وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در سه ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته واردات کالای اساسی رشد قابل توجهی داشته است و حتی در برخی از اقلام شاهد واردات بیش از دو برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.
کد خبر: ۷۵۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴ 13 June 2019

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نام‌گذاری امسال به‌عنوان رونق تولید، اظهار کرد: بهبود فضای کسب‌وکار از مؤلفه‌های مهم در بحث رونق تولید است و تجارت فرامرزی نیز از شاخص‌های مورد تأکید تجارت است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: با توجه به اینکه در اقتصاد ایران ۸۵ درصد واردات مختص به واردات کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه است، تجارت فرامرزی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص اهداف سفر به بندر امام خمینی(ره)، عنوان کرد: در برخی موارد از واردات کالا به‌عنوان مخرب تولید یاد می‌شود اما واردات کالا در ساختار اقتصادی ایران به تولید آسیبی نمی‌رساند و با توجه به شرایط تحریم اقتصادی علیه ایران، تأمین کالاهای اساسی اهمیت ویژه‌ای دارد که این موضوع از دلایل سفر به خوزستان و بررسی گمرک بندر امام خمینی(ره) است.

وی گفت: بندر امام خمینی یکی از بنادری است که باب کالاهای اساسی تلقی می‌شود و طبق بررسی‌های انجام شده روند تخلیه و کار در این بندر روان است.

دژپسند با اشاره به بهبود روند واردات به کشور، اظهار کرد: واردات کالاهای اساسی در ۳ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشت و در برخی اقلام بیش از ۲ برابر شده است اما روند واردات کالاهای اساسی در بندر امام خمینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۸ درصد رشد داشت.

وی افزود: بندر امام خمینی از بنادر بسیار پیشرفته و نسل سوم طبقه‌بندی می‌شود و در کنار کارهای ویژه بنادر در بحث واحدهای صنعتی و استفاده از سیستم‌های مدرن روند رو به رشدی را طی می‌کند.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان این‌که اگر ماندگاری کالاها و در بنادر پس از اظهار صورت بگیرد یک پدیده منفی است، اظهار کرد: هر موجودی کالا در بنادر را نمی‌توان به‌عنوان رسوب تلقی کرد؛ مسؤولان این بندر تلاش کردند که واردات دچار رسوب نشود که طبق ارزیابی‌های صورت گرفته این موضوع در بندر امام خمینی نگران‌کننده نیست.

وی افزود: با توجه به این‌که کالاهای اساسی با جان مردم به طور مستقیم در ارتباط است باید بحث کنترل کیفی مد نظر قرار بگیرد و سازمان استاندارد ارزیابی‌های خود را اعلام کند و در صورت نیاز گواهی بهداشتی اخذ شود که این کار نیاز به تسریع دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار