کد خبر: ۸۴۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ 10 May 2020

مدیرگروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از انجام پژوهش‌های کاربردی روی این گیاه ارزشمند توسط محققین جهاد دانشگاهی استان خبر داد.

مهدی ابراهیمی، امروز یکشنبه 21 اردیبهشت، در جمع خبرنگاران، گفت: گل محمدی یکی از انواع گل رز است که گل‌های صورتی بسیاری معطری تولید می‌کند و از گل‌های آن برای تولید گلاب و اسانس استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از جمله مهمترین خواص دارویی گلبرگ‌های گل محمدی می‌توان به خاصیت ضد افسردگی آن اشاره کرد افزود: این گیاه همچنین سبب تقویت قلب، کاهش التهاب و تاحدودی تسکین درد نیز می شود.

مدیرگروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: از پودر گلبرگ گل محمدی می‌توان به عنوان ملین و مصلح نیز استفاده کرد.

ابراهیمی ادامه داد: یکی از مهمترین کاربردهای اسانس گل محمدی تولید عطر و ادکلن های بسیار با کیفیت و گران قیمت در این صنعت است که در سراسر جهان نیز طرفدارانی بسیاری دارد، به علاوه استفاده از اسانس گل محمدی در صنایع آرایشی، بهداشتی، غذایی و دارویی را باید به سایر کاربردهای آن اضافه کرد.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: کشور ایران یکی از کشورهای تولید کننده گل محمدی در جهان است و برخی از محققین ایران را منشا اولیه این گیاه می‌دانند، مقاومت این گیاه دارویی ارزشمند به بسیاری از تنش های محیطی زنده و غیر زنده آنرا به گیاهی مناسب برای اقلیم خراسان جنوبی تبدیل کرده است، به ویژه که شرایط آب و هوایی استان برای تجمع حداکثر اسانس در زمان گلدهی آن در اردیبهشت ماه نیز مناسب است.

ابراهیمی اظهارکرد: خراسان جنوبی تنها حدود یک درصد از کل تولید گل محمدی در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: کاشت گل محمدی بعنوان یکی از گیاهان استراتژیک استان در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از سال گذشته در یک هکتار آغاز شده و پیش بینی می‌شود برداشت گل از درختچه‌های یکساله این گیاه تا پایان اردیبهشت ماه ادامه یابد.

مدیرگروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: انجام پژوهش‌های کاربردی روی این گیاه ارزشمند توسط محققین گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از جمله مهمترین اهداف کاشت آن در دهکده گیاهان دارویی است.

ابراهیمی یادآور شد: عرضه گل محمدی و فرآورده‌های آن توسط مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در سایت بیرناب با هدف حمایت از تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان گل محمدی از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی استان برای تقویت زنجیره ارزش این محصول و خلق ثروت از مزیت‌های منطقه است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار