رئیس اداره حفاظت از محیط زیست گرمسار بابیان اینکه سال‌ها است که یوزپلنگی در این منطقه مشاهده نشده است، گفت: خشک‌سالی و تهدیدهای زیست‌محیطی عامل مهاجرت این گونه نادر بوده است.
کد خبر: ۸۰۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱ 11 December 2019

خشک‌سالی و تهدیدهای زیست‌محیطی عامل مهاجرت یوزپلنگ‌ها از گرمسار

به گزارش تابناک سمنان: مجتبی قندالی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه گستره خانگی یوزپلنگ گسترده است و یک یوزپلنگ می‌تواند در محدوده ۲۵ کیلومتر در طول یک روز حرکت کند، اظهار داشت: در سال‌های گذشته یوزپلنگ در منطقه گرمسار حضور داشت اما باوجود خشک‌سالی‌های اخیر و تهدیدهای زیست‌محیطی یوزها از منطقه مهاجرت کردند.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها است یوزپلنگی در محدوده گرمسار مشاهده نشده است، افزود: کریدورهای حیات‌وحش را نمی‌توان مسدود کرد و گونه‌های جانوری مانند یوزپلنگ با توجه به شرایط حیاتی موردنیاز از این کریدور حرکت کرده و به سمت چاه شیرین سمنان مهاجرت کردند.

برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه محیط‌بانان

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست گرمسار بایادآوری اینکه چاه شیرین در جنوب شهر سمنان و یکی از مناطق شکارممنوع و حفاظت‌شده است، گفت: تاکنون سه مورد مشاهده یوزپلنگ در این منطقه گزارش‌شده است.

قندالی از برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه محیط‌بانان نیز خبر داد و گفت: این دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلفی ازجمله مدیریت حیات‌وحش، کار با جی‌پی‌اس و شیوه مقابله با گونه‌های جانوری به‌ویژه یوزپلنگ برگزار می‌شود.

وی افزود: آموزش‌های ویژه تخصصی در حوزه زنده‌گیری حیات‌وحش، نشان‌گذاری جانوران، بیهوشی و سرشماری حیات‌وحش نیز از دیگر سرفصل‌های آموزشی است که در این دوره‌ها ساماندهی می‌شود.

احتمال بسیار ضعیف حضور یوزپلنگ در محدوده گرمسار

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست گرمسار بابیان اینکه در دو سال اخیر وضعیت بارندگی و پوشش گیاهی در منطقه بهبودیافته است، تصریح کرد: این امر توانسته بخش زیادی از مهاجرت گونه‌های جانوری را جلوگیری کند.

قندالی با اشاره به مشاهده رد پای یک جانور گوشت‌خوار در حوزه شهرستان گرمسار بیان کرد: یوزپلنگ به سمت مناطق دشتی حرکت می‌کند و این‌گونه جانوری بی‌نهایت موجودات حساسی هستند و از صدا فرار می‌کنند بنابراین احتمال اینکه این رد پا متعلق به یوزپلنگ باشد بسیار پایین است.

وی با تأکید بر اینکه سال‌ها است که یوزپلنگی در این حوزه مشاهده نشده است، گفت: این در حالی است که شرایط لازم برای حضور یوزپلنگ در پارک ملی کویر گرمسار فراهم‌شده است.

فعالیت ۲۸ واحد صنعتی آلاینده در گرمسار

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست گرمسار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود ۲۸ واحد صنعتی آلاینده در این شهرستان بیان کرد: جلوگیری از ورود صنایع آلاینده جدید ازجمله سیاست‌ها و رویکردهای مهم این اداره محسوب می‌شود.

قندالی صنایع ریخته‌گری، ذوب و بازیافت روغن و ایزوگام را ازجمله صنایع آلاینده دانست و گفت: صنایع باید با حداقل آلودگی فعالیت داشته باشند و لذا توسعه این واحدها در دستور کار قرار دارد.

وی بابیان اینکه گرمسار به‌شدت درگیر چالش کم‌آبی است، تصریح کرد: جلوگیری از فعالیت صنایع آب‌بر نیز از دیگر سیاست‌های جدی این سازمان برای حفاظت از محیط زیست منطقه محسوب می‌شود.

هوای گرمسار پاک است

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست گرمسار بابیان اینکه برخی صنایع آلاینده که از گذشته در این منطقه فعالیت می‌کنند تحت کنترل و پایش شبانه‌روزی حفاظت از محیط زیست قرار دارند، یادآور شد: سامانه پاسخگویی ۲۴ ساعته در این سازمان فعال است و در حوزه آلودگی آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.

قندالی با تأکید بر اینکه اقدامات لازم برای کاهش میزان آلایندگی صنایع آلاینده فعال در این شهرستان در دستور کار است، اضافه کرد: اصلاح فرآیند تولید و مدیریت امحای پسماندهای آلاینده صنعتی در این راستا به جد پیگیری و در صورت مشاهده تخلف با واحدهای صنعتی به‌شدت برخورد می‌شود.

وی همچنین گفت: در حال حاضر با توجه به پایش‌های این سازمان، وضعیت آلودگی هوا در گرمسار به حداقل رسیده و در روزهای گذشته نیز با توجه به وقوع پدیده وارونگی هوا و وزش باد از غرب به شرق منجر به انتقال آلودگی از تهران به گرمسار شد که این امر به‌سرعت رفع و اکنون هوای گرمسار پاک است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار