتفاعات باقران و چهار کیلومتری شهر بیرجند واقع شده که به جهت ۱۴ آبشار کوچکی که دارد، یکی از جاذبه‌های گردشی و تفریحی شهرستان بیرجند به شمار می‌رود. نخستین و مرتفع‌ترین این آبشارها هفت متر ارتفاع دارد.

روستای چهارده به ۲ قسمت پایین و بالا تقسیم می‌شود و در این روستا تقریبا همه مردم به کار سبدبافی مشغول هستند.

بزرگترین اقامتگاه بوم‌گردی استان که امروز در روستای چهارده مورد بازدید استاندار قرار گرفت، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات اشتغالزایی احداث شده است.

این واحد بوم‌گردی به مساحت تقریبی سه هزار متر مربع شامل ۲۵ سوئیت، رستوران سفره‌خانه سنتی، مسجد و بازارچه فروش صنایع دستی و سوغات محلی است که زمینه اشتغال بیش از ۳۰ نفر را فراهم کرده است.

استاندار خراسان جنوبی روز جمعه در ادامه بازدیدهایش از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بیرجند به باغ و عمارت اکبریه رفت که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت است.

ملانوری به منظور اطلاع از وضعیت عملکرد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این اثر جهانی، به باغ و عمارت اکبریه رفت.

نحوه رسیدگی به شرایط باغ، چگونگی حفظ و حراست از بناهای تاریخی عمارت و درختان سر به فلک کشیده مسن و موزه‌های فعال این مجموعه از مواردی بود که مورد بازدید قرار گرفت. 

باغ و عمارت اکبریه، یکی باغ‌های زیبای دوره زندیه ایران و از جاذبه‌های گردشگری بیرجند است که کارشناسان تاریخی، شروع ساخت و احداث باغ اکبریه بیرجند را به اواخر دوران زندیه نسبت می‌دهند اما تکمیل مراحل ساخت این باغ در دوران قاجاریه صورت گرفته است.

این باغ تاریخی با حدود ۴۵ هزار متر مریع وسعت در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۲۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و در نشست سی و پنجم یونسکو در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو و به عنوان یکی از ۹ باغ تاریخی ایران به ثبت رسید.

اکنون در باغ اکبریه بیرجند موزه‌های باستان شناسی، مردم شناسی، فرهنگ خراسان، حیات وحش و مشاهیر دایر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار