چند سالی است روستای محمدآباد پسکوه قاین که از خشکسالی‌ها آسیب دیده بود با اجرای طرح‌های توسعه پایدار و اشتغال روستایی توانسته به عنوان الگویی موفق کشوری طرح شود و نمونه‌ای موفق در زمینه ایجاد اشتغال روستایی است.
کد خبر: ۷۵۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ 02 July 2019
‌اجرای طرح‌های توسعه پایدار و اشتغال روستایی در قائن / طنین کار و تلاش در روستایی محروم و دورافتاده

بیرجند، پا در مسیر جاده روستای محمدآباد قاین می‌گذارم، آفتاب کویر سوزان و هر از گاهی نسیم گرمی بر دل داغ کویر می‌وزد.

هوا آنقدر گرم است که جرأت نمی‌کنی شیشه اتومبیل را باز کنی. دو طرف جاده تا چشم کار می‌کند خاک و بوته‌های گز خودنمایی می‌کند.

آنچنان خشکسالی بر این کویر سایه افکنده که روستاهای زیادی را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاریم اما در طول مسیر خبری از سبزی و شادابی روستاها نیست.

بلاخره به تابلویی که بر روی آن درج شده روستای محمدآباد پسکوه خوش آمدید رسیدم.

روستایی دور افتاده که در جنوب قاینات قرار گرفته و دارای آب و هوای گرم و خشک است. شغل ساکنان این روستا اغلب کشاورزی و دامداری است، مردمی سختکوش و پرتلاش که از نظر امکانات نسبت به روستاهای اطراف از امکانات کمتری برخوردار هستند.

مرتضی یکی از جوانان روستا در حالی که فرقانی در دست دارد مرا به روستا راهنمایی می‌کند. از وضعیت روستا که از او پرسیدم گفت: تا چند سال پیش بیشتر مردم روستا هیچ کار و درآمدی نداشتند و جوانان تصمیم بر ترک روستا داشته تا به دنبال شغل و حرفه به شهر بروند و خشکسالی هم دردی مضاعف بر این روستا بود.

احیای مشاغل خرد خانگی در روستا

رئیس شورای روستای محمدآباد پسکوه در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در تهران زندگی می‌کردم که با من تماس گرفتند که قرار است به گروهی تسهیلات بدهند تا طرحی در این روستا ایجاد شود که با ایجاد اشتغال جوانان در روستا ماندگار شوند.

مجتبی محمدآبادی بیان کرد: چندسال است به روستای مادریم آمدم و با طرح‌های اشتغال در روستا ماندگار شدم و در حال حاضر ازدواج کردم و در کنار خانواده در همین روستا مشغول کار هستم.

محمدآبادی افزود: با اجرای این طرح مشاغل خرد خانگی روستایی دوباره احیا شد و اهالی مستقل شدند به گونه‌ای که قدرت ریسک در روستا افزایش یافته و خود اهالی از صندوق‌های مختلف تسهیلات اشتغالزایی می‌گیرند.

آوای کار و تلاش به گوش می‌رسد

در گوشه گوشه روستا که نگاه می‌کنی آوای کار و تلاش به گوش می‌رسد، هر کس مشغول کاری است بانوان هم در این طرح‌ها عقب نمانده و مشغول کارند تا مشاغل قدیمی و صنایع دستی را احیا کرده و رونق بخشند.

وی اظهار داشت: در چند سال اخیر به لطف خدا طرح توسعه پایدار در روستای محمدآباد با هدف اشتغالزایی ایجاد شد و سبب شد تا دستاوردهای خوبی برای جوانان و بانوان رقم زند تا هر کسی برای خود درآمدی داشته باشد.

محمدآباد روستایی موفق در زمینه ایجاد اشتغال روستایی است

به گفته رئیس شورای روستا با ایجاد طرح توسعه پایدار در این روستا قدرت ریسک در روستا بالا رفته و برخی مشاغل رونق یافته است وتاکنون 72 نفر از مردم روستا وام گرفته و کار را توسعه دادند.

رئیس شورای روستای محمدآباد پسکوه گفت: با اجرای این طرح اهالی ضمن وام از صندوق کارآفرینی امید و تسهیلات اشتغالزایی کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنند.

به راستی امروز روستای محمدآباد پسکوه قاین با اجرای طرح‌های اشتغال که از سوی خیران در روستاهای محروم کشور و با همت اهالی اجرا می‌شود به الگویی موفق در کشور تبدیل شده که فرصتها را از دست نداده و روستایی موفق در زمینه ایجاد اشتغال روستایی است.

پرداخت 360 میلیارد ریال تسهیلات برای احیای مشاغل روستایی 

آری روستای محمدآباد پسکوه قاین یکی از روستاهایی است که از سال91 صندوق اعتبارات خُرد زنان با حمایت جامعه نیکوکاری ابرار و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان راه‌اندازی شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی اظهار داشت: در راستای اجرای قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری سال گذشته 600 طرح با 360 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد و زمینه اشتغال برای یک هزار و 550 نفر به طور مستقیم فراهم شد.

زنگنه گفت: امسال 360 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت که با معرفی کارگروه اشتغال تسهیلات به طرح‌ها پرداخت شد و زمینه رونق روستاها فراهم شد.

اجرای طرح روستای بدون بیکار در استان

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی افزود: در راستای قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از محل صندوق توسعه ملی سه طرح در استان اجرا می‌شود که یک طرح با عنوان روستای بدون بیکار در حال انجام است و هر روستایی که ظرفیت داشته باشد روستا بدون بیکار شود از محصل صندوق کارافرینی امید حمایت می‌شود و این طرح در 5 روستا در حال اجرا است که امید است امسال نیز در 5 روستا اجرا شود.

وی بیان کرد: طرح دیگر هر روستا یک محصول است و اگر هر روستا یک محصول خاص ارائه دهد می‌توانیم تسهیلات پرداخت کنیم و طرح سوم حمایت از صندوق‌های خرد زنان است که این طرح هم امسال مورد حمایت قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار