تابناک ایلام در گفتگو با معاون سیاسی وامنیتی استان بررسی کرد؛
با این حال این روزها رسانه ها وفعالین اجتماعی استان تنها راه ممکن برای قطع زنجیره ابتلا و کاهش مراودات انسانی را در تعطیلی دو هفته ای استان واعمال قرنطینه جستجو می کنند .طرح این موضوع در حالیست که براساس قوانین ومقررات سازمانی ،ستاد کرونای استان بعنوان بخشی از ستاد ملی از اختیارات وتوان لازم برای اجرایی شدن این پیشنهاد کارساز برخوردار نیست.
کد خبر: ۹۱۶۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷ 11 November 2020

تابناک ایلام ::با افزایش آمار مبتلایان کرونا و همچنین مرگ ومیر ناشی از آن دراستان ایلام ،انتظارات از استاندار بعنوان نماینده عالی دولت در راستای اتخاذ تدابیر فوری از جنس اعمال تعطیلات دوهفته ای و قرنطینه استان افزایش یافت. برخی بدون آگاهی از حدود واختیارات استاندار ورییس ستاد کرونای استان بعنوان ذیل مجموعه ستادملی کرونا ،حتی پا را فراتر گذاشته وتمامی تقصیرهای این حوزه را متوجه شخص ایشان نموده اند .

اما واقعیت این است که ستاد کرونای استان ایلام در طول چندماه اخیر، همواره در چارچوب های تعریف شده در راستای اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه بمنظور کاهش آسیب ها ومخاطرات ناشی از شیوع این ویروس پای کار بوده ودر موارد متعدد تا جایی که حدود وثغور قانون به آنان اجازه داده ،پیشنهادات و راهکارهای ارایه شده از سوی رسانه ها ودغدغه مندان را به کار بسته اند.

بر این واقعیت هم نباید چشم بست که برخلاف انتظارات فراتر از توان و واختیار ستاد کرونای استانی و نقشی که آنان می توانند در پیشگیری از انتشار کرونا ایفا نمایند ،این مردم هستند که بدلیل بی توجهی به دستورالعمل ها ،توصیه های بهداشتی و طرح های پیشگیرانه وبه رغم نظاره مرگ دوستان ،نزدیکان وحتی اعضای خانواده حاضر به ترک عادت های مخرب تشدید کننده شیوع این ویروس نیستند .

با این حال این روزها رسانه ها وفعالین اجتماعی استان تنها راه ممکن برای قطع زنجیره ابتلا و کاهش مراودات انسانی را در تعطیلی دو هفته ای استان واعمال قرنطینه جستجو می کنند .طرح این موضوع در حالیست که براساس قوانین ومقررات سازمانی ،ستاد کرونای استان بعنوان بخشی از ستاد ملی از اختیارات وتوان لازم برای اجرایی شدن این پیشنهاد کارساز برخوردار نیست.

دغدغه مندان وهمکاران رسانه ای باید به این نکته اهتمام داشته باشند که ساختار اجرایی کشور به شیوه ایالتی اداره نمی شود که هر ایالت بتواند مجری قانون های منحصر به خود در حوزه های گوناگون باشد . یقینا اعضای ستاد کرونا ودر راس آن استاندار ایلام نیز همانند ما دغدغه سلامت مردم را دارند ،اما به طور قطع معذورات قانونی مانع از تحقق این پیشنهاد همکاران شده است . از اینرو نباید محدودیت هاو معذوریت ها در این حوزه را به پای اهمال ویا بی توجهی ستاد استانی به سلامت مردم نوشت.

در حالی این رسانه و دیگر رسانه های استان با دعوت استاندار ایلام به الگوپذیری از استانهای کردستان ویزد ،تعطیلی دو هفته ای استان را با تبعیت از استانداران این دو استان  خواستار شدند ،که وزارت کشور اخیرا در نامه ای به استانداران استانهای یاد شده ،ضمن تذکر به آنان در خصوص چرایی عدول از مصوبات ستاد ملی کرونا و مقررات موجود در خصوص اعمال محدودیت های اجتماعی ،کان لم یکن نمودن تعطیلات اعمال شده در برخی شهرستان ها را خواستار شده اند .

آیا امکان تعطیلی استان وجود ندارد؟!

تابناک ایلام در گفتگو با معاون سیاسی وامنیتی استاندار ایلام  ابعاد این پیشنهاد و موانع ومحدودیت های پیش رو برای اعمال  تعطیلات پیشنهادی را بررسی کرد. معاون استاندار ایلام  در واکنش به پیشنهاد تعطیلی استان از سوی رسانه ها اظهار کرد: استانداران صرفا مجری دستورات ومقررات ابلاغی از سوی وزارت کشور هستند و عبور خودسرانه از مقررات ومحدودیت های اجتماعی اعلامی ،مغایر با ضوابط سازمانی است .

محمد نوذری با اشاره به پیشنهاد تعطیلی دوهفته ای استان از سوی رسانه ها گفت : شکی نیست که استان از حیث ابتلای به کرونا ومرگ ومیر ناشی از آن در شرایط حادی قرار دارد و همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم با سلامت از این مرحله خطیر عبور نماییم.

وی ادامه داد: ستاد کرونای استانی بعنوان زیر مجموعه ستادملی کرونا تنها در چارچوب مقررات می تواند مصوبات ستاد ملی کرونا در حوزه محدودیت های اجتماعی را اجرا نماید ،از اینرو تعطیل نمودن استان در حیطه اختیارات ستاد کرونای استانی واستاندار ایلام قرار ندارد .

نوذری افزود: استانداری ایلام بعنوان بخشی از ساختار وزارت کشور قایل به اجرای محدودیت ابلاغی از سوی این وزارتخانه بوده و نمی تواند فراتر از مصوبات ستاد ملی کرونا ،محدودیت های اجتماعی را کم یا زیاد نماید .

معاون سیاسی وامنیتی استاندار ایلام در واکنش به اعمال تعطیلات از سوی برخی استانداران یاد آور شد : همانگونه که اشاره شد ،استانداری ها بخشی از سارختار اجرایی کشور بوده وباید در چارچوب مقررات وضوابط سازمانی تصمیم گیری واعمال سیاست نمایند . 

وی تاکید کرد: بنابراین هیچ استانداری نمی تواند به صورت جزیره ای و خارج از ضوابط سازمانی ستادملی کرونا سیاستگذاری نماید .کما اینکه استاندارانی که خارج از مصوبات ستاد ملی مبادرت به اعمال تعطیلی در برخی شهرستان ها نمودند با تذکر وزارت کشور وستاد کلی کرونا روبرو  وتعطیلات اعمالی نیز کان لم یکن اعلام شد .

معاون سیاسی وامنیتی استانداری ایلام با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه مقابله با کرونا تصریح کرد: باید بپذیریم که شرایط جاری استان محصول پاره ای از سهل انگاری ها وبی توجهی بخشی از مردم عزیز استان به دستورالعمل های پیشگیرانه و نادیده گرفتن توصیه های دستگاهها ورسانه ها در خصوص مخاطرات این ویروس است .

وی بیان داشت : برای عبور از این شرایط سخت باید هم مردم و هم رسانه ها دوشادوش هم به میدان آیند تا با همراهی وهم افزایی با دستگاههای مسئول بتوانیم در کوتاه مدت بر این شرایط سخت ونفس گیر فایق آییم .

دکتر نوذری با برشمردن اقدامات انجام گرفته در خصوص قطع زنجیره شیوه کرونا در استان گفت : با پیگیری های استاندار محترم ایلام با جمعیت هلال احمر کشور به زودی دو بیمارستان صحرایی در استان مستقر خواهد شد که این موضوع می تواند به کاهش دغدغه وفشار  وارده بر کادر درمانی استان بیانجامد .

وی ادامه داد : راه اندازی نقاهتگاه بیماران کرونایی در استان و همچنین تامین چندین دستگاه اکسیژن ساز وصدها سیلندر اکسیژن ،تهیه 13دستگاه ونتیلاتور و دیگر تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی از دیگر اقدامات صورت گرفته در استان است که می تواند وضعیت درمان بیماران کرونایی در استان را بهبود بخشد.

محمد نوذری در خصوص محدودیت های اجتماعی اعمال شده در استان گفت : در راستای قطع زنجیره ابتلای به کرونا مبادرت به اجرای محدودیت هایی در شهرستان های با وضعیت سیاه وقرمز شده است . کاهش ساعات اداری بانکها وتعطیلی آنها در روزپایانی هفته ،اعمال محدودیت در فعالیت اصناف وبازاریان ،تعطیلی مشاغل حساس در شهرستانهای سیاه وهمچنین کاهش پنجاه درصدی حضور کارمندان در ادارات وممانعت از حضور افراد دارای بیماری زمینه ای در محل کار، بخشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه اعمال محدودیت هاست که در ادامه می تواند به کاهش ابتلای این ویروس خطرناک بیانجامد.

وی در پایان تاکید کرد: با این همه نقش مردم ورسانه ها در کاهش آمار مبتلایان به کرونا وجلوگیری از مرگ ومیرها نقشی پررنگ است .مردم باید برای عبور از این بحران کمک کنند ،چرا که با وجود تمامی محدودیت های اعمالی اگر مردم رعایت نکنند ،نتیجه مطلوبی کسب نخواهد شد .رسانه های استان تاکنون پای کار بوده اند و در ادامه راه می توانند در این مسیر خطیر یاریگر مسئولین باشند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
بازهم مردم مقصرشدند .
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
خدایا این سران حکومت چه میکشن از دست این مردم ظالم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار