۲۳ سال از وقوع زلزله قاینات در خراسان جنوبی می‌گذرد و در طول این مدت با همت مسئولان مربوطه زیرساخت‌های لازم فراهم و لبخند رضایت بر لبان مردم نشانده شده است.
کد خبر: ۸۴۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶ 09 May 2020

زمین لرزهٔ قاین سومین زمین لرزه‌ای بود که در ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ با ۷.۳ ریشتر در ایران رخ داد و خساراتی عظیم بر جای گذاشت. براثر این زمین لرزه منطقهٔ بیرجند–قائن ویران شد، چراکه یک هزار ۵۶۷ نفر کشته، بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر مجروح و ۵۰ هزار نفر آواره شدند.

همچنین براثر وقوع این زمین لرزه ۱۵ هزار واحد مسکونی تخریب یا آسیب دید، در حالی که سازمان زمین‌شناسی آمریکا زمین‌لرزهٔ قائن را مرگ بارترین زمین لرزه سال ۱۹۹۷ توصیف کرد.

این زمین لرزه پس لرزه‌های فراوانی داشت که این پس‌لرزه‌ها بر شدت خرابی‌ها افزود و بسیاری از بازماندگان را مجبور به ترک منطقه کرد، بعد‌ها مشخص شدکه زمین‌لرزه بر اثر گسیختگی در امتداد گسلی که در زیر خط مرزی ایران–افغانستان واقع بود، ایجاد شده‌است.

در نهایت این زمین لرزه خسارات فراوانی به زیرساخت‌های این منطقه وارد کرد و میزان خسارت‌ها ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شد و میزان تخریب‌ها در اطراف و مرکز زمین‌لرزه تقریباً ۱۰۰ درصد اعلام شد که عمدتاً ناشی از شیوهٔ ناصحیح ساخت و ساز در مناطق روستایی بود.

در این زمینه دهستان زیرکوه با ۴۶ روستا ۱۰۰ درصد آسیب دیده که روستا‌های آردکول، شوشک محمدآباد زیرکوه، تاجکوه، پیشبر، دارجعلیا و سفلی گمنج، نزومند، اسفرق، بقرایی، بشیران، کازکان، دزگ، حسین آباد، مهرک مناوند بیش از سایر روستا‌ها تلفات داشتند.

در دهستان شاسکوه ۱۷ روستا به تفاوت ۷۵ درصد تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند و از نظر تلفات روستا‌های آبیز، اسفاد، فندخت، بهناباد و بیدخت بیش از سایر روستا‌ها آسیب دیدند.

شهر اسفدن ۷۰ درصد آسیب دید و در دهستان زهان ۳۷ روستا به تفاوت ۶۰ درصد تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند، زهان و پایهان تلفات زیادی داشتند و در دهستان پترگان ۱۱ روستا به ترتیب از ۵۰ درصد تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند و روستای تیغاب ۲ نفر کشته داشت.

همچنین منطقه درمیان بیرجند، روستا‌های تخته جان، سهراب، خونیک، گیت، اشک، گزیک، درخش، آسیابان، گلویج، دره چرم، آبگرم، آوازه، زیلان، زیرک، نصرالدین بشدت آسیب دیدند.

در حال حاضر ۲۳ سال از وقوع این زلزله مرگ بار که خسارات بسیاری در حوزه زیرساخت‌ها بر نقاط مختلف استان وارد کرده است می‌گذرد، باید ببینیم طی این مدت چند درصد این خسارات برطرف شده است و آیا زیرساخت‌های لازم برای مردم این مناطق فراهم شده است.

دهیار سابق شهر آبیز نیز  اظهار داشت: در زلزله سال ۷۶ خانه‌های کلنگی شهر آبیز صدر درصد تخریب شد و شهرک نیز به صورت ۳۰ درصد تخریب شد.

 عبدالله زاده بیان کرد: پس از زلزله، بنیاد مسکن شهرک جدیدی را احداث کرد و تمام زیرساخت‌ها فراهم شد. وی افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵ شهرستان آبیز ۲ هزار و ۷۱۶ نفر و ۸۳۰ خانوار جمعیت دارد.

دهیار سابق شهر آبیز همچنین تمام زیرساخت‌های لازم اعم از جاده آسفالته، برق، گاز و آب فراهم شده است یادآور شد: متأسفانه در شهرک جدیدی که ساخته شد به دلیل پراکندگی زیرساخت‌ها فراهم نیست و مردم در شهرک قدیم زندگی می‌کنند.

عبدالله زاده اظهار داشت: از سال ۸۵ به بعد به دلیل پراکنده بودن شهرک ۲۰۰ خانوار در شهرک جدید ساکن شدند، آب و برق در این شهرک وجود دارد، اما مردم از نبود تلفن گلایه دارند.

۲۳ سال از زلزله ۷.۳ ریشتری قاینات می‌گذرد / آیا هنوز مردم منطقه با تراژدی زلزله به خواب می‌روند؟

مدیر بنیاد مسکن شهرستان زیرکوه  گفت: در بیستم اردیبهشت ماه سال ۷۶ ساعت ۱۲:۳۰ زلزله مهیبی با ۷.۳ ریشتر قسمتی از خراسان بزرگ و حتی بخشی از کشور افغانستان را لرزاند.

 فرخی با بیان اینکه این زلزله در سال میلادی آن زمان بزرگترین زلزله‌ای بود که به وقوع پیوست افزود: در این راستا این زلزله یک هزار و ۵۶۷ نفر کشته و ۲ هزار و ۳۰۰ نفر مجروح برجای گذاشت و ۱۵ هزار واحد مسکونی نیز بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

او با بیان اینکه در آن زمان شهرستان زیرکوه بخشی از شهر قاینات بود بیان کرد: این زلزله شهرستان زیرکوه را نیز در بر گرفت و خساراتی را به این منطقه وارد کرد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان زیرکوه با بیان اینکه در این راستا امر بازسازی بلافاصله آغاز شد گفت: همچنین استان‌های معین خراسان جنوبی که استان فارس و برخی شهر‌های خراسان بودند وارد عمل شدند و ستاد بازسازی اجرا و امر بازسازی با سرعت بالایی آغاز شد.

فرخی با اشاره به اینکه پس از وقوع زلزله برخی روستا‌ها جابه‌جا و در برخی دیگر در جاسازی انجام شد خاطرنشان کرد: همچنین پس از اینکه ساخت و ساز آغاز و مردم اسکان داده شدند بافت‌ها و مساکن تولید شده نیازمند زیرساخت‌ها و خدمات رفاهی اعم از آب، برق، گاز، راه و مساجد و مدارس بود که این امکانات نیز فراهم شد.

او با بیان اینکه کانون زلزله سال ۷۶ روستای اردکول که در ۱۰ کیلومتری جنوب مرکز شهرستان واقع است بود یادآور شد: همچنین کانون توجهات بیشتر بخش زیرکوه بود که در این راستا کمک‌های مردمی و کمک‌های سازمان‌های امدادی بیشتر به سمت شهرستان زیرکوه سوق داده می‌شد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان زیرکوه گفت: بعد از گذشت ۲۳ سال زمانی که به روستا‌ها مراجعه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که روستا‌ها نوسازی و بافت قدیمی سر و سامان داده شده است و اقدامات موثری صورت گرفته است.

فرخی با اشاره به اینکه شدت این زلزله سبب شد که برخی از روستا‌ها جابه‌جا شدند، زیرا به لحاظ بافت امکان درجاسازی وجود نداشت افزود: در این راستا بازسازی‌های انجام شده خدمات را دریافت کردند.

او با اشاره به ورود آستان قدس رضوی در بحث تامین زیرساخت‌ها خاطرنشان کرد: همچنین آستان قدس رضوی نیز در بحث تامین زیرساخت‌ها ورود پیدا کرد و ساخت مساجد و مدارس اغلب روستا‌ها را برعهده گرفت.

مدیربنیاد مسکن شهرستان زیرکوه با تاکید بر اینکه تمام مساکنی که بر اثر زلزله تخریب شدند ساخت و ساز شدند گفت: در زلزله سال ۷۶ در حوزه قاینات قدیم بالغ بر ۱۲ هزار واحد ساخته شد که این تعداد در سطح شهرستان قاینات، زیرکوه و بیرجند پراکنده است.

فرخی با اشاره به اجرای طرح بهسازی و بازسازی مساکن روستایی از سال ۸۴ بیان کرد: در این راستا از سال ۸۴ تاکنون تحول بزرگی در ساخت مسکن روستایی ایجاد شد چراکه این طرح، طرح بسیار خوبی بوده است.

او افزود: از سال ۸۴ تا سال ۹۷ در سطح شهرستان زیرکوه به بالغ بر ۳ هزار و ۱۰۰ واحد، تسهیلات ساخت مسکن در قالب طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی پرداخت شده که این مهم جهش بسیار خوبی در بحث خانه دار شدن خانواده‌های جدید بود و هم افرادی که واحد خوبی نداشتند توانستند واحد خود را بازسازی کنند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان زیرکوه با اشاره به سفر دکتر نوبخت به خراسان جنوبی و احداث ۱۰ هزار واحد مسکن محرومین در استان گفت: در این راستا از ۵ هزار واحد مربوط به بنیاد مسکن سهم شهرستان زیرکوه در ابتدا ۳۵۰ واحد بود که با توجه به درخواست‌های مکرر، ۵۵ مورد دیگر اضافه شد.

فرخی اظهار داشت: ساخت این ۴۰۵ واحد در سال ۹۸ آغاز شده است و تاکنون شروع عملیات اجرایی همه واحد‌ها انجام شده است و ۳۸۰ واحد به بهره برداری رسیده است و مابقی نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

او افزود: در قالب این طرح به هر یک از این ۴۰۵ واحد ۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ درصد و ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار