در نشست کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد:
درنشست کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، ایجاد و تقویت حس مسوولیت اجتماعی راهبرد اصلی حفاظت محیط زیست استان اصفهان عنوان شد.
کد خبر: ۷۷۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲ 11 August 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک‌ و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این نشست که با موضوع بررسی مسایل حوزه محیط زیست با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان ، ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ، رییس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری گفت: در گام نخست انقلاب جوانان با ایثار جان و مال خود حماسه آفریند و اکنون زمان مطالبه گری است . جوانان باید برای حل مشکلات کنونی جامعه پیگیر خواسته های بحق خود بوده و جلوی کارشکنان ایستادگی نمایند.

ایجاد و تقویت حس مسوولیت اجتماعی راهبرد اصلی حفاظت محیط زیست استان اصفهان

ایرج حشمتی ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر ضرورت توجه به توسعه پایدار در استان و کشور تصریح کرد: بدیهی است پروژه های توسعه پایدار باید در گام اول از توجیهات اقتصادی مناسبی برخوردار بوده، در مرحله دوم منجر به برهم زدن نظم اجتماعی نشوند.وی سومین مولفه پروژه های توسعه پایدار را ضرورت مخرب نبودن برای محیط زیست عنوان و تصریح کرد: چهارمین رکن در راستای توسعه پایدار بودن این پروژه ها، توجه به پایمال نشدن حقوق نسل های آینده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در ادامه اجرای طرح مدیریت و پایش سیستمی آلاینده‌های زیست محیطی واحدهای صنعتی (مپسا) را یکی از طرح های ضروری در کشور دانست و تصریح کرد: این طرح با هدف پایش آلایندگی محیط ‌های آب، خاک و هوا، تحلیل وضعیت فعلی صنعت، ایجاد ساختار یکپارچه و منسجم در پایش مستمر، توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته در حوزه پایش و هشدار آلایندگی و ارائه راهکارهای اجرایی کاهش آلایندگی در مراحل اولیه اجرایی قرار دارد.

حشمتی ابراز امیدواری نمود از آنجا که طرح فوق تاکنون در هیچ استانی اجرایی نشده است؛ در استان اصفهان برای نخستین بار در کشور اجرایی گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار صنعت بالفعل موجود دراستان اصفهان یک شبه ایجاد نشده‌اند ادامه داد: متاسفانه استان اصفهان میزبان سرریز بیکاران استان‌های دیگر شده است که افزایش توسعه صنایع استان و در نتیجه افزایش آلایندگی‌های مختلف را در پی داشته است.

مدیرکل محیط زیست استان در ادامه به وضعیت نامناسب تالاب گاوخونی اشاره و تصریح کرد: در طول یک دوره ۵۰ ساله تنها سه بار بیش از دو هزار میلی متر بارندگی در سرشاخه تالاب وجود داشته و گاو خونی بازهم تشنه است. حشمتی در ادامه ایجاد حس مسوولیت اجتماعی را راهبرد اصلی استان اصفهان در حفاظت از محیط زیست دانست و گفت: افزایش آگاهی عموم مردم همچنین ایجاد و تقویت حس مسوولیت اجتماعی با همکاری دستگاه های مختلف اجرایی در حفاظت از محیط زیست بسیار موثر است.

وجود عزم ملی پیش شرط رفع مشکل آب در استان

در ادامه احمدرضا صادقی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان معضل مربوط به آب را بزرگترین چالش فعلی استان دانست و گفت: متاسفانه بارگذاریهای غیر کارشناسانه در مسیر زاینده رود در طول چند دهه گذشته مشکلات زیادی را در پی داشته است.

وی افزود: بارگذاری آب شرب از 40 سال گذشته تاکنون 10 برابر افزایش یافته و با وجود افزایش بارندگیها در سال جاری هنوز هم با مشکل آب مواجه هستیم. و ی نیاز آبی کنونی ما در بخش صنعت، شرب و کشاورزی را بیش از ۲.۵ میلیارد مترمکعب بیان کرد. صادقی کاهش منطقی مصارف به ویژه در بخش کشاورزی و شرب و تامین آب از منابع خارج از استان را دو راهکار اصلی حل مشکل آب اصفهان دانست. وی تاکید کرد تا اراده و عزمی ملی در راستای حل مشکل زاینده رود وجود نداشته باشد این مساله همچنان بر قوت خود باقی است.

لزوم اجرای هر چه سریعترطرح مپسا در کشور

مازیار مومنی، مدیر پروژه ملی بورس محیط زیست و آب نیز در این نشست مالیات و الزام قانونی را یکی از ابزارهای عمومی کنترل اقلیم البته منسوخ در دنیا دانست که در ایران در حال استفاده است و گفت: اکنون در جهان از ابزار تجارت آزاد شامل تجارت انتشار گازهای گلخانه ای و تجارت آب مجازی استفاده می شود. وی اهداف کلان انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش آلاینده های زیست محیطی، ارتقاء ظرفیت اکولوژیک و استفاده بهینه از منابع و افزایش بهره وری و اهداف کلان تجارت آب مجازی را نیز کاهش مصرف آب و احیاء تالابها، رودخانه ها و دریاچه ها دانست. مومنی در ادامه به تشریح طرح مدیریت و پایش سیستمی آلاینده های زیست محیطی واحدهای صنعتی (مپسا) پرداخت و اظهار امیدواری کرد: که این طرح با هدف پایش آلایندگی محیط‌های آب، خاک و هوا، تحلیل وضعیت فعلی صنعت، ایجاد ساختار یکپارچه و منسجم در پایش مستمر، توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته در حوزه پایش و هشدار آلایندگی و نیز ارائه راهکارهای اجرایی کاهش آلایندگی با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی، اتاق بازرگانی و شرکتهای فن آور و دانش بنیان هر چه زودتر در کشور اجرایی شود.
مشکلات اساسی تالاب ها در کشور

خسروی، کارشناس ارشد محیط زیست نیز در این جلسه ضمن تشریح کنوانسیون رامسر به عنوان قدیمی ترین معاهده بین المللی با موضوع حفاظت از طبیعت، گفت: كشور ايران، در شكل¬گيري كنوانسيون رامسر نقشي كليدي ايفا نموده و جزء 7 كشور اول عضو کنوانسیون مذکور می باشد.

وی در ادامه توسعه ناپایدار در حوزه آبریز تالاب ها ،محدودیت شدید منابع آب و رقابت بین کاربری های مختلف جهت بهره برداری از منابع آبی در حالی که تامین نیاز آبی تالاب ها به عنوان اولویت در نظر گرفته نشده، برنامه ریزی های بلند مدت منابع آب بدون درنظر گرفتن توان اکولوژیکی و نیاز آبی تالاب ها ،تغییرات کاربری اراضی در سطح حوزه آبریز و حاشیه تالاب ها،تخلیه فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی بدون تصفیه مناسب و همچنین بالا بودن میزان رسوبات جریانات آب های سطحی و تشدید محدودیت آب تالاب ها در اثرخشکسالی های پیاپی را از جمله مشکلات اصلی تالاب های ایران عنوان کرد.

گفتنی است تشکیل جلسه با مدیرکل بانک کشاورزی ایران وحمایت های ویژه از طرح های کشاورزی، نهایی کردن بسته حمایتی از فعالان بخش کشاورزی در جلسات شورای گفتگو، آغاز فعالیت تشکیل مرکز رشد کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی، همکاری با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در راستای رفع نیازهای فناورانه در این بخش و... از فعالیت های شاخص صورت گرفته در کمیسیون کشاورزی، و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار