کد خبر: ۷۵۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 25 June 2019
آسیب‌ اجتماعی در مدارس را رصد می‌کنیم/کمبود مشاور در آموزشگاه‌ها

بیرجند- معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه آسیب‌ اجتماعی در مدارس را رصد می‌کنیم، گفت: طرح نماد سال‌های آتی در همه مدارس اجرا می‌شود.

فرشید جعفری اظهار کرد: در سطح خراسان‌جنوبی معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی شامل چهار اداره قرآن، عترت و نماز، اداره فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی، اداره مشاوره تربیتی، تحصیلی و اداره امور تربیتی است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: البته از دو ماه قبل اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی به حوزه فعالیت‌های معاونت پرورشی افزوده شد.

جعفری ادامه داد: رصد و بررسی آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش از جمله موضوعات مهم است که که از طرق مختلف از جمله مشاهدات مشاوران و مدیران و مربیان اقدام لازم پیرامون آن صورت می‌گیرد.

وی افزود: گاه آسیب اجتماعی در خود آموزشگاه قابل بررسی است اما زمانی نیازمند تشکیل یک کارگروه جهت اعزام یک مشاور با تجربه جهت اقدام است.

اجرای طرح نماد در همه مدارس در سال‌های آتی

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از نتایج مطالعه درباره آسیب های اجتماعی اجرا برنامه نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) است، گفت: تاکنون این برنامه در شهرستان درمیان و برخی از مدارس بیرجند برگزار شده است.

جعفری اظهار کرد: هدف این است که در سال‌های آتی تمام مدارس خراسان‌جنوبی مشمول این طرح قرار بگیرند چرا که در این طرح توانمند سازی و آگاه‌سازی مربیان و خانواده‌ها در راستای به حدأقل رساندن آسیب‌های اجتماعی مد نظر است.

وی با اشاره به موضوع کمبود مشاور در مدارش جنوبی بیان کرد: به واسطه موضوع کمبود مشاور طرح همیار مشاور را در مدارس داریم که همیار مشاور به دانش‌آموزی گفته می‌شود که کمک کار مشاور آموزشگاه است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی افزود: همانگونه که سلامت جسمی دانش آموزان در بدو ورود به مدارس و در طول دوران تحصیل دارای اهمیت بوده و مورد سنجش قرار می‌گیرد، سنجش روانی دانش‌اموزان نیز از جمله وظایف مشاوران تعریف شده است.

جعفری گفت: شرایط و مشکلات خانوادگی و آسیب های فضای مجازی می‌تواند بر سلامت روان و تحصیلی اثر سوء بگذارد که در موضوع آسیب‌های اجتماعی این موضوع نیز بسیار حائز اهمیت است.

در موضوع مواد مخدر حتی یک مورد نیز در مدارس زیاد است

وی گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی عوارض و عواقب سوء مصرف مواد مخدر نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد و حتی یک مورد نیز برای ما زیاد است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در زمینه موضوع تعمیق باورهای مذهبی دانش آموزان در مدارس اظهار کرد: تعمیق باورهای مذهبی یکی از موضوعات مهم است که البته به اندازه اهمیتی که دارد پرداختن به آن از ظرافت، دقت و لطافت‌های خاصی نیز برخوردار است.

جعفری با اشاره به اینکه تعمیق باورهای مذهبی باید از طرق منطقی، جذاب و هنری صورت گیرد، بیان کرد: نشر باورهای دینی در بین دانش آموزان هیچگاه با اجبار صورت نمی‌گیرد بلکه باید با تبیین‌های مستندل دانش‌آموزان را به سمت برنامه‌های دینی کشاند.

وی با بیان اینکه ممکن است نسبت به برخی از روش‌های تشویقی در زمینه تعمیق باورهای دینی چون اهداءکارت نماز و افزایش نمره دروس با ارائه آن کارت‌ها به دانش آموزانی که در نماز شرکت می‌کنند انتقاداتی مطرح شود، ادامه داد: معلم می تواند این موضوع را به گونه ای مدیریت کند که دانش آموز این برداشت را نداشته باشد که به واسطه کسب نمره، نماز می‌خواند.

کار دینی برای کودک و نوجوان ظرافت می‌طلبد

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: البته در سنین پایین و در مقطع ابتدایی می‌خواهیم با روش‌های مختلف دانش آموز را در معرض چشیدن طعم نماز و تمرین برای این عمل دینی قرار دهیم و از این منظر تشویق‌های مختلف نیز بلامانع است.

جعفری با تأکید بر موضوع ظرافت در کار دینی برای دانش آموزان ادامه داد: نباید از ترس برخی از آسیب‌ها چون ریاکاری مانع کار تشویقی و ترویجی در امر دین شد و از طرف دیگر در هنگام کار تبلیغی باید مراقب آسیب ها نیز باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار