کد خبر: ۷۶۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ 13 July 2019

بیرجند- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به آغاز برداشت آنغوزه در استان گفت: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از ۵۰ تن محصول آنغوزه در استان برداشت شود.

علیرضا نصرآبادی صبح شنبه در نشست خبری اظهارکرد: حدود ۱۰۰ هزار هکتار سطح رویشگاه های آنغوزه در استان است.

وی با بیان اینکه در سال جاری پیش بینی می شود حدود ۵۰ هزارکیلوگرم آنغوزه شیرین در استان تولید شود، بیان کرد: ارزش ریالی هر کیلوگرم آنغوزه شیرین به طور میانگین یک میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح رویش این گیاه را به ترتیب در شهرستان های طبس و بشرویه داریم، افزود: برداشت این گیاه از مراتع استان باید با داشتن مجوز از منابع طبیعی انجام شود.

وی تعداد بهره برداران این محصول در استان را ۵۹۵ نفر اعلام کرد و گفت: برداشت آنغوزه از ابتدای تیرماه در استان آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

به گفته وی به بهره برداران این گیاه برای برداشت بین ۳ تا ۵ سال مجوز داده می شود و همچنین از آنان تعهد احیای سطح کشت نیز گرفته می شود تا در دراز مدت موجب از بین رفتن این گیاه نشود.

وی با اشاره به اینکه مصرف آنغوزه در بین مردم بومی بصورت خام از قدیم رایج بوده و از آن جهت دفع کرم معده و بهبود اسید معده استفاده می شود، اظهارداشت: کشاورزان از آنغوزه بخاطر داشتن بوی تند برای دور کردن حیوانات موذی از درختان میوه نیز استفاده می کنند.

نصرآبادی با اذعان به اینکه محصول آنغوزه در داخل کشور مصرف بسیار کمی دارد، ادامه داد: تقریباً کل محصول جمع آوری شده به صورت خام از کشور خارج می شود.

وی عنوان کرد: با توجه به بارندگی های سالجاری پیش بینی می شود برداشت آنغوزه شیرین در استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار