نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس:
یزد ـ نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس گفت: در مورد آب شرب یزد و تامین آن، هیچ شوخی، مصالحه و معامله‌ای با کسی نداریم.
کد خبر: ۷۷۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴ 11 August 2019

به گزارش تابناک یزد، ید ابوالفضل موسوی بیوکی با بیان اینکه استان یزد در زمینه تامین آب با چهار گزینه مواجه است، اظهار داشت: گزینه اول که اکنون در حال بهره برداری است، گزینه انتقال آب از سرچشمه‌های کوهرنگ است که در قالب خط اول انتقال آب به استان یزد می‌رسد.

وی افزود: از این خط در طول ۱۰ سال گذشته به طور میانگین ۶۴ میلیون مترمکعب آب به یزد انتقال داده شد که این میزان در سال گذشته به دلیل کاهش شدید ذخیره سد زاینده رود به ۵۰ میلیون مترمکعب رسید که این میزان پایین‌ترین مقداری بود که طی این سال‌ها به یزد منتقل شد و برای مردم مشکلاتی را به وجود آورد.

موسوی بیوکی عنوان کرد: امسال به واسطه ذخیره آبی که به دنبال بارندگی‌ها رخ داد، ممکن است میزان آب انتقالی به ۶۴ میلیون مترمکعب برسد و این در حالی است که ظرفیت لوله‌های این خط، ۹۸ میلینون مترمکعب است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با بیان اینکه این آب صرف شرب مردم یزد می‌شود، خاطرنشان کرد: انتقال این آب وظیفه حاکمیت است و به طور قطع اگر آب از این خط به یزد نرسد، هم مردم و هم رسانه‌ها باید مطالبه‌گرانه واکنش نشان دهند.

موسوی بیوکی با اشاره به اینکه با احتساب جمعیت و سرانه مصرف آب در یزد، نیاز آبی استان ۹۸ میلیون مترمکعب در سال برآورد شده است، افزود: این مابه‌التفاوت میان ۶۸ میلیون مترمکعب آب انتقالی از خط اول با نیاز آبی استان باید از طریق یک خط انتقال دیگر به یزد تامین شود که برای این منظور در حال حاضر انتقال آب از خرسان مطرح است.

وی عنوان کرد: مصوبه این خط به شورای عالی آب رفته و پس از تصویب، عملیات اجرای خط دوم انتقال آب که آن نیز به شرب مردم یزد اختصاص دارد، آغاز می شود.

موسوی بیوکی تصریح کرد: این خطوط به تامین آب شرب مردم وابسته است بنابراین هیچ شوخی با کسی در این زمینه نداریم و با هیچکس مصالحه و معامله نخواهیم کرد.

وی در مورد خط سوم و چهارم انتقال آب نیز بیان کرد: خط سوم از خلیج فارس منتقل می‌شود و شرکت‌های مس سرچشمه، گل گهر سیرجان و چادرملو کار انتقال را انجام می‌دهند که سهم چادرملو یا یزد از این میزان ۲۲ درصد است یعنی در این خط ۳۵ میلیون مترمکعب آب در سال انتقال داده می شود که ۵۰ میلیون مترمکعب آن به استان هرمزگان و ۱۰ میلیون مترمکعب نیز به روستاها و شهرهای در مسیر اختصاص می یابد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس عنوان کرد: از ۲۹۰ میلیون مترمکعب باقی‌مانده، ۲۲ درصد سهم استان یزد است.

موسوی بیوکی در مورد خط چهار انتقال آب نیز یادآور شد: انتقال آب از این خط از طریق دریای عمان انجام می شود و تاکنون نیز میزان تخصیص ۲۵۰ میلیون مترمکعبی مصوب شده است و تلاش‌های بسیاری در این مسیر متحمل شدم به نحوی که ۱۶ جلسه آب در کمیسیون عمران مجلس برگزار شد تا محیط زیست، وزارت نیرو، پدافند غیرعامل و .... پای کار آمدند تا طرح مصوب شد.

وی ادامه داد: در این خط آنچه مدنظر ماست این است که باید سیستان نیز از این خط منتفع شود بنابراین اختصاص ۲۵۰ میلیون مترمکعبی برای یزد و ۷۵۰ میلیون مترمکعبی نیز برای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی گرفته شد.

موسوی بیوکی تصریح کرد: این آب، آب شرب نیست بلکه مربوط به صنعت و کشاورزی است بنابراین باید توسط بخش خصوصی انتقال یابد که در این راستان نیز اقداماتی انجام شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار