صرفنظر از اثرات و دلهره هایی  که بحران سیاه بر سر مردم استان ایلام گسترانیده شده است ،اهمیت خبری آن به حدی بزرگ بود که حتی رسانه های برون مرزی نظیر بی بی سی ویورو نیوز نیز به آن پرداختند . معنای این روبداد مهم این است که استان ایلام رفته رفته به سمت یک فاجعه انسانی حرکت می کند.
کد خبر: ۹۱۵۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷ 10 November 2020

تابناک ایلام ::روز گذشته آمار ابتلای 535ایلامی به کرونا و فوت 10 نفر از آنان شوک بزرگی به مردم استان وحتی کشور وارد کرد. نکته جالب توجه اینکه این حجم بالا از ابتلا و مرگ ناشی از کرونا آن هم در استان کوچکی همچون ایلام موضوع کم اهمیتی نیست .

صرفنظر از اثرات و دلهره هایی که این بحران سیاه بر سر مردم استان ایلام گسترانیده شده است ،اهمیت خبری آن به حدی بزرگ بود که حتی رسانه های برون مرزی نظیر بی بی سی ویورو نیورز نیز به آن پرداختند . معنای این رویداد مهم این است که استان ایلام رفته رفته به سمت یک فاجعه انسانی حرکت می کند.

استاندار در حاشیه نشست امروز شهرداران وشورای همیاری شهرداری های استان از مرگ 14هم استانی دیگر بر اثر کرونا خبر داده است .خبر نگران کننده ای که آثار ظهور زودهنگام فاجعه انسانی پیش بینی شده در استان ایلام را نمایان کرده است .

به هرحال روشن است استمرار وضعیت فوق ،بی توجهی بخشی از مردم به دستورالعمل ها و توصیه ها و مهمتر از همه نبود انسجام بین دستگاههای مسئول و عدم بومی سازی تصمیمات در راستای تعطیلی کامل استان به عامل مهم پیشروی ویروس کرونا در بین خانواده های ایلامی تبدیل شده است .

برهمین اساس تابه امروز نوک حمله تقصیرها متوجه مردم بوده است ،درست است بخشی از مردم ما کماکان خطرات کرونا را جدی نمی گیرند ،تعدادی که ناقل ویروس هستند ،دانسته یا نادانسته دربین مردم در تردد هستند ،استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی بین افراد هنوز به یک فرهنگ تبدیل نشده است ،تعدادی از مردم حاضر به ترک برخی عادتهای مخرب نیستند ،مراسمات عزا همچنان شلوغ است ،اما نباید کل تقصیرات این حوزه را متوجه مردم کرد .

مسئولین استانی نیز باید بپذیرند در شکل گیری این فاجعه انسانی در استان بی تقصیر نخواهند بود ،در حالی که سیاستهای نادرست سیستم اجرایی کشور هنوز نتوانسته آنچنان باید وشاید دست مدیران استانی را برای اتحاذ تصمیمات انحصاری باز بگذارد ،مسئولین استانی هم نتوانسته اند خود را از حصار بسته تصمیمات کلان خارج نمایند ،نتیجه این شده که اتخاذ تصمیم برای تعطیلی ادارات وبانکها در برزخ این ناهماهنگی گرفتار آید .

بدیهی است در حالیکه ادارات نزدیک به 30 درصد از آلودگی های کرونایی استان را تشکیل داده اند ،این موضوع می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم انتشار و جابجایی ویروس در بین جامعه در شکل گیری این وضعیت نامطلوب و ترسناک در استان نقش آفرینی کند ،بنابراین تصمیم ناقص فعالیت ادارات با 50درصد ظرفیت ،نمی تواند راهکار منطقی برای قطع زنجیره ابتلای به کرونا به حساب آید.

در حالیکه استاندار ایلام همین امروز از درون جلسه با شهرداران استان بر ممنوع بودن برگزاری جلسات وهمایش ها تاکید می ورزند !همین یک قلم پارادوکس برای اثبات کم اهمیت بودن مصوبات ستاد کرونای استانی کفایت می کند . وقتی تصمیمات ستاد کرونا حتی برای خود تصمیم گیران قابلیت اجرایی نداشته باشد ،چه انتظاری از دیگران می رود ؟!رطب خرده  منع رطب کی کند؟ !

امروز اگر مسئولین استانی بتوانند با یک تصمیم قاطع مقوله قرنطینه استان وتعطیلی دو هفته ای ادارات وسازمانهارا کلید بزنند شاید بتوان به کنترل نسبی این بحران امیدوار بود ،اما واگذار کردن این مهم به مقامات مافوق که هرگز تصمیماتشان در راستای صیانت از جان مردم نبوده است ،قطعا استان را به فاجعه انسانی پیش گفته شده سوق خواهد داد ،آنوقت عاملین این فاجعه گریزی از محاکمه نخواهند داشت .

بی شک چنانچه مسئولین استان دو هفته قبل به توصیه های رسانه مبنی بر تعطیل نمودن استان اهتمام می ورزیدند ،امروز این حجم از پیشروی کرونا و افزایش مرگ ومیرهای ناشی از آن را شاهد نبودیم .تابناک ایلام در دهم آبانماه این پیشنهاد را به مسئولین استان ارایه داد اما بدان عمل نشد !

اینجا بخوانید

استان را تعطیل کنید/ درمقابل جان مردم مسئولید

 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
بایدادارات دوهفته تعطیل بشن وبرای مردم منع آمدوشدبرقراربشه ومنع خروج ماشینها ازمنازل وهرخیابان ازدوطرف توسط افرادمعتمدهمون جاکنترل بشه ازنظررفت وآمدفقط برای خریدیک نفراجازه خروج اونم روزی یکبارداشته باشه وفقط فروشگاههای موادغذایی ونانوایی هابانظارت بازباشن راهش فقط همینه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار