مدیر کل محیط زیست استان مرکزی خبرداد:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از اختصاص هشت میلیارد ریال اعتبار در سالجاری برای ترمیم آسیب‌ها و بهبود مدیریت تالاب میقان اراک خبر داد.
کد خبر: ۸۱۸۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳ 27 January 2020

به گزارش تابناک مرکزی ، رضا میرزایی به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها در جمع خبرنگاران با بیان اینکه افزایش جذب اعتبارات برای تالاب میقان از محل منابع ملی در دستور کار است افزود: این رقم تا پایان سال هم بیشتر می شود.
وی با بیان اینکه در زمینه مدیریت جامع تالاب میقان اراک، تفاهم‌نامه‌ای با مدیران دستگاه‌های اجرایی امضا و کمیته‌های تخصصی و کارشناسی آن مشخص شده است یاد آورشد: ایجاد سیستم پایش آنلاین در تالاب میقان اراک در دستور کار قرار دارد.
میرزایی از خریداری یک دستگاه هلی‌شات در سالجاری برای سرشماری پرندگان این منطقه خبرداد وگفت: امسال تلفاتی ناشی از بیماری پرندگان در تالاب میقان اراک گزارش نشده و مهاجرت معکوس پرندگان از این زیستگاه‌ طبیعی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه برای کنترل ریزگردهای تالاب میقان اراک اقدام‌های مطلوبی انجام شده است افزود: حجم آبگیری حوضچه‌های این تالاب در بهار امسال به ۱۱۰ میلیون متر مکعب رسید که از تراز ۴۰ سال اخیر عبور کرده است.
میرزایی برگرداندن باطله‌های شرکت املاح به چاله‌های ایجاد شده در تالاب میقان اراک را اقدامی مثبت دانست وگفت: این مهم از طریق پمپاژ انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه مبحث گردشگری تالاب اهمیت ویژه‌ دارد اما، محیط زیست با هر نوع طرح که تنها مباحث درآمدی در آن دیده شود مخالف است یاد آورشد: اجرای هر طرح در این زمینه باید همخوانی لازم را با چارچوب‌های زیست محیطی داشته باشد.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه ۲ طرح در زمینه ی افزایش دانش مردم بومی حاشیه تالاب میقان اراک در سال جاری انجام شده که با نتایج خوبی همراه بوده است افزود: پاسگاه محیط‌بانی تالاب میقان از سال ۹۳ ایجاد اما هنوز فعال نیست و امید می رود به زودی افتتاح شود.
وی با بیان اینکه وجود حشرات در تالاب میقان اراک به‌عنوان یک تغذیه برای پرندگان است اما مشکلاتی را برای اهالی حاشیه تالاب ایجاد کرده بود ادامه داد: یکی از علل آتش‌سوزی در سال ۹۶ وجود این حشرات بود اما برای مقابله با حشرات باید راهکار علمی به‌کار گرفت، آتش زدن راهکار مناسبی نیست و طرح مطالعاتی در این زمینه پیگیری شده و نتایج آن تا پایان سال جاری مشخص و اعلام می‌شود.
میرزایی با بیان اینکه زریوار آخرین تالابی است که به کنوانسیون رامسر پیوسته و برای قرار گرفتن تالاب میقان در فهرست این کنوانسیون باید به موارد مورد نیاز دست پیدا کرد گفت: تالاب‌هایی که نتوانند الزامات کنوانسیون را حفظ کنند از فهرست مذکور خارج می‌شوند.
وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اجرای طرح توسعه شرکت املاح معدنی ایران در تالاب میقان مخالفت کرده است افزود: نامه آن به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام و این موضوع از دستور کار خارج شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در باره بوی نامطبوع منتشر شده در فضای کلان‌شهر اراک گفت: این بو به واسطه فعالیت صنایع مستقر در شازند است که به‌دلیل سردی هوا و ماندگاری آلاینده‌ها در سطح شهر و ورزش باد به سمت اراک رسیده و شب گذشته به مشام می‌رسید اما از صبح امروز میزان آن کاهش یافته است.
وی یاد آور شد: نیروگاه شازند ۷۲ مشعل دارد، سوخت مصرفی ۱۰ مشعل این نیروگاه شامگاه گذشته مازوت بود که این میزان حداقل استفاده این صنعت از سوخت بوده است.
وی با اشاره به وضعیت هوای استان در روزهای آینده گفت: بنابر پیش بینی هواشناسی تا روز سه شنبه شاهد انباشت آلاینده ها و سکون نسبی هوا هستیم، که این مسئله از روز گذشته آغاز شده و پارامتر های آلایندگی را افزایش داده است.
میرزایی با بیان اینکه انتشار آلاینده ها در همه فصول سال برابر است، افزود: واحد های صنعتی و خودروها به یک میزان در تمام سال آلودگی تولید می کنند ولی در فصل های گرم سال آلودگی به سمت سطوح بالا صعود کرده و پراکنده می شود و اثر آن کمتر نمایان می شود ، اما در فصل های سرد سال به دلیل وارونگی دما آلودگی روی سطح شهر می ماند و باعث افزایش غلظت آلایندگی می شود.
مدیر کل محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه آلودگی خودروها با سوخت LPG برابر با آلودگی خودروهای دیزلی است گفت: استفاده از این گاز به عنوان سوخت خودروها که امروزه بعضا به صورت غیرمجاز هم مصرف می شود با توجه به وجود گوگرد در آن، باعث انتشار دی اکسید گوگرد می شود. در واقع هر خودرویی که گاز مایع LPG مصرف می کند مانند خودرویی دیزلی آلودگی تولید می کند که اثر نامطلوبی بر کیفیت هوای شهر می گذارد.
وی با اشاره به تعداد روزهای آلوده شهر اراک گفت: در کلانشهر اراک از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز، ۴۱ روز آلوده را تجربه کرده ایم که نسبت به میزان مشابه سال گذشته که ۴۵ روز بوده، ۴ روز کمتر شده است.
وی با بیان اینکه محیط زیست واحد های آلاینده را بررسی می کند اظهارداشت: این اداره کل در صورت لزوم نسبت به کنترل فعالیت آن ها اقدام می کند.
میرزایی افزود: براساس پیش بینی هواشناسی از فردا عصر ناپایداری ها در سطح استان آغاز می شود و باعث کاهش میزان غلظت آلاینده ها در شهر های صنعتی می شود.

وی با بیان اینکه پالایشگاه و نیروگاه شازند در سال های اخیر اقدامات زیست محیطی خوبی در زمینه پسماند و پساب انجام داده اند گفت: حتی گودگرد استحصالی پالایشگاه از ۵۰ تن به ۴۰۰ تا ۷۰۰ تن رسیده و بوسیله خطوط ریلی حمل می شود.
میرزایی با بیان اینکه در فصل سرد سال امکان اورهال وجود ندارد افزود: اگر اورهال انجام می شد قطعا آلودگی ها به کمترین میزان ممکن می رسید.
وی گفت: هم اینک براساس اعلام مرکز کنترل و پایش کیفیت هوای اراک شاخص آلودگی هوا در این شهر ۱۲۲ و حاکی از ناسالم بودن هوا برای گروه های حساس است و میانگین شاخص آلودگی هوای امروز اراک ۱۴۰ گزارش شده است.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی افزود: در ساعت ۱۲ امروز شاخص کیفیت هوا در ایستگاه شریعتی ۱۴۶ و در ایستگاه استانداری ۱۲۰ ثبت شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار