در پی شیوع کرونا، مراکز درمانی کشور بیش از هر زمان دیگر به خون و اهدای خون نیاز دارد و کاهش مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون باعث خواهد شد بحرانی علاوه بر بحران کرونا در کشور ایجاد شود.
کد خبر: ۸۴۳۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳ 29 April 2020

بیش از دو ماه است که ویروس منحوس کرونا بر کشور سایه افکنده و باعث مشکلات زیادی شده است. یکی از مهمترین مشکلات در این راستا کاهش اهدای خون در کشور است چرا که برخی از اهداکنندگان خون از ترس اینکه به کرونا مبتلا شوند، از اهدای خون امتناع می‌کنند.

اهداکنندگان خون بدون هیچ چشم‌داشتی قطره قطره زندگی را به نیازمندان اهدا می‌کنند تا هم کاری خیر کرده باشند و هم سلامت خود را تضمین کنند چرا که با اهدای هر واحد خون جان 3 نفر از مرگ حتمی نجات می‌یابد.

اهدای خون، اهدای زندگی و شادی به چند خانواده است و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند هرگز به دریافت خون یا فرآورده‌های خونی نیاز پیدا نمی‌کند پس باید به فکر ترویج فرهنگ اهدای خون در جامعه باشیم و این حرکت را ابتدا از خود شروع کنیم چرا که در این اوضاع و احوال کرونایی استقبال مردم برای اهدای خون کمتر شده است.

محمدرضا عاملی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به حال‌وهوای اهدای خون در این روزها اظهار داشت: خوشبختانه در وضعیت ذخیره خون در استان وضعیتمان حاد نیست اما تعداد مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون در استان نسبت به مدت مشابه کاهش دارد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی در این باره با تاکید بر اینکه مردم یقین داشته باشند پایگاه‌های انتقال خون تمامی استانداردهای جهانی را دارا است اظهار داشت: بهره‌گیری از وسایل یکبار مصرف و بهداشتی در زمان اهدای خون در دستور کار است.

وی با بیان اینکه تامین خون بیماران اورژانسی و مصرف‌کنندگان مستمر در اولویت است گفت: مردم می‌توانند در مراکز اهدای خون بیرجند و طبس بعد از افطار از ساعت 20:15 تا 23:45 با مراجعه به این مراکز اهدای خون داشته باشند.

عاملی ادامه داد: یک ساعت بر اهدای خون در لیالی قدر افزوده می‌شود که زمان دقیق آن مجدد اعلام خواهد شد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در فروردین ماه، یک هزار و 969 نفر به مراکز اهدای خون مراجعه داشتند افزود: از این تعداد یک هزار و 569 نفر موفق به اهدای خون شده‌اند. 

وی تاکید کرد: در ایام ماه مبارک رمضان به دلیل روزه آمار کشوری اهدای خون کاهش می‌یابد که در این راستا در این مدت ذخایر خونی استان دچار تهدید می‌شود.

عاملی ادامه داد: هر چند بنا بر توصیه پزشکان جز در موارد ضروری نباید از خانه خارج شد ولی اهدا خون یک امر ضروری است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیماران تالاسمی، دیالیزی، هموفیلی، سرطانی، سوانح و زنان و زایمان را از گروه‌های دریافت کننده خون دانست و بیان کرد: برخی از بیماران خاص از گروه‌های ثبات دریافت کننده خون هستند که به همت مردم نباید ذخایر خونی استان در این ایام کم شود.

عاملی تصریح کرد: اهدای خون توسط آقایان 4 درصد افزایش و توسط بانوان 133 درصد افزایش در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

وی بیشترین نیاز خونی را در گروه منفی دانست و خاطرنشان کرد: بانوان نیز می‌توانند مانند آقایان اهدا کننده مستمر خون باشند. 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به شرایط اهدای پلاکت خون بیان کرد: هر فرد در طول سال می‌تواند 24 بار اهدای پلاکت داشته باشد.

عاملی با بیان اینکه برای اهدای پلاکت باید دو ماه از اهدای خون گذشته باشد یادآور شد: فرد اهداکننده پلاکت می‌تواند سه روز بعد، اهدای خون داشته باشد.

انتهای پیام/253/ش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار