فعالیت ها و رویدادهای فرهنگی و هنری مازندران در هفته پایانی بهار 1398 از تنوع موضوعی و گونه ای قابل توجهی برخوردارند.
کد خبر: ۷۵۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷ 14 June 2019

در آخرین هفته سومین ماه سال، رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری در مازندران از سوی فعالان فرهنگ و هنر تدارک دیده شده که در شاخه‌های مختلف تجسمی، موسیقی و تئاتر، هم حوزه کودکان و نوجوانان را شامل می‌شود، هم گرامیداشت یک هنرمند بین المللی ایران را در برمی گیرد و هم مروری بر آثار برخی هنرمندان را بین این رویدادها می‌توان دید.
۴۰ سال نقاشی
دیروز –پنجشنبه ۲۳ خرداد- در گالری سی سی قائمشهر نمایشگاهی از نقاشی‌های «بهرام احسانی» گشایش یافت. این نمایشگاه مروری بر برخی آثار این هنرمند نقاش طی ۴۰ سال فعالیت هنری او است که امروز و فردا نیز برپا خواهد بود. علاقه مندان به تماشای آثار این هنرمند امروز و فردا -۲۴ و ۲۵ خرداد- می‌توانند از ساعت ۱۷ تا ۲۱ به گالری سی سی قائمشهر واقع در خیابان ساری، حریم راه آهن، آزادی ۹۹، پلاک ۴ مراجعه کنند.
در حصار زیستن
گالری روحا در بابل نیز از دیروز محل برپایی نمایشگاهی از نقاشی‌های «انسیه طبری پور» بانوی هنرمند مازندرانی شد. در این نمایشگاه که «در حصارِ زیستن» نام دارد، برخی از تابلو نقاشی‌های این بانوی هنرمند طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ به نمایش در آمده است. نمایشگاه نقاشی «در حصارِ زیستن» تا ۲۹ خرداد هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۰ میزبان علقاه مندان به هنر نقاشی است. گالری روحا در کمربندی غربی، خیابان توحید ۱/۴، بعد از دبستان مه چهرگان، ستاره ۲، استقلال ۵ واقع شده است.
نقش گاو
نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی با عنوان «نقش گاو» از امروز در گالری آرت لند تهران گشایش یافت. در این نمایشگاه آثاری از ۲۱ هنرمند فعال هنرهای تجسمی کشور با محوریت گاو به نمایش در آمده که در این بین آثاری از «جلال الدین مشمولی» نقاش برجسته مازندرانی و «عارف رودباری شهمیری» مجسمه ساز خلاق و جوان اهل مازندران نیز عرضه شده است. مشمولی یکی از هنرمندان پیشگام در استفاده از نقش گاو برای تولید آثار هنری است. وی تا کنون مجموعه آثار و نمایشگاه‌های متعددی با آثاری که گاو در آنها نقش محوری دارد برگزار کرده است. «گاوها»، «گاو زرد» و «گاوی زیر صنوبر» از این دست مجموعه‌ها هستند که مورد استقبال هنردوستان داخلی و خارجی قرار گرفته اند.
«عارف رودباری شهمیری» نیز تا کنون مجسمه‌های زیادی با محوریت گاوها تولید کرده و چند نمایشگاه نیز با این آثار برگزار کرد که نمایشگاه‌های «شاخ بازی» و «ورزا» از همین مجموعه‌ها برگزار شدند. «ورزا» در زبان مازندرانی به معنای گاو نر تنومند است.
نمایشگاه گروهی نقاشی «نقش گاو» با آثاری از دو هنرمند مازندرانی تا جمعه ۳۱ خرداد هر روز از ساعت ۹ تا ۲۱ در گالری آرت لند تهران به نشانی اوین، خیابان کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ پذیرای علاقه مندان به هنرهای تجسمی است.
چالش + ۱
گالری هنری آموزشی نوران قائمشهر امروز صبح کارگاه طراحی مشترک را با حضور «خلیل سمائی جابلو» هنرمند و مدرس هنرهای تجسمی آغاز کرده که این کارگاه تا ساعت ۲۱ ادامه دارد. از فردا نیز نمایشگاهی از آثار برگزیده تولید شده به مدت یک هفته در همین گالری برپا خواهد شد. این نمایشگاه تا ۳۱ خرداد هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در نگارخانه هنری آموزشی نوران قائمشهر به نشانی خیابان ساری، یاس ۵۹، انتهای شهدای دوم برپاست.
هانیبال الخاص، زادروزت مبارک
نگارخانه «پنج» نوشهر به مناسبت تولد «هانیبال الخاص» نقاش نوگرای ایرانی نمایشگاهی گروهی از شاگردان این هنرمند نامدار نقاشی ایران را برگزار کرد. این نمایشگاه با نام «هانیبال الخاص، زادروزت مبارک» علاوه بر آثاری از این هنرمند نوگرای فقید، برخی آثار سه نسل از شاگردان الخاص را به نمایش در آورده است. میترا احمدی آواز، سمیرا اسکندرفر، رضا بانگیز، بهمن بروجنی، سمیرا دریا، مسعود سعدالدین، ترانه صادقیان، حبیب الله صادقی، منیژه صحی، حامد صحیحی، هادی ضیا الدینی، رضا فیروزه‌ای، ناصر محمدی، فرخنده مرعشی، میثم نژادرسولی، بشیر نظری، مهتاب نعمت اللهی و واهیک هارتونیان هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان به نقاشی قرار دارد.
گالری پنج نوشهر در چهارراه هلستان، بهارستان شمالی، بهارستان ۵، فرعی اول سمت چپ قرار دارد و تا ۳۰ خرداد هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۱ محل برپایی این نمایشگاه است.
لالایی
نمایش «لالایی» نوشته «ساموئل بکت» از چهارشنبه ۲۹ خرداد قرار است در مکتبخانه تئاتر «آن» بابل روی صحنه برود. این نمایشگ به کارگردانی «تقی اسفندیار» و با بازی «هاویت فتحی» تولید شده و اجرای آن تا ۶ تیر ادامه خواهد داشت. مکتبخانه تئاتر «آن» بابل در فرهنگ‌شهر، خداداد ۱۶ واقع شده است. این نمایش در روزهای اجرا از ساعت ۲۰ روی صحنه می‌رود.
قصه محیطبان
«قصه محیطبان» هم نمایش دیگری است که در هفته پیش رو فرصت تماشای آن برای خانواده‌ها و به ویژه کودکان و نوجوانان در ساری فراهم است. این نمایش موزیکال از ۱۷ خرداد به نویسندگی و کارگردانی «منیژه معصومی» در سالن آمفی تئاتر زنده یاد «سلمان هراتی» اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساری روی صحنه رفته و تا پنجشنبه ۳۰ خرداد اجرای آن ادامه دارد. «قصه محیطبان» هر روز از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.
سفر به دریای خیال من
دوشنبه ۲۷ خرداد نمایشگاه آثار نقاشی و حجم کودکان قرار است در بابل و به میزبانی گالری پریژا برگزار می‌شود. در این نمایشگاه که «سفر به دریای خیال من» نام دارد، قرار است آثاری از کودکان هنرجو به سرپرستی «حدیث حبیب پور» به نمایش در بیاید. این نمایشگاه یک روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ روز دوشنبه ۲۷ خرداد در گالری پریژا به نشانی بابل، میدان باغ فردوس، کوچه شهید کاکا یکم برپا می‌شود.
با من ببین
در چالوس از چهارشنبه ۲۲ خرداد نمایشگاه گروهی نقاشی کودکان و نوجوانان هنرکده کودک سنجاقک این شهر گشایش یافت. این نمایشگاه با نام «با من ببین» تا دوشنبه ۲۷ خرداد هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در هنرکده کودک سنجاقک چالوس به نشانی خیابان گل سرخی، بعد از سه راه دوم پذیرای علاقه مندان به هنر کودک و نوجوان است.
مروری بر یک خاطره
گالری ای سو در آمل از امروز نمایشگاهی با عنوان «مروری بر یک خاطره» را در قالب پروژه‌ای مشترک با گالری امروز برگزار کرده است. در این نمایشگاه آثاری از «پریناز شفیع زاده» به نمایش در آمده و قرار است تا ۴ تیر هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای علاقه مندان به نقاشی باشد. گالری ای سو در آمل، خیابان شهید بهشتی، ابتدای اندیشه ۹ قرار دارد.
نقش ملیح
گالری خانه سوره حوزه هنری مازندران از ۲۳ خرداد محل برگزاری نمایشگاه نقاشی «نقش ملیح» است. در این نمایشگاه تابلو نقاشی‌هایی از ملیحه مقصودی شهمیرزادی به نمایش در آمده است. این نمایشگاه تا چهارشنبه ۲۹ خرداد برپاست و هر روز صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ و بعدازظهرها از ساعت ۱۵ تا ۱۸ میزبان هنردوستان است.
آوای ایران
پنجشنبه ۳۰ خرداد کنسرت «آوای ایران» با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری مهرآهنگ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل، شورای اسلامی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری آمل برگزار می‌شود. این کنسرت با آهنگسازی و سرپرستی سیامک آقایی و خوانندگی محمود صالحی برگزار می‌شود. پیام جوانی، مهرزاد اعظمی کیا و کامران منتظری نیز نوازندگان کنسرت هستند. بلیت این کنسرت به صورت اینترنتی در سایت www.tiwall.com عرضه می‌شود.
تو اینجا بودی
گالری هفت آینه ساری با همکاری گالری فرشته تهران، از شنبه ۲۵ خرداد نمایشگاه ویدئوآرت «تو اینجا بودی» را برگزار می‌کند. در این نمایشگاه آثار ویدئوآرت «علی اتحاد» در معرض دید مخاطبان و علاقه مندان به هنرهای ترکیبی قرار می‌گیرد. این نمایشگاه در ۳ روز ابتدایی هفته پیش رو، یعنی شنبه تا دوشنبه برپاست. گالری هفت آینه ساری در خیابان مازیار، مازیار یکم واقع شده است.
اجراهای عصر جمعه
ساعت ۲۰ امروز در سالن بلک باکس مجتمع ولیعصر (عج) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل، تک اجرای نمایش «دست من» به کارگردانی و بازیگری «علی باقری» روی صحنه می‌رود. این نمایش یکی از متون نمایشی «تیم کراوچ» است و باقری آن را با ترجمه «کیوان سررشته» روی صحنه برده است.

امروز آخرین روز برپایی نمایشگاه آثار سرامیکی در گالری هنر بابل است. این نمایشگاه که از چهارشنبه ۲۲ خرداد با عرضه دست سازهای سرامیکی «حسنا یوسف نیا» برپا شده بود، از ساعت ۱۸ تا ۲۱ امروز نیز برپاست.

امروز در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری بصیرت بهشهر نیز با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری پدیده هنر آلا و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کنسرت موسیقی محلی «ونگ روجا» برگزار می‌شود. این کنسرت با سرپرستی و خوانندگی عباس نوروزی گرجی در دو نوبت ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه و ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود.
اجرای نمایش «نستوه» که از ۲۰ خرداد به نویسندگی سعید قنبری و کارگردانی مسعود تیر در سالن آمفی تئاتر اداره بهزیستی چالوس روی صحنه رفته بود، امروز پایان می‌یابد. «نستوه» نمایشی برگرفته از شاهنامه فردوسی است که توسط گروه نمایشی «آوا» و با بازی مریم جوادی، محسن محمدی، فاطمه رضوی، میلاد پرنگ، مبینا پرورش نیا و میلاد پاشا تولید شد و در چالوس روی صحنه رفت. آخرین اجرای این نمایش از ساعت ۲۰ امروز –جمعه ۲۴ خرداد- آغاز می‌شود.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار