مدیرکل دامپزشکی استان ایلام؛
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: ارزش سرمایه دامی استان ایلام شامل دام، تأسیسات و تجهیزات، بیش از سه هزار میلیارد تومان بوده و سالیانه بیش از ۱۷۰ هزار تن انواع فرآورده‌های خام دامی به ارزش حدود دو هزار میلیارد تومان در استان تولید می‌شود.
کد خبر: ۷۸۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴ 08 October 2019
به گزارش تابناک ایلام؛ وهاب پیرانی در بازدید میدانی جمعی از اصحاب رسانه این استان، اظهار داشت:  وظیفه دامپزشکی حفظ و حراست از این سرمایه دامی، تأمین بهداشت دام، کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و تأمین بهداشت فرآورده‌های خام دامی و در نهایت تأمین سلامت و امنیت غذایی جامعه است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام یادآور شد: برابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، از میان ۱۷۰۹ عامل بیماری‌زا و عفونی برای انسان که تاکنون شناخته‌شده است، ۸۳۲ عامل بین انسان و دام مشترک بوده و از طریق دام بیمار یا مصرف فرآورده‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود و همچنین بیش از ۹۰ درصد آلودگی‌های انگلی در انسان منشاء دامی داشته و بیش از ۶۰ درصد بیماری‌های نوپدید و بازپدید نیز مشترک بین انسان و دام بوده و از دام به انسان سرایت پیدا می‌کنند.
 
"وهاب پیرانی" با اشاره به اینکه در استان ایلام سالیانه بین ۵/۶ تا ۷ میلیون نوبت سردام بر علیه انواع بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به‌صورت رایگان واکسینه می‌شود، گفت: ارزش ریالی نهاده‌های رایگان مصرفی در استان شامل واکسن‌ها و فرآورده‌های بیولوژیک اختصاص‌یافته برای مایه‌کوبی و تست‌های تشخیصی دام و طیور و آبزیان در طول یک سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: فعالیت‌های دامپزشکی بسیار گسترده بوده و این اداره کل با تکیه بر شبکه گسترده واحد‌های فنی واداری در اقصی نقاط استان شامل ۲۰ واحد فنی و اداری و بهره‌مندی از نیروی متخصص و متبحر و امکانات و تجهیزات مدرن و روز دنیا و با دارا بودن یکی از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های سطح کشور و با اجرای برنامه‌های کنترلی، پیشگیرانه، مبارزه و پایش و مراقبت از بیماری‌های دام طیور، آبزیان، انجام اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای در خصوص دام و فرآورده‌ای خام دامی، نقش بی‌بدیلی در حفظ و حراست از سرمایه دامی استان دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۵ هزار خانوار بهره‌بردار دام و طیور در استان ایلام وجود دارد، تصریح کرد: تأمین بهداشت دام و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، افزایش تولید محصولات دامی و تأمین امنیت غذایی آحاد جامعه و تثبیت اشتغال موجود در این بخش ازجمله اهدافی که با تلاش مجموعه همکاران دامپزشکی در استان حاصل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با تأکید بر اینکه در شش ماهه اول سال جاری در برخی از بیماری‌ها مانند تب برفکی و هاری تعداد کانون‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش محسوس داشته است، گفت: البته به علت وقوع سیل در استان‌های هم‌جوار و فراوانی پشه‌ها، متأسفانه در اواخر بهار با شیوع گسترده بیماری لمپی اسکین در جمعیت دام سنگین استان مواجه شدیم که با اقدام به‌موقع و واکنش سریع اکیپ‌های عملیاتی و مایه‌کوبی بیش ازیک میلیون 800 هزار رأس گاو و گوساله در ظرف مدت کمتر از یک ماه، بیماری کنترل و از بروز تلفات و خسارت به جمعیت دامی جلوگیری به عمل آمد.

"وهاب پیرانی" یادآور شد: همچنین برابر اعلام مرکز بهداشت استان، تعداد کانون‌های بیماری بروسلوز در شش‌ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰ درصد کاهش‌یافته که اجرای طرح کنترل هدفمند بیماری بروسلوز و انجام واکسیناسیون منظم دام‌های حساس برعلیه بیماری بروسلوز نقش مهمی در کنترل این بیماری و کاهش کانون‌های انسانی داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام بابیان اینکه در طول سال گذشته دو میلیون و ۷۸۰ هزار و ۶۲ رأس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده است، ابراز داشت: در شش‌ماهه اول سال جاری با یک رشد ۳۰ درصدی ۳۶۴ هزار و ۶۹۵ رأس دام سبک و سنگین برعلیه بیماری بروسلوز واکسینه شده است.

وی بابیان اینکه در شش‌ماهه اول سال جاری هیچ موردی از بیماری سل و مشمشه در دام‌های استان مشاهده نشده است، گفت: با توجه به شروع فصل کوچ عشایر کوچ رو استان‌های همجوار، به‌منظور ایمن‌سازی جمعیت دامی استان در برابر بیماری بسیار خطرناک تب برفکی از ابتدای مهرماه سال جاری واکسیناسیون سراسری و رایگان جمعیت دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی شروع شده است.

"پیرانی" تاکید کرد: در تلاش هستیم در یک فرجه زمانی حداکثر سه ماهه بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار رأس دام سبک و حدود ۵۰ هزار رأس دام سنگین را برعلیه این بیماری واکسینه نمائیم و در همین ۱۵ روز ابتدای مهرماه ۳۸۵ هزار رأس دام سبک و پنج هزار و ۸۰۰ رأس دام سنگین بر علیه این بیماری واکسینه شده است.
 
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ‌گونه کانونی از بیماری‌های تب کریمه کنگو (CCHF) و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و بیماری VHS در آبزیان مشاهده نشده است، افزود: از ابتدای سال جاری و برای مبارزه با انگل‌های داخلی و خارجی بدن دام ۳۱۶ هزار و ۸۹۰ رأس دام سبک و سنگین و ۶۶۷ هزار مترمربع جایگاه نگهداری دام سم‌پاشی شده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله ارگان‌های امنیتی و سازمان صمت و تعزیرات در قالب گشت‌های مشترک و در راستای نظارت بر داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه دارو، واکسن و مواد بیولوژیک دامی ۳۰۰ قلم انواع دارو‌های غیرمجاز و تاریخ‌مصرف گذشته به تعداد ۱۴۳ هزار و ۹۴۹ عدد/لیتر به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد ریال ضبط گردیده است.

پیرانی یادآور شد: در شش‌ماهه اول سال جاری ۴۵ هزار مورد بازدید از اماکن تولید، نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی سطح استان انجام‌شده است که در این بازدیدها، ۱۱۶۰ مورد غیربهداشتی مشاهده‌شده که ۱۶۹ مورد با تشکیل پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده‌شده و ۳۵ مکان غیربهداشتی نیز پلمپ گردیده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: در شش‌ماهه اول سال جاری بر کشتار ۱۲۶۲۳ رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های سطح استان نظارت بهداشتی صورت گرفته و ۶۳۰۰ کیلوگرم انواع فرآورده‌های غیرقابل‌مصرف، آلوده و تاریخ‌مصرف گذشته از کشتارگاه‌ها و مراکز نگهداری، توزیع و عرضه، ضبط و معدوم شده است.

وی افزود: از ابتدای سالجاری تا کنون نظارت بهداشتی بر کشتار یکی میلیون و ۱۳۵ هزار قطعه طیور کشتار شده در کشتارگاه صنعتی طیور استان توسط این اداره کل صورت گرفته و ۳۶ هزار قطعه طیور آلوده و غیرقابل‌مصرف ضبط و معدوم شده است.
 
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ابراز کرد: تمام محموله‌های فرآورده‌های گوشتی موکب‌های اربعین به مقصد کشور عراق توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی مستقر در قرنطینه دامی مرزی مهران بازرسی بهداشتی شده و سپس اجازه خروج به آن‌ها داده می‌شود.

وهاب پیرانی گفت: طرح ملی واکسیناسیون فراگیر و رایگان طیور بومی استان برعلیه بیماری نیوکاسل هم‌زمان با سراسر کشور از ابتدای مهرماه در سطح تمام روستا‌های استان آغازشده که این طرح در استان با همکاری و مشارکت بسیج مهندسین سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان و با ساماندهی حدود ۷۰ اکیپ عملیاتی و نظارتی، مشتمل بر ۲۰۰ نفر نیروی عملیاتی و کارشناس در حال اجراست.

وی خاطرنشان ساخت: این طرح در دو فاز و به فاصله چهار ماه انجام می‌شود و واکسیناسیون به‌صورت آشامیدنی است و پیش‌بینی می‌شود که در طول اجرای طرح بیش از ۴۵۰ هزار قطعه انواع طیور بومی روستائیان و عشایر در ۶۲۰ روستای استان در مدت ۲۰ روز کاری به‌صورت رایگان برعلیه بیماری نیوکاسل واکسینه شوند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار